Kirjoittaja Aihe: En saa asennettu google chromea Ubuntu 22.04  (Luettu 1424 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
En saa asennettu google chromea Ubuntu 22.04
« : 30.06.23 - klo:13.22 »
Yritin asentaa Ubuntun, mutta en onnistunut, vaikka oli ladannut chrome.tiedoston ja se näkyi tiedostoselaimessa Lataukset kansiossa. Tein komennon:

[sudo dpkg -i /path/to/chrome.deb
[sudo] jotaarkka-käyttäjän salasana:
dpkg: virhe: cannot access archive '/path/to/chrome.deb': Tiedostoa tai hakemistoa ei ole

Yritin katsella myös vanhoja keskusteluja, mutta en päässyt selville, mitä olin tehnyt väärin tai missä vika on. Kokeilin myös komentoa
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg -i google-chrome-stable_current_amd64.deb
Se väitti myös, että tiedostoa ei ole. Miten voisin asentaa ja ladata chromen "Puhtaalta pöydältä" kuten sanotaan?


Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: En saa asennettu google chromea Ubuntu 22.04
« Vastaus #1 : 30.06.23 - klo:14.23 »
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg -i /path/to/chrome.deb
tuossa pitäisi olla esimerkiksi /käyttäjätunnus/Lataukset/chrome.deb... kirjoita tuo sudo dpkg -i ja raahaa se asennustiedosto päätteeseen ni tulee oikein tai asenna se ubuntun omalla sovelluksella tai gdebillä ( sudo apt install gdebi )
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Vs: En saa asennettu google chromea Ubuntu 22.04
« Vastaus #2 : 30.06.23 - klo:19.48 »
Ei auttanut, mutta kiitos kuitenkin. Voi olla, että olen kokeillessani eri vaihtoehtoja sotkenut kaiken. Minulla on Chrome asennettuna, mutta se on vanha ja se pitäisi päivittää. Se ei kuitenkaan onnistu Ubuntussa ja Chrome suosittelee uudelleen asennusta.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: En saa asennettu google chromea Ubuntu 22.04
« Vastaus #3 : 02.07.23 - klo:11.57 »
Ei auttanut, mutta kiitos kuitenkin. Voi olla, että olen kokeillessani eri vaihtoehtoja sotkenut kaiken. Minulla on Chrome asennettuna, mutta se on vanha ja se pitäisi päivittää. Se ei kuitenkaan onnistu Ubuntussa ja Chrome suosittelee uudelleen asennusta.

Luultavasti ei ole erityisemmin sotkussa, vaan Chromen ohjelmalähde on vain kytkeytynyt pois käytöstä Ubuntun jakelupäivityksen vuoksi (jos siis olet päivittänyt 20.04:n tai 21.10:n versioon 22.04).

Voit kytkeä Chromen ohjelmalähteen takaisin käyttöön asetustyökalulla Ohjelmistot ja päivitykset, välilehdellä ”Muut ohjelmistot”.

Jos lähdettä ei löydy asetuksista, asenna lataamasi deb-paketti komennolla:

Koodia: [Valitse]
sudo dpkg -i ~/Lataukset/google-chrome-stable_current_amd64.deb

RistoR

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 410
    • Profiili
Vs: En saa asennettu google chromea Ubuntu 22.04
« Vastaus #4 : 04.07.23 - klo:12.08 »
Luultavasti ei ole erityisemmin sotkussa, vaan Chromen ohjelmalähde on vain kytkeytynyt pois käytöstä Ubuntun jakelupäivityksen vuoksi (jos siis olet päivittänyt 20.04:n tai 21.10:n versioon 22.04).

Voit kytkeä Chromen ohjelmalähteen takaisin käyttöön asetustyökalulla Ohjelmistot ja päivitykset, välilehdellä ”Muut ohjelmistot”.

Minulla oli sama ongelma. Ennenkuin sain täältä ylläolevan ohjeen niin avasin lataamani uuden Chromen asetustiedoston koneelta  "Ohjelmaiston asennus" -työkalula. Poistin ensin sillä Chromen ja sen jälkeen tein saman uudestaan ja asensin uuden. Mutta asia siis korjaantui kun ruksasin Chromen ohjelmalähteet takaisin päälle.

Aiempi ketju:
https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=58188.0

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1275
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: En saa asennettu google chromea Ubuntu 22.04
« Vastaus #5 : 04.07.23 - klo:21.10 »
Kokeile asentaa snapilla.

Koodia: [Valitse]
$ sudo snap install chromium-browser

Nykyään tälle koneelle Chromiumin uusimmat versiot tulevat snapin kautta.