Kirjoittaja Aihe: Libreoffice ja muotoilu sekä tavallinen tekstin kirjoittaminen (RATKAISTU)  (Luettu 1310 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2454
    • Profiili
  Minä kirjoitan juttuja, artikkelia tai kirjaa. En tarviste mitään erikoismuotoiluja, mutta on yhä vaikeampi löytää Libreoffisesta tavallisia käskyjä kute "liitä", "poista", "lisää sivunumerointi". Vaikka katsoin ohjeita, en saanut poistettua jotain kumallista "sivunumeroa", sillä aina kun yritin poistaa sen, se ei suostunut katoamaan. Ja jos yritin alloitaa sivunumeroinnin alusta numero yksi, tuli kenttään numero 43. Poistin suoran muotoilun monta kertaa, mutta aina imestyi numero "43". Eli en voinut enää käyttää Libre Office Writeria ja vaihdoin Windowsiin ja siellä Wordiin. Minua harmitti todella! Kului varmasti tunti yrittäessäni selvittää asiaa. Muuten olin täysin tyytyväinen Ubuntuuni ja kaikki muu pelasi, kuten olin ajatellut.
   Libreoffice nykyisellään sopii varmasti hyvin firmojen konttorien käyttöön, mutta minä tunsin menettäneeni linuxissa yhden tärkeimmistä ominaisuuksista ja nyt jatkan kirjoittamista Windowsissa Microsoft Wordilla.

 
« Viimeksi muokattu: 30.06.23 - klo:13.10 kirjoittanut Pontus12 »

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3002
    • Profiili
Aika vaikea arvailla, mitä ongelmia sinulla tällä kertaa on, mutta jos annat liitteeksi tekstinkäsittely-tiedoston, niin voisin tutkailla ongelmaa...

Siis sellaista, jossa on "väärä" sivunumerointi. Lisäksi tarvitsisi tietää:"Haluatko sivunumeroinnin Ylä- vai Alatunnisteeseen ?"
(Lisää->Ylä ja Alatunniste). Sen jälkeen Lisää->Sivunumero, ja mahdollisesti lisää->Kenttä->Sivumäärä.

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 735
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
Tuo sivunumeroinnin harjoittelu Wordissä itsellänikin kesti jonkin aikaa omaksua se, miten siinä saa itse diktatisoida, miltä sivulta numerointi alkaa sivunumero 1:stä, tai siitä sivunumerosta, kuinka mones A4-arkki se sivu on siinä dokumentissa.

Se oli haastavin asia TIEKEN tietokoneen käyttäjän A-ajokortin, kun suoritin 2003 Työkkärin kurssilla, ja sitten olin pitkään käyttämättä sitä, niin uudestaan piti palautttaa mieliin opiskeluaikana, mitä siinä sivunumerointi saa alkaa sivunumero 1:stä vasta kansilehden, yhteenveto, eli abstract osion ja sisällysluettelon jälkeen. jos muistan oikein, niin se sivunumerointi on siellä väärin, alkaako se siinä turhana pitämässäni epäonnistuneena monessa suhteessa julkisessa omassa asiakirjassani siitä sisällysluettelosta jopa.

Kyllä se pitäisi ottaa tai olla jo selkärangassa tässä kohtaa, siitä olisi ollut hyötyä myöhemminkin, jos sivunumerointi Wordissa, tai Libre Officessakin olen virallisia dokumentteja työkokeilun puolesta, joka ei käyttänyt lisensseihin rahaa kustannustehokkuussyistä, se kannattaisi hallita viimeistään nyt kerrata se.
Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2454
    • Profiili
Löysin kyllä sivunumeroinnin asetukset lopulta, mutta tule vain mieleen, että samalla kun kehitetään erilaisia automaattisesti käynnistettäviä toimintoja, niin joskus yksinkertaiset toiminnot esim. kirjoittamalla vain numeron päälle uuden numeron voisi olla paljon parempi ominaisuus ainakin vaihtoehtona. Kuten sananparressa sanotaan: "Vanhassa vara parempi."

Ja älkää vain käsittäkö, että vastustan uusien ominaisuuksien kehittämistä, mutta välillä vain olisi aivan yksinkertaiset ratkaisut riittäviä.