Kirjoittaja Aihe: Voiko Metaversumia ajatella Ubuntun tavalliselle käyttäjälle?  (Luettu 2430 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2367
    • Profiili
Voiko Metaversumia ajatella Ubuntun tavalliselle käyttäjälle? Kuinka turvallista sellaiseen meneminen on?  Jos olen ymmärtänyt oikein, miin atk-ohjelmoiat käyttävät sellaista. Ilmeisesti sillä tulee olemaan myös suuri merkitys viihdeteollisuudessa.

Voisiko esimerkiksi ajatella, että kaksi tai useampi näyttelijä harjoittelisivat esitystä eri kaupungeissa, mutta samassa virtuaalitodellisuudessa. Jos myös ohjaaja olisi läsnä siellä, niin produktion valmistuttua, sitä voitaisiin esitettää ja eitys voisi tapahtua joko reaalitodelisuudessa tai metaversumissa. Olenko ymmärtänyt sen oikein?
Ja vielä, kuinka suuri vaara on siinä, että joutuu hakkeroinnin kohteeksi?

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 685
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
En nyt suoraan tähän kysymykseen ota kantaa, koska en tiedä vastausta siihen, mutta yleinen mielipiteeni näistä virtuaalitodellisuus-maailmoista verkossa.

Second Life oli ensimmäinen virtuaalimaailma netissä, mitä joskus kuulin siitä, näköjään perustettu 2003, mutta en ole itse ollut osallisena missään netin virtuaalitodellisuudessa. Toivon mukaan selviän loppuelämäni myös olla ottamatta osaa niihin tai jakamatta niihin mitään tietoa itsestäni.

Olen päättänyt pysyä Sonynkin noista VR-laseista erossa täysin, vaikka Doom-pelistä pidänkin, olen kuullut peliä niillä laseilla pelanneiden osalta siis näistä uudemmista Doomeista, että ei välttämättä sovi psyykkeelleni, joten parempi pysytellä näissä perinteisissä maailmoissa, roikkua vanhaan malliin netissä ja somen käyttöä pitää minimissään, ja sitten perinteiset PC-tietokone ja konsolipelit, ne nyt riittää itselleni.

Katsoin kerran Facebookin sieltä asetussivulta, että siellä mahdollisuus jakaa itsestä dataa tuonne, mutta en ole valinnut sitä.

Itseäni ei kiinnosta tuo virtuaalitodellisuus-puoli tai nk.. augement reality, mikä tuossa Nintendon käsikonsolissa 3ds -konsolissa ja jo oli, ja se on toista kymmentä vuotta vanha julkaisu.

Vaikea ainakaan äkkiseltään uskoa, että siinä kohtaa, kun tarpeeksi laajat ihmisjoukot ovat tuon virtuaalimaailmojen äärellä, jossain kohtaa sitten kauaplliset toimijat ne mitä jo nykyisin toimialoja on, jokseenkin samoja ilmentymiä niiden julkistusten ja sisältöjen osalta siellä sitten on, sama mitä lopulta Internet nykyisellään tämä perinteinen malli vuodesta 1995 jo pitkään ollut liian kauapllista, vaikka siihenkin nyt voi vaikuttaa, mitä sisältöjä selaa.

Mitä katsoin jonkinlaista aikajanaa, mitä ensimmäinen noista VR -laitteista Sensorama on patentoitu joskus 1960-luvun alussa, niin
https://www.futurebusinesstech.com/blog/virtual-reality-2030-10000-timelapse-of-future-technologies

tuolla nyt jonkinlainen aikajana päättyen vuosiluku 10 000. Tuossakin esityksessä on jonkinlaiset nuo aikaleimat 2030 ja 2050 -vuosikymmenet, niin voihan se olla, että me 1990-luvun lopun nettiaddiktit 40-iässä, jotka näimme sen ensimmäisen nousukauden silloin vuosituhanteen vaihteen molemin puolin, tänäpäivänä olemme 40-vuotiaita, niin voi olla, että selvitään sekaantumatta tai ottamatta osaa ainkin enimmiltä osin noihin virtuaalimaailmoihin, mikäli minun kaltaisia on muitakin, ketä haluaa pysytellä niistä erossa.

Varmaan tälläkin palstalla joku on jossain noissa, tai juuri tässä Metan omistamassa, josta povaavat Internetin laajentumista oleellisesti, niin kertokaa, onko siellä esimerkiksi tällä hetkellä mitä siellä on sellaista, mikä tuo jotain lisäarvoa johonkin ihan asiasisältöön, mitä tämä nykyinen perinteinen netti ei pidä sisällään? Jos jollakulla jotain käsitystä, mikä se kehityslinja lähivuosikymmenen aikana esimerkiksi tulee olemaan, niin siitäkin olisi kivaa kuulla.

On se melkein selvä, että verkkoasiointi eri virastoissa yms. ei nyt einaikanani täysin virtuaalitodellisuuteen varmaankaan tule siirtymään, mitä tällä hetkellä erityisesti senioriikäiset on jo syrjäytynyt tästäkin digitaalisaatiokehityksen varjopuolen, mitä nyt me meidän sukupolvi on kasvanut tähän verkkomaailmaan pysyvissä väreissä kuitenkin.
Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 685
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
Tossakin edellisessä vastauksessani aikajanalla tuli vastaan "Virtual Smells".

Tossa ja ilmaiskatseluvideo-osastoilla xhamserissa voi katsoa realistisuutta lisääviä VR-tekniikalla toteutettuja videoita, jossa välittyy haju.

Maailmalta saa tilattua "Odor censors", mutta ei tullut vastaan Suomesta mitää liikettä, mikä hajusensoreita myisi. Alibabassa, vai missä oli ihan kelpo hintaisia 20-40$, niin jos saisi poikemiesboksiin lisää maustetta perinteiseen aika harvoi tosin mitään xvideosia tai xhamsteria katselen.

On se selvä, että tarjonta on tällä puolella myyntiartikkelia jo saatavilla, eli markkinat on.
Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2367
    • Profiili
Kiitos vastauksesta ja mielenkiintoisesta liitteestä. En oikeastaan tunne paljoakaan pelimaailmaa. Kiinnostukseni lähti siitä, kun televisiossa kerrottin, että tämän kesän vuosittaista Kultaranta keksustelua voi seurata ja jopa osallistua siihen internetin kautta. Siinä yhteydessä oli ymmärtävinäni, että sinne luodaan jonkinlanen metaversumi. Olen seurannut Kultarannassa käytyjä keskusteluja aikaisemminkin lähinnä television kautta, mutta nyt tämä metaversumi kiinnosti minua. Teatterimiehenä ajattelin tietenkin myös teatteriesitystä jonkinlaisessa metaversumissa, jossa myös yleisö olisi läsnä.

Sellainen on todennäköisesti vielä kaukana, mutta ilmeisesti jonkinlainen uusi toteutus tapahtuu tänä kesänä Kultarannassa.

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 373
    • Profiili
Metaversumi on tarpeetonta sähkönkulutusta ja elämyksiä. Pysytään tässä todellisuudessa.

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 685
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
En mäkään usko, että siellä ainakaan tällä hetkellä, tai tule olemaan mitään sinänsä "uutta" tarjolla mitä ymmärrän reaalielämän ilmentymät 40-vuoden iässä aika lailla abstakrilla tasolla jo tässä iässä. Siitä tuli tuo olettamukseni, että ne varmaankaan ajan mittaan varmaan sekin liikaa kaupallista skeidaa tulee siellä olemaan, ja samat toimialat ja brändit ynnä tämä asiaviihdepuoleni vähän siinä tarkoituksesa ilmoittamani "poikamiesboksiini lisämaustetta sooloon", tuli kirjoitettua julki koko maailmalle.

On se teknologiasta riippumatonta jotain asioita, mikä ihmisen historiassa pysyy saman kaltaisina, osittain myös sitä ohjaa ihmisen luonto, mitä tämä nyt niinkään itse en pidä älykkäimpien joukosta koko globaalisti mitä täällä nyt näitä eliölajeja on tunnistettu, niitähän löytyy yhä lisää, vaikka nyt rajattaisiin pelkkiin nisäkäs-kädellisiin.

Pelimaailman voi unohtaa, paitsi itse ajankuluksi ainoa intressi siinä maailmassa on joskus vapaa-ajantappoaktivitettina on pelata ihmisen historian eri konsolien pelejä. iitäkään vähemmän koko ajan. Olen sentään niin paljon nähnyt ja kuullut siitä toimialasta tarinaa, ja kykenen itsenäiseen ajatteluun.

Kultarannan ja kärkipolitiikan voi unohtaa, mitä Suomen laissa määritellään noiden julkisten henkilöiden, mitkä liipasimen alla on 24/7 ilman mitään yksityisyyttä reaali/ saati nettimaailmassakaan enää nykään, mitä ainoastaan somekanavien yleistymisen myötä Facebook niistä ensimmäisenä joskus 2004/2005 vai oliko se 2006  alkoi tulemaan sähköpostiin niitä ensimmäisiä kaverikutsuja, jotka lopulta sitten päädyin vasta 2017 hyväksymään, Meta hoitaa järkyttävää bisnestä tavallisen kuluttajan näkökulmasta.Siinä on monia näkökulmia siellä kääntöpuolessa, miksi en pidä siitä.

Tossa tuli yksi ilta vastaan, en muista minkä haun yhteydessä, muutamia vuosia netissä ollut epäkaupallinen palvelu vastaan tämmönen, kuin "Luolasto.org". se ja melkein yhtä lailla tämän päivän Haksun huumorisivut -saaa kuvamateriaali-viihdearvoa niissä on.

On siellä paljon muutakin hyvää materiaalia selkeästi kotimainen esitys, kuin viime vasemmistohallituksen nuoren ikäpolveni naisviisikon paljastavaa kuvamateriaalia, ja he eivät itse pysty vaikuttamaan asiaan mitenkään todennäköisemmin, vaikka itse ole lisänneetkään niitä kuvia sinne. Timo Soini yksi ja noista miespolitiikoista, mistä löytyy tuo "Poliisi mursun perässä", -asiaviihteelinen kuva, mikä jaksaa vielä huvittaa ittseänikin, vaikka en pidä Timo Soinista itse täysin, vaikka miehen elämäntyö oli maisterigradun jälkeen tuossa persujen nostamisessa maalaisliiton raunioista yhden saunaillan jälkeen parin miessukupuolen -edustajan kaverinsa kanssa Suomen nykyisen hallituspuleeksi "Jytky" -pisteeseen. Kyllä Timo Soinista pidän ihmisenä, ja elämänsaavutuksena uniikki tai elämäntyönä.

Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5624
    • Profiili
No VR ja metaversum, niin niillähän ei ole juurikaan tekemistä toistensa kanssa. VR voi toimia täysin yksittäisen käyttäjän välineenä, yleisemmin pelaajien immersion kasvattamiseen ja tietysti joissain harvinnaisemmissa suunnitteluympäristöissä lähinnä antamaan paremman ymmärryksen mittakaavoista tms.

Metaversumi on näytä Second Life yms. 2D virtuaalimaailmoja muutettuna 3D-ympäristöön, joissa VR-lasit on kyllä sitten käytössä ja nimenomaan, että käyttäjiä olisi paljon samaan aikaan. Suurimmaksi osaksi nuo kaikki jutut on minusta täyttä tubaa. Eli otetaan tähän väliin, vaikka tämä työ metaverse klippi
https://www.youtube.com/watch?v=uVEALvpoiMQ

Ok, siinä on tuo suunnittelun ja hahmottelun aspekti toteutettuna, mutta tässäkin annetaan hiukan ymmärtää, että toimistotyö tehtäisiin kokonaan tuossa ympäristössä. BS sanon minä. Kuka oikeasti alkaa pitämään VR-laseja kokopäivää naamallaan? Tuossa videossa olevista pokista kun ollaan vielä vuosikausien päässä ja mahtanee ihmisten näkö olla koetuksilla tulevaisuudessa 😂

Toki hetkellisesti tosiaan jossain etäesittelyissä ja kun tekniikka olisi oikeasti sellainen, että henkilöstä saadaan se oikea tarkka 3D skannaus esitettyä reaaliajassa, niin sitten tuo varmasti lisäisi mukavuutta vaikka etätöitä tekeville kun haluavat moikata illalla perhettä tms.

Mutta tämän päivän hype on minusta ihan naurettavaa ja selkeästi rahamiesten (=yhtiöjohtahjien) juttuja, että saadaan kassavirrat liikkumaan. Mutta se tekniikka on oikeasti vielä varsin kaukana. Ketä oikeasti kiinnostaisi katsoa ihmisten karikatyyrejä virtuaaliympäristössä? Mutta tosiaan kun tekniikka on sillä tasolla, että kontakti on oikeasti pitkälti todellisuutta vastaava näön puolesta, niin sitten asia muuttuu. Mutta tosiaan tarkka 3D-skannaus vaatii tuhansia kuvia tai IR-tekniikalla tyyliin 30min skannauksen staattisesta objektista, että ollaan lähelläkään oikeaa lopputulosta, niin väitän, että se reaaliaikaskannaus on vielä todella kaukana. Teollisuuden laserkeilaajilta menee edelleen t.päivä helposti, että saavat sen pistepilven mitä alkaa työstää :)
Puhumattakaan, että tuolla tasolla nettikaistan tarvekin on jo jotain ihan omaa luokkaansa jos yhteys halutaan pitää latenssittomana ja kukapa siinä viivettä haluaisi olevan.

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 685
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
Ainakin Yhdysvalloissa elokuvateollisuudessa on jo aika pitkäänkin ollut ammattinäyttelijöiden 3d-skannaus käytössä.

En tiedä, mitä ainakin Beatles, ABBA, ja Motley Crue on tehnyt hologrammi-livekeikat tai keikkoja, vaatiko se täydellistä 3d-mallinnusta ja siitä henkilöstä, ketä hologrammina voi postuumisti esiintyä.

Mitä olen jonkun verran perehtynyt älykaupunki ja kehitys-dokumentointiin ja kotikaupunkini Turun osalta aiheeseen, mitä täällä on ainakin jo älykäs toimiva joukkoliikennejärjestelmä, niin kotikaupunkini Turku on myös mallinnettu aika tarkkaan 3d-mallinnus tehty nimenomaan laserkeilaus-tekniikkaa hyödyntäen.

On olemassa dokumentteja, missä sitten yhtenä ulostulona on avoin data, ja varmaan sitten siihen tarjotaan jokin vapaa API, sovelluohjelmointirajapinta sähköisesti täällä Turussa, mutta siihen on vielä matkaa. Mitä katsoin sitä oliko se jokin powerpoint-kalvo julkisessa lähteessä, niin se esitys, missä se tietomallirakenne/järjestelmä oli kaikkineen abstaktilla tasolla esitetty, se dokumentti ei ollut edes kovin vanha.
« Viimeksi muokattu: 28.06.23 - klo:16.03 kirjoittanut Jere Sumell »
Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5624
    • Profiili
Ainakin Yhdysvalloissa elokuvateollisuudessa on jo aika pitkäänkin ollut ammattinäyttelijöiden 3d-skannaus käytössä.
No on tietysti. Terminator 2 on oikein hyvä esimerkki tekniikan vanhuudesta. Mutta reaaliajassa ja streamattuna käytännössä latenssittomasti normaali datayhteyksien läpi, no ei todellakaan.

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 685
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
Iso-Arskan actionfilmiä en ole koskaan yhdistänyt tuohon 3d-mallinnukseen mitä se on jo ikivanha, vuodelta 1991. No, nyt tuli informaatiopäivitys osaltani senin suhteen, että se on ollut siellä paljon pidempään käytössä, mitä itse olen alunperin mieltänyt ja jäsentänyt asian.
Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 685
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
Voi olla, että se alkupiste menee vielä edemmäs.

Ensimmäinen 3d-elokuva Los Angelesin elokuvateatterissa on esitetty 1920-luvun alussa, mutta se on eri asia, kuin sitten näyttelijöiden 3d-mallinnuksen hyödyntäminen.

Sitten Computer Aided Desing -mallinnuspuolella 1960 luvulta Sctechpad on vanhin, mutta sillä nyt ei ole suoraa yhteyttä elokuvateollisuuden tuotteisiin.

Ensimmäinen väreissä teatterissa esitetty 3d-mallinnettu elokuva on Fiddlesticks 1930-luvulta.

On se melkein selvää, että animaatiofilmeissä on ensin hyödynnetty 3d-mallinnusta, mitä sitten noiden ihmisnäyttelijöiden 3d-mallinnuksen jälkeisiä malleja, miten sitten niitä hyödyntävätkään.

Sitä sitten ei tullut oikein mistään lähteestä vastaan, kun lisäsin tuon "actors" järkevään kohtaan hakutermistö-komentojonoa ja rajasin tuon -animation pois.

On se melkein selvää, että tuo T2:kaan ensimmäinen ollut, missä sitä on sitten käytetty.
Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)