Kirjoittaja Aihe: Rawtherapee ja Olympus (ORF) raakakuvat  (Luettu 4292 kertaa)

tumpelo2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Rawtherapee ja Olympus (ORF) raakakuvat
« : 06.06.23 - klo:18.53 »
Hei,
tietääkö kukaan avautuuko Rawtherapee 5.9.ssä olympuksen raakakuvaformaatin (ORF) kuvat? En saa niitä auki. Ubuntu 22.04.
Olen kokeillut AppImage ja flatpak.
Eikä ne aukea myöskään GIMPssä. Jostain luin rawtherapee pitää olla plug in Gimpissä. En osaa laittaa plug iniksi

kiitoksia avusta
Tumpelo2

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Rawtherapee ja Olympus (ORF) raakakuvat
« Vastaus #1 : 07.06.23 - klo:00.15 »
En tiedä avauksesta mutta kun GIMpissä "Avaa" dialogista ruksaa ruksin pois "Valitse tiedoston tyyppi (Automaattisesti tunnistettu)" pääsee valitsemaan itse tiedostotyypin ja listauksessa näkyy ainakin minulla orf ja muiden kameroiden RAW tyyppejä, ja ei, minulla ei ole pluginiä mutta rawtherapee on kyllä asennettu.
Vain kamera puuttuu :/
« Viimeksi muokattu: 07.06.23 - klo:00.19 kirjoittanut LeHiX »
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

tumpelo2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Rawtherapee ja Olympus (ORF) raakakuvat
« Vastaus #2 : 07.06.23 - klo:19.07 »
Kiitos neuvosta LeHix
ei auttanut tuo ehdottamasi ohje.
tutkin asiaa vielä ja laitan tarkemman kuvauksen myöhemmin

Kiitos kuitenkin.

Tumpelo2

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16253
    • Profiili
Vs: Rawtherapee ja Olympus (ORF) raakakuvat
« Vastaus #3 : 07.06.23 - klo:21.18 »
Tarvitset uudemman version kuin marraskuussa julkaistu Rawtherapee 5.9. Tuki Olympus OM-1 ja OM-5 -kameroiden ORF-tiedostoille on saatu kehitysversioon maaliskuussa.

Rawtherapeen dev-versio on saatavilla AppImagena täällä: https://github.com/Beep6581/RawTherapee/releases/tag/nightly-github-actions

ORF-tiedostojen pitäisi avautua myös uusimmilla Darktablen versioilla.

tumpelo2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Rawtherapee ja Olympus (ORF) raakakuvat
« Vastaus #4 : 08.06.23 - klo:17.42 »
Kiitos nm!
Tämä selvitti asian.
Ilmeisesti pitää vain odotella kunnes tulee "virallinen versio" RawTherapeesta. En osaa/tiedä/taitoni eivät riitä miten saisin tuon kehitysversion kekeiltavakseni.
Tietysti jos vielä kertoisit "rautalangasta vääntäen" miten installoin kehitysversion, niin voisin yrittää.

Olet oikeassa Darkttable avaa ORF:t, pitää siis toimia sillä vaikka en sen käyttöliittymästä pidäkään.

Kiitos
Tumpelo2
Tumpelo2

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16253
    • Profiili
Vs: Rawtherapee ja Olympus (ORF) raakakuvat
« Vastaus #5 : 08.06.23 - klo:20.02 »
Ilmeisesti pitää vain odotella kunnes tulee "virallinen versio" RawTherapeesta. En osaa/tiedä/taitoni eivät riitä miten saisin tuon kehitysversion kekeiltavakseni.
Tietysti jos vielä kertoisit "rautalangasta vääntäen" miten installoin kehitysversion, niin voisin yrittää.

Siirry Lataukset-kansioon:
Koodia: [Valitse]
cd ~/Lataukset
Lataa RawTherapeen AppImage-tiedosto:
Koodia: [Valitse]
wget https://github.com/Beep6581/RawTherapee/releases/download/nightly-github-actions/RawTherapee_dev_release.AppImage
Aseta tiedostoon suoritusoikeus:
Koodia: [Valitse]
chmod a+x RawTherapee_dev_release.AppImage

Käynnistä päätteessä tai tiedostoselaimella Lataukset-kansiosta.
Koodia: [Valitse]
~/Lataukset/RawTherapee_dev_release.AppImage
Voit tarvittaessa myös siirtää tiedoston muualle.

tumpelo2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Rawtherapee ja Olympus (ORF) raakakuvat
« Vastaus #6 : 09.06.23 - klo:15.21 »
Suurkiitos nm!

Jippii! se toimii. Kiitos riittävän step by step ohjeista.
Sain sen RawTherapeen toimimaan ja ORF:t avautumaan.

Seuraavaksi olisi se rawtherapee 5.9. saatava GIMPin Pluginiksi. En tiedä miten se tehdään.?
Nyt kun yritän avata raakakuvan Gimpissä se herjaa "GIMP PLUG IN INFO ja avaa Rawtherapee 5.8. joka on oudon/väärän näköinen, eikä tietysti avaa kuviakaan. 
Olen yrittänyt poistaa RT 5.8., mutta en näköjään ole onnistunut. Kuitenkin kun kirjoitan terminaaliin "cd rawtherapee_5.8." tulee ilmoitus että  tiedostoa tai hakemistoa ei ole.

Olen varmaankin onnistunut jotenkin sekoittamaan tiedostojärjestelmääni. Pitää tutkia vielä ennen kuin osaan kysyä neuvoja lisää.
Kiva yhteisö tämä Ubuntu kun aina löytyy auttajia kaikenmaailman tumpeloita neuvomaan.


Thanks a LOT!

tumpelo2
Tumpelo2

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16253
    • Profiili
Vs: Rawtherapee ja Olympus (ORF) raakakuvat
« Vastaus #7 : 09.06.23 - klo:16.44 »
Olen yrittänyt poistaa RT 5.8., mutta en näköjään ole onnistunut. Kuitenkin kun kirjoitan terminaaliin "cd rawtherapee_5.8." tulee ilmoitus että  tiedostoa tai hakemistoa ei ole.

Ubuntu 22.04:n sovelluslähteessä on tarjolla RawTherapee 5.8, joten sinulla on luultavasti apt:llä asennettu paketti. Tällöin sen voi poistaa sovellusvalikoiman kautta tai komennolla:

Koodia: [Valitse]
sudo apt purge rawtherapee

Seuraavaksi olisi se rawtherapee 5.9. saatava GIMPin Pluginiksi. En tiedä miten se tehdään.?

Nähtävästi Gimpille riittäisi, että RawTherapeen Linux-binääri sijaitsee jossain PATH-ympäristömuuttujan kautta määritellyssä polussa, kuten /usr/bin tai /usr/local/bin
Valitettavasti AppImage ja Flatpak -paketit eivät kuitenkaan toimi, koska niissä sovelluksen varsinainen binääri ei ole avoimesti muun järjestelmän käytettävissä.

Ubuntu 23.04:ssä on RawTherapee 5.9, eli jakelua päivittämällä saat sen toimimaan Gimpissä. Uusinta kehitysversiota ei taida saada toimimaan muuten kuin kääntämällä koko sovelluksen itse.

Roberto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 176
    • Profiili
Vs: Rawtherapee ja Olympus (ORF) raakakuvat
« Vastaus #8 : 10.06.23 - klo:06.09 »
RawTherapee ohjelman alareunassa on paletti kuvake jolla orf kuvan voi siirtää Gimp ohjelmaan muokattavaksi.
Testattu Flatpak RawTherapee 5.9 versiolla.
Toimivaa, tarpeeksi uutta Gimp pluggaria ei taida olla vielä valmiina?
Dell OptiPlex 7470 (All in One), i5-9500 (6) @ 4,4 GHz, 32 Gt DDR4, Samsung 980 (PCIe NVMe M.2 SSD 2280) 500 Gt
Jäähyllä olevat: Amiga 500, C64

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16253
    • Profiili
Vs: Rawtherapee ja Olympus (ORF) raakakuvat
« Vastaus #9 : 10.06.23 - klo:11.53 »
Toimivaa, tarpeeksi uutta Gimp pluggaria ei taida olla vielä valmiina?

RawTherapee toimii itse Gimp-pluginina, eli Gimp osaa käyttää sitä raw-kuvien avaamiseen, jos rawtherapee-binääri on PATHissa. Tämä ei kuitenkaan toimi Flatpak- ja AppImage-asennuksissa, kuten yllä mainitsin.

Sama pätee Darktableen, eli Gimp osaa käyttää sitäkin, kunhan löytää natiivisti asennetun sovelluksen järjestelmästä.

tumpelo2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Rawtherapee ja Olympus (ORF) raakakuvat
« Vastaus #10 : 11.06.23 - klo:21.30 »
Suurkiitos nm ja Roberto

Löysin tosiaan Darktablen alaosasta sen kuvakkeen.
Toimii JPG kuvilla.
ORF kuvilla tulee ilmoitus että ei löydä hakemistoa. Ei siis siirry GIMPiin
Jos tallentaa kuvan TIFFinä ja avaa erikseen GIMPissä niin sitten näyttäisi ainakin siirtyvän. En ole vielä kokeillut mitä kuvaan voi tehdä, siis onko kuin raakakuva.
Palaan asiaan.

Mulla tulee valitettavasti pieni paussi tämän "tutkinnan" kanssa.
Jatkan asiasta vasta Juhannuksen jälkeen, sorry siitä.

Pikkuhiljaa eteenpäin....

Tumpelo2
Tumpelo2