Kirjoittaja Aihe: Käynnistysjärjetyksen muuttaminen?  (Luettu 5138 kertaa)

cokekola

• Käyttäjä
    • Profiili
Käynnistysjärjetyksen muuttaminen?
« : 06.10.06 - klo:09.47 »
Asennettu Ubuntu winkkarin rinnalle. Käynnistyksessä Ubuntu on ensimmäisenä ja käynnistyy automaattisesti, ellei 30 sek kuluessa valita Windowsia. Voiko käynnitysjärjetystä jotenkin muuttaa niin, että windows olisi ensisijainen?
Matkalla kohti MS-vapaata elämää...

juyli

• Vieras
Re: Käynnistysjärjetyksen muuttaminen?
« Vastaus #1 : 06.10.06 - klo:09.58 »
Voiko käynnitysjärjetystä jotenkin muuttaa niin, että windows olisi ensisijainen?

No, tottakai voi. Luepa ja editoi /boot/grub/menu.lst tiedostoa (root-oikeuksin sudolla).

Regel

• Käyttäjä
  • Lucid
    • Profiili
« Vastaus #2 : 06.10.06 - klo:10.38 »
Elikkä:
kun kirjoitetaan sudo <komento>, niin tulee vastaan sinun oman salasanasi kysely.
nämä kirjoitetaan päätteeseen (Sovellukset->apuohjelmat->pääte)
komennolla
Koodia: [Valitse]
sudo cp /boot/grub/menu.lst /boot/grub/menu.lst.backup1 otat varmuuskopion.

sitten muokataan:
sudo gedit /boot/grub/menu.lst
itselläni tiedosto on toisessa koneessa muotoa
# menu.lst - See: grub(8), info grub, update-grub(8)
.
.
.
#
# Put static boot stanzas before and/or after AUTOMAGIC KERNEL LIST

# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/hdd1
title           Microsoft Windows XP Professional
root            (hd1,0)
savedefault
makeactive
map             (hd0) (hd1)
map             (hd1) (hd0)
chainloader     +1

### BEGIN AUTOMAGIC KERNELS LIST
## lines between the AUTOMAGIC KERNELS LIST markers will be modified
## by the debian update-grub script except for the default options below

## DO NOT UNCOMMENT THEM, Just edit them to your needs
.
.
.

### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST

Eli windowsin osa on tuossa ennen automaagista listaa. Windows on viimeisenä, siirrät sen tuohon ennen automaagista listaa. Muistaakseni tämä teki tempun.
« Viimeksi muokattu: 06.10.06 - klo:10.40 kirjoittanut Regel »

muke

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 07.10.06 - klo:20.10 »
Asennettu Ubuntu winkkarin rinnalle. Käynnistyksessä Ubuntu on ensimmäisenä ja käynnistyy automaattisesti, ellei 30 sek kuluessa valita Windowsia. Voiko käynnitysjärjetystä jotenkin muuttaa niin, että windows olisi ensisijainen?

Minulla homma onnistui näin:

1. Laske Grubin valikosta, monesko vaihtoehto on Windows. Minulla se on viidentenä.
2. Käynnistä pääte ( Sovellukset | Apuohjelmat | Pääte).
3. Kirjoita:  sudo gedit /boot/grub/menu.lst
4. Kirjoita salasanasi
5. Etsi tälläinen kohta avautuvasta tiedostosta:

default      0

6. Vaihda nollan tilalle yhtä suurempi numero, kuin windows oli grubin valikossa, eli kun minulla windows oli viides vaihtoehto, piti kirjoittaa nollan tilalle kuutonen.
7. Tallenna tiedosto.

MUKE

midra

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 01.12.06 - klo:12.43 »
Mulla on vähän samantyyppinen ongelma, mun pitää joka kerta kun boottaan vaihtaa hd0,0 - > hd1,0; ksi jotta Ubuntu boottaisi. Mitenkä sen editoin niin että ei tarvitse sitä joka kerta koneen käynnistettäessä tehdä?

Pitääkö se vaihtaa joka root rivillä näistä, vai riittääkö vain tuo eka generic-kohta?

title      Ubuntu, kernel 2.6.17-10-generic
root      (hd0,0)
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.17-10-generic root=/dev/hda1 ro quiet splash
initrd      /boot/initrd.img-2.6.17-10-generic
quiet
savedefault
boot

title      Ubuntu, kernel 2.6.17-10-generic (recovery mode)
root      (hd0,0)
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.17-10-generic root=/dev/hda1 ro single
initrd      /boot/initrd.img-2.6.17-10-generic
boot

title      Ubuntu, memtest86+
root      (hd0,0)
kernel      /boot/memtest86+.bin
quiet
boot
Yoda of the Borg are we, assimilate you we will.

Ville Ollila

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Villee
« Vastaus #5 : 08.01.07 - klo:19.58 »
Mulla on semmonen onkelma, että siis ei ole väliä kumpi on ekana ubuntu vai winukka, mutta tässä onkin ongelma.
En pysty valitsemaan windowsia jos siis haluan käydä siellä.
Näppäimistö on Logitech G15.
Pitääkö mun asentaa ajurit tai ne, että tää näppis "käynnistyis" jotta voin valita käyttöjärjestelmän, kaikilla muilla toimii normaalisti paitsi tällä..
« Viimeksi muokattu: 08.01.07 - klo:20.04 kirjoittanut Wille88 »
Pööö

rantanplan

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Re: Käynnistysjärjetyksen muuttaminen?
« Vastaus #6 : 20.01.07 - klo:13.45 »
Mulla on semmonen onkelma, että siis ei ole väliä kumpi on ekana ubuntu vai winukka, mutta tässä onkin ongelma.
Pitääkö mun asentaa ajurit tai ne, että tää näppis "käynnistyis" jotta voin valita käyttöjärjestelmän, kaikilla muilla toimii normaalisti paitsi tällä..

Tuo on joo vähän ärsyttävä piirre, että G15 ei tunnistu kovinkaan aikaisessa vaiheessa. Ongelmia tulee jos aikoo esim GRUBissa valita käyttäriä, tai esimerkiksi Windowsin haluaisi vetää käyntiin safe-moodissa, niin ei puhettakaan.
Ilmeisesti joidenkin (vai kaikkien?) USB-näppisten ongelma.

Siksi minulla on ollut aina tuossa G15:n lisäksi kytkettynä ihan normaali PS2-näppis, josta voi tarvittaessa vääntää valikoissa.

Tosin nyt kun asensin ubuntun, jouduin ottamaan tuon PS2-näppiksen käyttöön - G15 ei nimittäin tunnistu ubuntussa lainkaan. Olen kyllä saanut näytön ja erikoisnäppikset toimimaan, mutta varsinainen näppis on ihan mykkä ..

Beini

• Käyttäjä
  • Gentoo
    • Profiili
« Vastaus #7 : 20.01.07 - klo:13.52 »

Mulla ainakin yleensä ollut tuollainen kiinni BIOS:in asetuksesta "USB Keyboard" tms. joka pitää olla "Yes".... Jos siis käyttää USB näppistä.

rantanplan

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 20.01.07 - klo:14.08 »
Mulla ainakin yleensä ollut tuollainen kiinni BIOS:in asetuksesta "USB Keyboard" tms. joka pitää olla "Yes".... Jos siis käyttää USB näppistä.

Minulla ei biosissa ole sellaista kohtaa, jossa erikseen määritettäisiin tuki USB-näppikselle. Windowsin kanssa ei ole koskaan ollut mitään ongelmia tuon näppiksen kanssa, bios-asetukset samat.

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 20.01.07 - klo:15.12 »
Minulla ei biosissa ole sellaista kohtaa, jossa erikseen määritettäisiin tuki USB-näppikselle. Windowsin kanssa ei ole koskaan ollut mitään ongelmia tuon näppiksen kanssa, bios-asetukset samat.

se on joissain bioseissa myös nimellä usb legacy support tjsp. ja se saa usb-väylään liitetyt HIDit näkymään kuten ne olisi liitetty ps/2-liittimin. käytännössä se tietty tarkoittaa, että ohjelmien (lähinnä bootloadereiden ym.) ei tarvitse ladata erikseen usb-ajureita toimiakseen usb-näppiksellä. kun käyttis on ladannut usb-ajurit (joka ei yllätten ole se ensimmäiseksi latautuva komponentti) alkavat usb-laitteetkin toimimaan normaalisti, eli 'ongelma' esiintyy vain kun käyttis ei ole kunnolla käynnissä.
Janne

Beini

• Käyttäjä
  • Gentoo
    • Profiili
« Vastaus #10 : 20.01.07 - klo:15.26 »

Juuri niin kun janne sanoi... Käyttöjärjestelmällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa koska sitä ei ole vielä ladattu tuossa vaiheessa. Tuolla asetuksella saa siis USB näppiksen toimimaan tuossa tilassa jossa ei ole vielä käyttistä ladattu.

rantanplan

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #11 : 20.01.07 - klo:15.30 »
se on joissain bioseissa myös nimellä usb legacy support tjsp. ja se saa usb-väylään liitetyt HIDit näkymään kuten ne olisi liitetty ps/2-liittimin. käytännössä se tietty tarkoittaa, että ohjelmien (lähinnä bootloadereiden ym.) ei tarvitse ladata erikseen usb-ajureita toimiakseen usb-näppiksellä. kun käyttis on ladannut usb-ajurit (joka ei yllätten ole se ensimmäiseksi latautuva komponentti) alkavat usb-laitteetkin toimimaan normaalisti, eli 'ongelma' esiintyy vain kun käyttis ei ole kunnolla käynnissä.

Kokeiltu, ei toimi enabloimalla tuotakaan.

Tuo on sinänsä sivuseikka, ennemminkin pitäisi selvittää miten saan tuon G15-näppisosan toimimaan Ubuntun alla.

rantanplan

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Käynnistysjärjetyksen muuttaminen?
« Vastaus #12 : 20.01.07 - klo:16.28 »
Dodiih .. huomaa ettei ole asiaa vielä kovin vakavasti miettinyt ennen tätä.

G15 on kytketty koneeseen KVM-switchin läpi. Tämä on taidokkaasti estänyt boottivalikoiden selailun mutta myös näppäimistön toiminnan Ubuntussa. Käytin näppiksen piuhaa kerran koneen omassa USB-liittimessä jolloin näppis alkoi toimia. Tämän jälkeen se toimii myös KVM-switchin läpi. Myös bootin jälkeen.

Squirrel

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #13 : 21.01.07 - klo:11.14 »
sudo cp /boot/grub/menu.lst /boot/grub/menu.lst.backup1 otat varmuuskopion.

Sitten siitä muokatustakin kannattaa ottaa kopion. Huomasin, että päivityksessä buntu heitti tuon muokkaamani menu.lst yli ja korvasi sen default-asetuksilla. Jos olisi ollut backuppi jossain, niin olisi voinut sen heittää siihen päälle, mut jouduin sit tekemään kaiken uusiksi. Selkeä suunnitteluvirhe tuossa, muut distrot sentään kysyy, mitä tehdään olemassa olevilla asetuksilla; ainakin Debian ja Fedora kysyy.
Toivoisin tulevan päivä päivältä paremmaksi tietokoneen käyttäjäksi