Kirjoittaja Aihe: Debian 12 julkistus 10.6  (Luettu 6159 kertaa)

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4178
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Debian 12 julkistus 10.6
« Vastaus #20 : 25.06.23 - klo:12.52 »
Yhtä vaikea asentaa kuin ennen, paljon vaikeampi kuin Ubuntu. Miksi asennusohjelma on niin vaikea vieläkin? Kyseli jotain host nimiä yms.

Ubuntun uusi asennusohjelma on perunasta! :D
43" näytön keskellä pikuikkuna joista teksteistä ei saa mitään selvää kuin menemällä nokka ruutuun kiinni.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 752
    • Profiili
Vs: Debian 12 julkistus 10.6
« Vastaus #21 : 25.06.23 - klo:19.58 »
Ei aivan: nykyään VirtualBox tarjoaa ainakin joillekin jakeluille automatisoidun asennuksen, jossa ei kysellä juuri mitään. Tällöin voi olla, että saa paketista odottamattomia oletuksia.

Juu, joku tällainen juttu siinä varmasti oli. Olen tehnyt Debian asennuksia 15 vuotta ja tämä meni kyllä läpi hujahtamalla, ilman tuttuja vaiheita. En jaksa asentaa nyt uudelleen tarkemmalla silmällä, kun tein jo asennuksen raudalla käyttöönottoa varten. Viimeistely on vielä tekemättä ja varsinainen yliheitto.

Mutta hyvältä uusi Debi kyllä näyttää ja tuntuu. Ainakin näin äkkiä vilkaistuna.

Roberto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 176
    • Profiili
Vs: Debian 12 julkistus 10.6
« Vastaus #22 : 25.06.23 - klo:20.31 »
Täällä debian on nyt 9 pisteen arvoinen.
Piste tippuu siitä että joihinkin ohjelmiin ängetään koko maailman kielipaketit, joilla ei ole mitään virkaa ja vievät vain levy tilaa.
Kun vain jaksaa rauhallisesti asennella tarvittavia osia ja viilata asetuksia niin aina vain paranee.
Jokaisella on tietysti omat kokemuksensa ja tarpeensa.
Dell OptiPlex 7470 (All in One), i5-9500 (6) @ 4,4 GHz, 32 Gt DDR4, Samsung 980 (PCIe NVMe M.2 SSD 2280) 500 Gt
Jäähyllä olevat: Amiga 500, C64

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 752
    • Profiili
Vs: Debian 12 julkistus 10.6
« Vastaus #23 : 25.06.23 - klo:21.01 »
Kun vain jaksaa rauhallisesti asennella tarvittavia osia ja viilata asetuksia niin aina vain paranee.
Jokaisella on tietysti omat kokemuksensa ja tarpeensa.

Viilaileminen on minusta sikäli epäkiitollista, että kun tulee uusi versio ja päivitys, niin sama rumba taas uudelleen. Itse olen ajautunut laiskaan moodiin ja otan aika pitkälti asiat vastaan niin kun ne tulee. Sopeutan tarvittaessa vähän omia rutiineja, tuntuu jotenkin helpommalta. Backupit omalta koneelta ja wifen koneelta joutuu aina tietysti säätämään, mutta nekin ajan vanhan tavan mukaan rsyncillä. Timeshiftiin en ole perehtynyt lainkaan. Se on ilmeisesti nyt viimeistä huutoa, mutta täällä ei resonoi sekään.

Mutta niin kun sanoit, niin se hyvä puoli asiassa on, että jokainen löytää varmasti itselleen sopivat tavat toimia.

Itse antaisin 9+. Tuo käppi täyteen kymppiin vain siksi, että pitää aina olla varaa parantaa  :)

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Debian 12 julkistus 10.6
« Vastaus #24 : 26.06.23 - klo:10.08 »
Itse antaisin 9+. Tuo käppi täyteen kymppiin vain siksi, että pitää aina olla varaa parantaa  :)

Tämä on muuten hyvin suomalainen asenne 8) Tuli taannoin keskustelua Android-sovellusten pisteyttämisestä (*…*****). Kävi ilmi, että Jenkeissä linja on se, että jollei tuote tai palvelu saa täysiä tähtiä, siinä on jotakin ”vikaa”. Esimerkiksi Uber-kuski tai kuppilan tarjoilija, jolle ei jätetä täyden viiden tähden arviota, saattaa saada siitä tulonmenetyksiä ja pomon kyselemään, missä vika. Suomalainen taas lähtökohtaisesti käyttää koko asteikkoa ja ajattelee, että täydet pisteet annetaan vasta aivan täydelliselle suoritukselle, jollaista tämä maailmankaikkeus ei vielä ole nähnyt.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Debian 12 julkistus 10.6
« Vastaus #25 : 28.06.23 - klo:14.00 »
Ei se kyllä ole mahdollista. Ihan samanlainen se asennus on virtualisoituna tai ei.

Ei aivan: nykyään VirtualBox tarjoaa ainakin joillekin jakeluille automatisoidun asennuksen, jossa ei kysellä juuri mitään. Tällöin voi olla, että saa paketista odottamattomia oletuksia.
Ai onko tuollaisia ominaisuuksia olemassa? Joskus olen törmännyt valmiisiin levykuviin, mutta en siihen, että asennin sen automaattisesti tunnistaa. Typerä ominaisuus mielestäni.

Roberto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 176
    • Profiili
Vs: Debian 12 julkistus 10.6
« Vastaus #26 : 11.07.23 - klo:11.21 »
Nyt on Debian 12 päivittäisessä käytössä ja hyvin pörrää.  8)
cron-apt ohjelma lataa ohjelmalähteet ja myös asentaa paketit, jos asennettavaa löytyy.
Hoituu taustalla häiritsemättä.
Ubuntussa on ollut automaattinen päivitys noin 3 vuotta ilman ongelmia.

Dell OptiPlex 7470 (All in One), i5-9500 (6) @ 4,4 GHz, 32 Gt DDR4, Samsung 980 (PCIe NVMe M.2 SSD 2280) 500 Gt
Jäähyllä olevat: Amiga 500, C64

Roberto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 176
    • Profiili
Vs: Debian 12 julkistus 10.6
« Vastaus #27 : 01.08.23 - klo:18.07 »
Mukava yllätys oli että Samsung CLX-3305W Väri-laser löytyi suoraan asentamatta Samsungin omia ajureita ladatusta ja puretusta tar.gz paketista.  8)
hplip kamat olin asentanut jo valmiiksi.
Dell OptiPlex 7470 (All in One), i5-9500 (6) @ 4,4 GHz, 32 Gt DDR4, Samsung 980 (PCIe NVMe M.2 SSD 2280) 500 Gt
Jäähyllä olevat: Amiga 500, C64

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 752
    • Profiili
Vs: Debian 12 julkistus 10.6
« Vastaus #28 : 01.08.23 - klo:19.02 »
Minkälainen softa tuo cron-apt on? Pitääkö configuroida eritoten, vai osaako itse ajaa jollain oletusmäärityksillä?

Roberto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 176
    • Profiili
Vs: Debian 12 julkistus 10.6
« Vastaus #29 : 01.08.23 - klo:20.34 »
Kyllä sitä täytyy muokata että saa toimimaan järkevästi.
Oletus asetuksilla haluaa päivittää esim .conf tiedostoja uuteen ja jää taustalla kysymään valintoja ja jää jumiin.
Niissä on ainakin täällä omia lisäyksiä ja muutoksia joita ei saa muuttaa.
Eli täällä omilla asetuksilla  uudet tallennetaan oletuksilla ja vanhoja ei ylikirjoiteta.
En pysty nyt tässä enkä tänään näyttämään esimerkkejä asetuksista.
Dell OptiPlex 7470 (All in One), i5-9500 (6) @ 4,4 GHz, 32 Gt DDR4, Samsung 980 (PCIe NVMe M.2 SSD 2280) 500 Gt
Jäähyllä olevat: Amiga 500, C64

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 752
    • Profiili
Vs: Debian 12 julkistus 10.6
« Vastaus #30 : 02.08.23 - klo:08.41 »
Toisaalta... mulla on tapana sammuttamisen sijaan sulkea kone lepotilaan ja se voi periaatteessa olla järjestelmän kannalta helposti kuukauden päällä sammuttamatta. Esimerkiksi kernelin version muutos ei varmaankaan tule käyttöön ennen boottia. Ehkä ajan edelleen päivitykset päätteen kautta säännöllisen epäsäännöllisesti.

Kiitoksia vinkistä. Ehkä joskus perehdyn.