Kirjoittaja Aihe: Tulostimet vaihtoon  (Luettu 2072 kertaa)

raikka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 250
    • Profiili
Tulostimet vaihtoon
« : 08.05.23 - klo:06.00 »
Henkilökohtainen tarve tulostamiseen on nykyisessä elämäntilanteessani pienentynyt erittäin pajon. Siksi olen päättänyt luopua sekä väritulostimestani (Samsung) että mustavalkotulostimestani (HP ) ja hankkia tilalle jonkin pienehkön tulostimen joka toimisi takuuvarmasti Linuxissa. En tarvitse mitään erikoisominaisuuksia, kaksipuolista tulostusta tai langatonta tulostusta, riittää kun ajuri löytyy automaattisesti tietokannasta ja myös skannaus toimii. Onko hyviä vinkkejä?

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2951
    • Profiili
Vs: Tulostimet vaihtoon
« Vastaus #1 : 08.05.23 - klo:09.31 »
Onko tarve mustavalkotulostimelle vai väritulostimelle ?

Joka tapauksessa, jos tulostat vähän, niin tulostustekniikkana suosittelen Laser-tulostinta. Väri-tapauksessa niitä ei löydy kovinkaan pienenä.

raikka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 250
    • Profiili
Vs: Tulostimet vaihtoon
« Vastaus #2 : 08.05.23 - klo:10.03 »
Väritulostin ja skanneri, ne nykyiset Samsung ja HP ovat molemmat lasereita ja vievät työpöydästä yli puolet! Se koko ei ole niin nuukaa, mutta helppokäyttöisyys ja luotettavuus eli yhteensopivuus Linuxin kanssa tulisi olla hyvä. Olen jonkin verran asennellut eläkeläisille erilaisia Linux-jakeluita ja kirjoittimen toimivuus on helppo testata jos ajurit (myös skanneri!) löytyvät suoraan ajuritietokannasta. Brother, HP ja joku Canonin malleista ovat ehkä   kokeilemisen arvoisia!

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Tulostimet vaihtoon
« Vastaus #3 : 08.05.23 - klo:11.22 »
Minulla on ollut jo yli vuosikymmenen Epson Stylus musteruisku monitoimilaite. Hyvin on toiminut ja ajuritkin löytyivät jo silloisilla Linuxeilla, tulostimelle etsimättä ja skannerille pienellä opettelulla, nykyisin taitaa sekin olla jo kernelissä. Täyttää nämä erittäin vähät tarpeet ihan hyvin. Tulostusjälki on moitteetonta ja skannaus ja kopiointitoiminto, jota ehkä enemmänkin olen tarvinnut, on mikroskoopin tarkkaa. Värikasetit tulevat postissa nopsaan, ovat kalliinpuoleisia, mutta ei se haittaa kun tarve on niin vähäistä. Monenelainen paperi käy ja ihan valokuvamaisia kiiltopaperikuvia olen tehnyt. Koko toosa on aika pieni, tuskin voisi pienempi olla.

Haittapuolia en keksi muuta kun vähästä käytöstä johtuva värisuuttimien kuivuminen. Parin viikon kuivattelu jo tekee ruman tulostusjäljen ja suuttimien liottelu musteen avulla, siis laitteen omalla puhdistusohjelmalla, kuluttaa mustetta. Olen suosiolla ottanut joka kasetin ulos vuorotellen ja töpötellyt mustesuuttimet pumpulipuikolla ja tenulla. Vaikuttaa vaivalloiselta, mutta aika pieni vaiva, eikä sitä tarvita muuten kun viikkojen tulostustauon jälkeen.


DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 775
    • Profiili
Vs: Tulostimet vaihtoon
« Vastaus #4 : 08.05.23 - klo:11.55 »
Minä ostin vuonna 2012 halvimman Samsungin mustavalkolaserprintterin kyllästyttyäni HP:n värimustesuihkariin, koska sen mustekasetit järjestään kuivuivat kelvottomiksi, koska en mukamas tulostanut niillä tarpeeksi.

Täytyy myöntää, että tämän Samsungin laserin kasetti ei ole kuivunut ja toimii edelleenkin erinomaisesti. Ottaen siis huomioon sen, että ostin laserin  vuonna 2012 ja sen mukana tullut puolilleeen täytetty mustekasetti on riittänyt oikein hyvin tämän 11 vuotta, että varsinaista 5000 printin kasettia ei ole vielä tarvinnut ostaa printterin mukana tulleen tilalle. Olen siis täysin tyytyväinen tähän laseriin, koska sen puolilleen täytetty mustekasetti ei kuivu 11 vuoden aikana... 
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Tulostimet vaihtoon
« Vastaus #5 : 08.05.23 - klo:12.15 »
Laserien kasetit ei kuivu, mutta ne voi kyllä ns. paakkuuntua pitkässä säilytyksessä. Kannattaa joskus ottaa toneri(t) irti ja kopsutella niitä vaikka ruuvarilla hiukan eri asennoissa.

Mutta täysin samaa mieltä. Laser vain on ihan ehdoton. Itsellä on joku Epsonin halpis ja aina meinaa jäädä seisomaan ja sitten kun pitäisi äkkiseltään jotain tulostaa, niin aina samat puolen tunnin askartelut. Kasetit ei myöskään kestä juuri mitään tulostusmäärään kun suihkarit öösää kallista ainetta omissa puhdistus sekvensseissä.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4173
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Tulostimet vaihtoon
« Vastaus #6 : 08.05.23 - klo:17.34 »
Minä ostin Lexmarkin (B2236dw) mustavalkolaserin, kun halvalla sain (88€ sis. postit).
Meinaa olla vaikeuksia Ubuntun kanssa, Fedorassa toimii OK.
En ole kylläkään kokeillut Ubuntun ajurivelhoa, Fedorassa ei tarvi tehdä muuta kuin lyödä piuhat seinään ja tulostaa.
Yllättäen Windows 11 on se joka tupaa sekoamaan, sitä varten pitää nykiä virtajohtoa seinästä, jonka jälkeen se toimii aina "aikansa"
Kivoja mustavalkovalokuvia tekee, en palaa mustesuihkun kuivuviin kasetteihin.

Eihän Ubuntu voi ainakaan paljon huommaksi jäädä kuin Fedora
Poistin ajurivelhosta siellä olleet 2 ajuria jotka ei tulostannu, vaan tulosteet meni jonoon. Mitään tekemättä poiston jälkeen welho esitteli 3 ajuria, että valkkappa noistaa. Heti 1. aikaansai tulosteen. :)
« Viimeksi muokattu: 10.05.23 - klo:01.34 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

pkill

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 76
    • Profiili
Vs: Tulostimet vaihtoon
« Vastaus #7 : 08.05.23 - klo:21.49 »
HP:n tulostimet on aika varmoja ollut. Ennen ostoa kannattaa katsoa musteiden hinta, joka monesti yllättää ja varmistua, ettei ole laskuripiirejä käytössä, jotka katkaisee tulostuksen ennen aikojaan.

Tuolta on hyvällä hinnalla musteet saanut.

https://www.tonerfabrik-berlin.de/