Kirjoittaja Aihe: Chromium asennus  (Luettu 857 kertaa)

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1198
    • Profiili
Chromium asennus
« : 04.05.23 - klo:00.06 »
Kokemukseni mukaan avoimen lähdekoodin Chromium-selain on mitä toimivin selainvaihtoehto.
Valitettavasti Ubuntu-jakelu tarjoaa vain ohjelmaa snap-pakettina.
Koodia: [Valitse]
Chromium
Versio 112.0.5615.49 (Virallinen koontiversio) snap (64-bittinen
Erityisesti en kaipaisi epävirallisia PPA-lähteitä, mutta vaihtoehdot lienevät vähissä :(
"jammy-updates (web): Transitional package - chromium-browser -> chromium snap [universe]
1:85.0.4183.83-0ubuntu2.22.04.1: amd64 arm64 armhf"

PS. Aihetta ihmetellessäni törmäsin myös peliin chromium-bsu. Mielipiteitä?
Pelimaailma, shakkia lukuunottamatta, ei kuulu vahvimpiin osaamisalueisiini. :(

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Chromium asennus
« Vastaus #1 : 04.05.23 - klo:12.03 »
Kokemukseni mukaan avoimen lähdekoodin Chromium-selain on mitä toimivin selainvaihtoehto.
Valitettavasti Ubuntu-jakelu tarjoaa vain ohjelmaa snap-pakettina.

Erityisesti en kaipaisi epävirallisia PPA-lähteitä, mutta vaihtoehdot lienevät vähissä.

22.04:stä lähtien edes Firefoxia ei saa enää Ubuntun apt-lähteistä, vaan se on Snap-paketti. Firefoxin tapauksessa PPA tosin on astetta virallisempi, Ubuntun Mozilla-paketointitiimin ylläpitämä lähde.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Chromium asennus
« Vastaus #2 : 04.05.23 - klo:12.20 »
22.04:stä lähtien edes Firefoxia ei saa enää Ubuntun apt-lähteistä, vaan se on Snap-paketti. Firefoxin tapauksessa PPA tosin on astetta virallisempi, Ubuntun Mozilla-paketointitiimin ylläpitämä lähde.

Kyllä minä olen sen Jammyyn asentanut PPA:sta https://launchpad.net/~mozillateam/+archive/ubuntu/ppa ilman mitään ongelmia. Siellä on tarjolla myös Kinetic ja Lunar -paketit.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Chromium asennus
« Vastaus #3 : 04.05.23 - klo:12.30 »
22.04:stä lähtien edes Firefoxia ei saa enää Ubuntun apt-lähteistä, vaan se on Snap-paketti. Firefoxin tapauksessa PPA tosin on astetta virallisempi, Ubuntun Mozilla-paketointitiimin ylläpitämä lähde.

Kyllä minä olen sen Jammyyn asentanut PPA:sta https://launchpad.net/~mozillateam/+archive/ubuntu/ppa ilman mitään ongelmia. Siellä on tarjolla myös Kinetic ja Lunar -paketit.

Niin, Mozilla Teamin PPA toimii hyvin, eikä tietääkseni Rob Savouryn ylläpitämässä Chromiumin PPA:ssakaan ole ongelmia. Firefoxin ja Chromiumin tapauksessa PPA:t ovat siis käytännössä paras vaihtoehto Snap-paketeille.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Chromium asennus
« Vastaus #4 : 04.05.23 - klo:12.37 »
PS. asensin ongelmitta koska olin ensin poistanut snapin kokonaan. Jos haluaa käyttää snappia muiden pakettien kanssa, täytyisi tehdä lisäasetuksia.

Kirjoita apt-asetuksiin

joko tiedosto /etc/apt/preferences.d/firefox-no-snap, joka asettaa snap-lähteen viime­sijaiseksi:

    Package: firefox*
    Pin: release o=Ubuntu*
    Pin-Priority: -1

tai tiedosto /etc/apt/preferences.d/mozillateamppa, joka asettaa PPA-lähteen ensi­sijaiseksi:

    Package: firefox*
    Pin: release o=LP-PPA-mozillateam
    Pin-Priority: 501