Kirjoittaja Aihe: Libreoffiseen on tullut venäjänkielinen käyttöliittymä. Miten sen (RATKAISTU)  (Luettu 1109 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Libreoffiseen on tullut venäjänkielinen käyttöliittymä. Miten sen saa pois ja suomalaisen tilalle? Tämä on varmaankin tullut jotenkin siinä yhteydessä, kun etsin foneettista venäjänkielen näppäimistöä. Äärimmäisen ikävä juttu, koska käytän Libreoffice writeria paljon. Useimmiten myös Windowsissa, vaikka minulla on Office 365!
Muuten alan olla tosi tyytyväinen tähän Ubuntu 22.10 versioon. Vielä kun saisi suomenkielen oikoluvun toimimaan myös Thunderbirdissä tai Chromessa. Ai niin, Chrome pitäisi vielä asentaa. Libreoffice näyttää olevan snap paketti, en tosin tiedä miksi. Miten saisin nämä pikkuongelmat korjattua?
« Viimeksi muokattu: 03.04.23 - klo:10.17 kirjoittanut Pontus12 »

HannuK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 392
    • Profiili
Hae "ohjelma" Libre Office, missä näkyvät kaikki eri sen osat. Valitse Asetukset ja sieltä kielivalinta ja edelleen Suomi. Näin pitäisi onnistua.
« Viimeksi muokattu: 02.04.23 - klo:15.12 kirjoittanut HannuK »
Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Niin pitäisi, mutta en saanut toimimaan, koska en löydä kieliasetuksi. Asetukse ovat venäjäksi настройки, mutta en löytänyt sitä. Ehkä pitää vain asentaa uudelleen koko ohjelma.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Olet lisännyt järjestelmän kieliasetuksiin venäjän kielen. Poista se.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vaikka kuinka yritän poistaa venäjän, se vain tuppaa esille. Miten sen saisi pois. Asetuksista se ei onnistunut. Onkohan minulla joku venäläinen virus koneessa? Nyt kaikki on koneessa venäjänkielellä eikä se anna poistaa itseään.
« Viimeksi muokattu: 02.04.23 - klo:15.53 kirjoittanut Pontus12 »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Venäjä on pois kieliasetuksista, mutta libreoffice on venäjänkielinen.
« Viimeksi muokattu: 02.04.23 - klo:16.42 kirjoittanut Pontus12 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
No voit vielä poistaa LibreOfficen venäjän kielen lokalisaation, mutta ongelma johtuu aika varmasti väärästä järjestelmätason kieliasetuksesta.

Koodia: [Valitse]
sudo apt purge libreoffice-l10n-ru

HannuK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 392
    • Profiili
Juuri asentamassani Mint-koneessa oli englanninkieliset valikot. Itse LibreOfficen kielivalikossa ei ollut suomea ollenkaan valintanan.
Kävin katsomassa itse Mintin perusasetuksia ja sieltä Kielet. Sieltä löytyi maininta, että Suomen kohdalla ei ole vielä asennettu kaikkia kielipaketteja. Niinpä asensin ne ja sen seurauksena tuli LibreOfficeen suomenkieliset valikot.
Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Kiitos neuvoista. Poistin venäjänkielen kokonaan ja nyt minulla on suomenkielinen libreoffice. Merkitsen ratkaistuksi.