Kirjoittaja Aihe: Kubuntu 22.10 ja OpenGL 3.1 -> 3.3 tai uudemmaksi [ratkaistu]  (Luettu 3066 kertaa)

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1380
  • Kubuntu
    • Profiili
Stellariumin käyttöopasta lukiessa tuli suositus käyttää OpenGL versiota vähintään 3.3. Kubuntu 22.10:n Tietokeskuksessa oli OpenGL version: 3.1. Pähkäiltyäni vähän aikaa, sain ajatuksen, että tuo on softapohjainen asia. Sen siis voisi ehkä päivittää. Googlasin ohjeen Ubuntulle. Ja se toimii todennäköisesti Kubuntullekin. OpenGL:n historiasta selvisi, että on olemassa versioita aina 4.6 asti. Voiko näitä päivittää Kubuntu 22.10:een? Vaativatko ne jotain ominaisuuksia näyttökortilta? Näyttökortti on MSI GeForce GT 1030 2GH LF OC.

Tuo kortti ei liene mikään huippu. On kuitenkin tähän asti täyttänyt tehtävänsä sen jälkeen kun asetukset on saatu kohdilleen. Olisiko nyt suuri tarve ostaa parempi kortti? Stellariumkin on näyttänyt tähtitaivaan ihan hyvällä tavalla. Eikä tavalliset toimisto-ohjelmat (LibreOffice) ja Kubuntu hyödy OpenGL:n uudemmista versioista isommasti?

Ubuntun ohjeissa oli ubuntu-drivers autoinstall. Voiko se sekoittaa näytön?
« Viimeksi muokattu: 25.04.23 - klo:23.37 kirjoittanut ilkant »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16425
    • Profiili
Vs: Kubuntu 22.10 ja OpenGL 3.1 -> 3.3 tai uudemmaksi
« Vastaus #1 : 01.04.23 - klo:02.57 »
Stellariumin käyttöopasta lukiessa tuli suositus käyttää OpenGL versiota vähintään 3.3. Kubuntu 22.10:n Tietokeskuksessa oli OpenGL version: 3.1. Pähkäiltyäni vähän aikaa, sain ajatuksen, että tuo on softapohjainen asia. Sen siis voisi ehkä päivittää. Googlasin ohjeen Ubuntulle. Ja se toimii todennäköisesti Kubuntullekin. OpenGL:n historiasta selvisi, että on olemassa versioita aina 4.6 asti. Voiko näitä päivittää Kubuntu 22.10:een? Vaativatko ne jotain ominaisuuksia näyttökortilta? Näyttökortti on MSI GeForce GT 1030 2GH LF OC.

KDE:n tietokeskuksen OpenGL versio 3.1 viittaa todennäköisimmin OpenGL ES 3.1:een. Se on sulautettuihin laitteisiin ja kännyköihin suunniteltu karsittu rajapinta, jonka versiointi poikkeaa OpenGL:stä. KDE käyttää sitä oman grafiikkansa kiihdyttämiseen. Lisää voi lukea mm. Wikipediasta: https://en.wikipedia.org/wiki/OpenGL_ES

Varsinainen OpenGL:n versio on sinulla luultavasti 4.5, jos ajurina on Nouveau. Tarkista tiedot glxinfolla:

Koodia: [Valitse]
glxinfo

Tuo kortti ei liene mikään huippu. On kuitenkin tähän asti täyttänyt tehtävänsä sen jälkeen kun asetukset on saatu kohdilleen. Olisiko nyt suuri tarve ostaa parempi kortti? Stellariumkin on näyttänyt tähtitaivaan ihan hyvällä tavalla. Eikä tavalliset toimisto-ohjelmat (LibreOffice) ja Kubuntu hyödy OpenGL:n uudemmista versioista isommasti?

Jos kaikki tarvitsemasi tuntuu toimivan hyvin, ei liene kovin suurta tarvetta muutoksille?


Ubuntun ohjeissa oli ubuntu-drivers autoinstall. Voiko se sekoittaa näytön?

ubuntu-drivers autoinstall asentaa Nvidian suljetun ajurin. Se on raskaammassa käytössä (pelit, 3D-mallinnus jne.) selvästi nopeampi ja vakaampi kuin Nouveau. Lisäksi suljettu ajuri mahdollistaa GPU-laskennan ja videon rautadekooderin ja -enkooden hyödyntämisen Cuda-rajapintojen kautta. Tosin tuolla kortilla GPU-laskenta ei ole kovin tehokasta. Miinuksena on myös potentiaaliset ongelmat kernelin päivitysten yhteydessä, jos ajurin automaattinen kääntäminen ei jostain syystä onnistukaan. Sen seurauksena työpöytä lakkaa luultavasti toimimasta, ja ajuri pitää asentaa uudelleen tekstikonsolissa tai palautustilassa.

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1380
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Kubuntu 22.10 ja OpenGL 3.1 -> 3.3 tai uudemmaksi
« Vastaus #2 : 04.04.23 - klo:00.01 »
Vaihdoin noveaun nvidian ajureiksi kun Stellarium teki outoja neliömäisiä kuvioita näytölle. Nvidian suljetuilla ajureilla näyttö toimi ok. Nyt Stellariumissa on jollekin toisellekin tullut vastaavanlaisia neliöitä näytölle (Stellarium issues GitHubissa). Osasinpa kertoa syyn hänellekin.  :)

$ glxinfo

Lainaus
OpenGL vendor string: NVIDIA Corporation
OpenGL renderer string: NVIDIA GeForce GT 1030/PCIe/SSE2
OpenGL core profile version string: 4.6.0 NVIDIA 515.105.01
OpenGL core profile shading language version string: 4.60 NVIDIA

Lainaus
OpenGL version string: 4.6.0 NVIDIA 515.105.01
OpenGL shading language version string: 4.60 NVIDIA

Lainaus
OpenGL ES profile version string: OpenGL ES 3.2 NVIDIA 515.105.01
OpenGL ES profile shading language version string: OpenGL ES GLSL ES 3.20

Näyttävät olevan uusimmat versiot, paitsi ES.

Jos kaikki tarvitsemasi tuntuu toimivan hyvin, ei liene kovin suurta tarvetta muutoksille?

Kyllä toimii. Tai en ole havainnut mitään toimimattomuutta tai sivuvaikutusta. Parasta ehkä olla "korjaamatta" mitään kun kaikki toimii.

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1380
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Kubuntu 22.10 ja OpenGL 3.1 -> 3.3 tai uudemmaksi
« Vastaus #3 : 04.04.23 - klo:00.13 »
Jos KDE käyttää tuota ES:siä, joka on karsittu versio, niin.. Käyttääkö Wayland sitten samaa ES:siä vai täyttä versiota? Noin vuoden päästä Plasmasta alkaa 6.x versiot, jotka on koodattu Qt 6:lla. Onkohan silmälläpitäen tuota syytä alkaa käyttää Waylandia?

EDIT: Huomasin äsken, että Redditissä ryhmässä r/kde on keskustelua tuosta Waylandista ja Nvidiasta.
« Viimeksi muokattu: 04.04.23 - klo:03.12 kirjoittanut ilkant »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16425
    • Profiili
Vs: Kubuntu 22.10 ja OpenGL 3.1 -> 3.3 tai uudemmaksi
« Vastaus #4 : 04.04.23 - klo:13.23 »
Lainaus
OpenGL ES profile version string: OpenGL ES 3.2 NVIDIA 515.105.01
OpenGL ES profile shading language version string: OpenGL ES GLSL ES 3.20

Näyttävät olevan uusimmat versiot, paitsi ES.

3.2 on uusin OpenGL ES:n versio: https://www.khronos.org/opengles/


Jos KDE käyttää tuota ES:siä, joka on karsittu versio, niin.. Käyttääkö Wayland sitten samaa ES:siä vai täyttä versiota?

Wayland ei taida itse käyttää OpenGL:ää, mutta Wayland toimii yhdessä EGL:n kanssa siten, että kompositoija (ikkunamanageri) ja sovellukset voivat piirtää EGL:n kautta Wayland-ikkunoihin. EGL puolestaan mahdollistaa sekä OpenGL että OpenGL ES -rajapintojen käyttämisen. Linuxin perinteinen OpenGL:n libglx-kirjasto on kuitenkin osittain kytköksissä X11:een, ja siksi Wayland-sovelluksissa käytetään mieluummin GL ES:ää. Lisäksi Raspberry Pi:n ja muiden Arm-laitteiden näytönohjaimet tukevat yleensä vain OpenGL ES:n 2.x-versioita.

Keskustelua aiheesta:
https://unix.stackexchange.com/a/556771


Noin vuoden päästä Plasmasta alkaa 6.x versiot, jotka on koodattu Qt 6:lla. Onkohan silmälläpitäen tuota syytä alkaa käyttää Waylandia?

EDIT: Huomasin äsken, että Redditissä ryhmässä r/kde on keskustelua tuosta Waylandista ja Nvidiasta.

Nvidian näytönohjaimilla voi edelleen tulla vastaan bugeja Waylandissa, mutta pääosin yhdistelmä on jo ihan toimiva. Suljettu ajuri taitaa olla myös Waylandissa vakaampi kuin Nouveau.

KDE Plasman Wayland+Nvidia-status:
https://community.kde.org/Plasma/Wayland/Nvidia

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1380
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Kubuntu 22.10 ja OpenGL 3.1 -> 3.3 tai uudemmaksi
« Vastaus #5 : 06.04.23 - klo:00.40 »
Kiitos tiedoista ja linkeistä!