Kirjoittaja Aihe: Valokuvien organisoinnista (ratkaistu)  (Luettu 4257 kertaa)

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Valokuvien organisoinnista (ratkaistu)
« : 01.03.23 - klo:19.34 »
On tullut otettua kuvista varmuuskopioita, mutta niiden järjestys ihan täyttä sillisalaattia, lue: käytännössä lähes kaikki kuvat on yhdessä kansiossa. Eilen sitten sattui tulemaan se tilanne, että piti yrittää löytää yksi tietty töihin liittyvä kuva pihalta. Selasin n. 1600 kuvaa ennen kuin kerkesin kuulla, että kaiffari oli itse kerennyt löytää kuvan jossa oli tarvittava tieto jatkamaan hommaa.

Eli onko vinkkejä hyväksi softaksi, jolla voisi jotenkin alkaa perkkaamaan noita NAS:lla lojuvia kuvia.
Muutamia toiveita jos vain mahdollista
- Onko softaa, jolla saisi alustavasti vaikka selattua kuva kuvalta tätä yhtä kansiota ja jakaa siitä heti esim. siviili ja työ kansiohin kuvat. Jep tiedän, että käytännössä kaikilla tiedostoselaimilla voi tehdä tuon siedettävän järkevästi, mutta toiveena siis jokin todella nopea pikavalinta tuohon.
- Saako kuvat jaettua sitten suoraan alikansioihin mieluusti kuvanottovuoden mukaan?

Täällä varmasti on kuvankäsittelijöitä joukossa ja kaikki muutkin vinkit kiinnostaa. Tämä on ollut sellainen tyyliin 10v siirretty projekti, joka alkaa paisumaan todella ärsyttäväksi setviä  :D

Tiedän että ilmeisesti esim. Digikam ohjelmalla voi varmasti tehdä tägejä tiedostoihin helpottamaan, mutta onko nuo muuten ns. universaaleja kaikissa kuvaohjelmissa.

Nyt varmaan on jo ilmiselvää, että olen ihan ulalla järkevistä kuvankäsittely ja arkistointimenetelmistä.

*Lisäys*
Ai niin, ja jos sovelluksia tarjoaa muita, niin itse tarvisin Windows, Mac ja Linux versiot sitten softasta. Avoimista softista onneksi nämä käytännössä aina löytyykin.
« Viimeksi muokattu: 05.03.23 - klo:16.01 kirjoittanut qwertyy »

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1059
    • Profiili
Vs: Valokuvien organisoinnista
« Vastaus #1 : 01.03.23 - klo:19.37 »
Itse käytän pääsääntöisesti shotwell ohjelmaa. Se on mielestäni paras. Kannattaa tutustua.
Kahvi on väkevin juomani

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 721
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
Vs: Valokuvien organisoinnista
« Vastaus #2 : 05.03.23 - klo:11.15 »
Valokuvaus-harrastuksessa dokumentointi ja ennen muuta järkevä arkistoinnin suunnittelu ja implementointi ei todellakaan ole sivuseikkoja!

Itse mitä 2002 hankkisi ylioppilasrahoillani ensimmäisen digipokkarin, tein aluksi sen virheen, että tallensin kaikki kolmatta tuhatta kuvaa, mitä sillä kaiken kaikkiaan sillä kameralla ainoastaan tulin ottaneeksi, samaan kansioon mitään tiedostonimiä edes muuttamatta, niin sitten päätyi siihen, että kiintolevy meni rikki, ja kaikki kuvat bittiavaruuteen katosi, eihän niitä enää takaisin saa, vaikka kokeilin vissiin palauttaakin vielä.

Nyt on tietty ollut jo useamman vuoden tuo Canonin ensimmäinen järkevä digijärjestelmä ihan ok objektiivilla, tosin minulla ei ole kuin yksi objektiivi, niin kuvien arkistointi on paremmalla tolallla, tosin yksityysen suojasta en tiedä, koska olen päätynyt verkon pilviarkistointiin, vaikka tosin nyt on ollut toista vuotta kamera käyttämättömänä lähestulkoon.

Mitä taas Luontoliiton Kevätseurantakin taas on meneillään, niin kotikaupunkini vakiintunut tämä kotilähiöni siinä mielessä loistava asuinalue, mitä ei tarvitse kävellä kuin 5 minuuttia, on täysin luonnossa metsän keskellä ilman häiritsevää liikennettä yms, eli ulkoilumaastot suosii, vaikka ei omasta varallisuudesta riippuen voi omistaa edes koiraa eläinlääkärikustannuksien korkeuden tähden. Neiti Kevät:hän nyt on saapunut, ja luonto herää vähitellen kohden kesää, vaikka syksy on suosikkivuodenaikani näistä neljästä, joita meillä Suomen pituus- ja leveysasteilla on bruukanut olemaan, vaikka talvikin oli ennen aito talvi vielä lapsuudessani, sekään nyt enää ole talvi samankaltainen ilmaston puolesta.
Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Valokuvien organisoinnista
« Vastaus #3 : 05.03.23 - klo:16.01 »
Tähän ongelmaan yksi aika todella hyvä softa löytyi muutenkin tiedostonhallintaan ja duplikaatteihin liittyen.
Czkawka
https://github.com/qarmin/czkawka

Ongelma on tällä jo pitkälti ratkaistu, mutta kommentteja asiaan liittyen saa edelleen toki antaa.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Valokuvien organisoinnista (ratkaistu)
« Vastaus #4 : 27.05.23 - klo:17.39 »
Itse siirrän kuvat kansioihin tyyliin kamera/vuosi/vvv.kk.pp tapahtuman nimi./editoidut. Editoin kuvat DarkTablella ja sen tietokantaa yritän käyttää apuna haussa. Onnistuminen riippuu siittä paljonko muistaa kuvan otosta. Hierarkia auttaa jos tagit ovat tyyliin paikka|kohde. Tagien kirjoittelu tosin työlästä. Exportattuihin kuviin tagit talletuvat. Samoin myös editointihistoria jos niin haluaa. Samoin tekijänoikeudet.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Valokuvien organisoinnista (ratkaistu)
« Vastaus #5 : 28.05.23 - klo:00.01 »
Itse siirrän kuvat kansioihin tyyliin kamera/vuosi/vvv.kk.pp tapahtuman nimi./editoidut. Editoin kuvat DarkTablella ja sen tietokantaa yritän käyttää apuna haussa. Onnistuminen riippuu siittä paljonko muistaa kuvan otosta. Hierarkia auttaa jos tagit ovat tyyliin paikka|kohde. Tagien kirjoittelu tosin työlästä. Exportattuihin kuviin tagit talletuvat. Samoin myös editointihistoria jos niin haluaa. Samoin tekijänoikeudet.
Kiitos kommentista. DarkTable vaikuttaa aika monipuoliselta ohjelmalta. Voiko tuossa Lightroomin puolella jotenkin tehdä tägejä kuviin jollain pikanäppäimellä tms? Pitäisi perehtyä tuohon ohjelmaan ehkä hiukan tarkemmin. Ei nimittäin pikaisesti vaikuta lainkaan hassummalta softalta.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Valokuvien organisoinnista (ratkaistu)
« Vastaus #6 : 10.06.23 - klo:16.44 »
Tägeissä helpottaa kun kuvien tuonnissa kirjastoon on muutama kenttä valmiiksi täytettynä. Väreihin ja arviointeihin on pikanäppäimet. Osaa automaattista täydennystä. Toki voit valita useamman kuvan kerrallaan. Tägille voinee määrittää pikanäppäimen. Itse en nyt muista ja en ole koneella.