Kirjoittaja Aihe: Miten asennan Gnomen Gnomen laajennukset Ubuntu 22.04 (RATKAISTU)  (Luettu 1392 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Miten asennan Gnomen Gnomen laajennukset Ubuntu 22.04? Sitten pitäisi vielä saada virtuaalityöpöydät (virtual workspaces) toimimaan.
« Viimeksi muokattu: 02.03.23 - klo:19.50 kirjoittanut Pontus12 »

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Miten asennan Gnomen Gnomen laajennukset Ubuntu 22.04
« Vastaus #1 : 28.02.23 - klo:19.57 »
Tuolta, mutta ole varovainen versioiden kanssa
ts käytössäoleva Gnome-versio on oltava tuettu.
https://extensions.gnome.org/
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Miten asennan Gnomen Gnomen laajennukset Ubuntu 22.04
« Vastaus #2 : 01.03.23 - klo:10.11 »
Kun painan windows-näppäintä (ilm. sama kuin superkey), saan yhden uuden työpöydän näkyviin. Kaksikin on siis hyvä, mutta haluaisin vähintään kaksi lisää. Enkö vain osaa tehdä sitä, vai tarvitaanko siihen juuri gnomen laajennuksia? En myöskään löytänyt tapaa, miten siirtää ohjelmaikkuna sille toiselle työpöydälle.
« Viimeksi muokattu: 01.03.23 - klo:10.15 kirjoittanut Pontus12 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Miten asennan Gnomen Gnomen laajennukset Ubuntu 22.04
« Vastaus #3 : 01.03.23 - klo:12.41 »
Kun painan windows-näppäintä (ilm. sama kuin superkey), saan yhden uuden työpöydän näkyviin. Kaksikin on siis hyvä, mutta haluaisin vähintään kaksi lisää.

GNOME:ssa on oletuksena käytössä dynaamiset työtilat (=työpöydät). Työtiloja saa lisää, kun avaat toiseen työtilaan  jonkun sovellusikkunan. Silloin pääset siirtymään kolmanteen työtilaan, ja avatessasi sinne sovelluksen, on mahdollista siirtyä neljänteen työtilaan jne.

Ubuntu 22.04:n GNOME 42:ssa on myös mahdollista käyttää muuttumatonta määrää työtiloja. Avaa oikean yläkulman kuvakkeista järjestelmävalikko ja sieltä Asetukset. Työtila-asetukset sijaitsevat kohdassa Moniajo -> Työtilat -> Muuttumaton määrä työtiloja.


Enkö vain osaa tehdä sitä, vai tarvitaanko siihen juuri gnomen laajennuksia?

Jos haluat työtiloja kahteen ulottuvuuteen, Workspace Matrix voi auttaa:
https://extensions.gnome.org/extension/1485/workspace-matrix/


En myöskään löytänyt tapaa, miten siirtää ohjelmaikkuna sille toiselle työpöydälle.

Ikkunoita voi siirrellä työtilojen välillä joko Toiminnot-näkymässä (Activities), joka avautuu Windows/Super-näppäimellä, tai sovellusnäkymässä, joka avautuu vasemman alakulman yhdeksän pisteen kuvakkeesta ("Näytä sovellukset"). Niissä voi siis raahata ikkunan hiirellä toiseen työtilaan.

Lisäksi perus-työnäkymässä aktiivisen ikkunan voi siirtää viereiseen työtilaan myös näppäinoikotiellä Shift+Ctrl+Alt+nuoli oikealle/vasemmalle
« Viimeksi muokattu: 01.03.23 - klo:12.43 kirjoittanut nm »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Miten asennan Gnomen Gnomen laajennukset Ubuntu 22.04
« Vastaus #4 : 01.03.23 - klo:15.37 »
Voiko eri työpöydillä olla eri taustakuvat kuten Kubuntussa tai Windowsissa? Jos voi, niin miten se pitää tehdä? Minä latasin siis Gnome shell extensions ohjelman, mutta en ole päässyt kovin pitkälle. Siitä on aika kauan, kun minulla oli Ubuntu käytössäni.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Miten asennan Gnomen Gnomen laajennukset Ubuntu 22.04
« Vastaus #5 : 02.03.23 - klo:09.55 »
Voiko eri työpöydillä olla eri taustakuvat kuten Kubuntussa tai Windowsissa? Jos voi, niin miten se pitää tehdä? Minä latasin siis Gnome shell extensions ohjelman, mutta en ole päässyt kovin pitkälle. Siitä on aika kauan, kun minulla oli Ubuntu käytössäni.

Walkpaper2-laajennoksella onnistunee. Ohje:

https://ubuntuhandbook.org/index.php/2022/08/different-wallpaper-each-workspace-ubuntu-22-04/amp/

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Miten asennan Gnomen Gnomen laajennukset Ubuntu 22.04
« Vastaus #6 : 02.03.23 - klo:10.23 »
Tuo ohjelma, johon linkki https://ubuntuhandbook.org/index.php/2022/08/different-wallpaper-each-workspace-ubuntu-22-04/amp/ viittaa ei mielestäni auta juuri siinä, mitä minä nyt haen. Minulla oli eri kuvat Kubuntussa eri työpöydille. Yksi oli toimisto-ohjelmia varten samoin kuin toinenkin työpöytä, kolmas liittyi yleensä kuvaohjelmiin ja neljäs video-ohjelmiin. Näin ne heti kuvien perustalla esikatselussa. Tämä ei tietenkään ole mikään kovin tärkeä piirre, vaan pelkästään mieltymys. Tulen hyvin toimeen ilman sitäkin, mutta jos siihen löytyisi ratkaisu olisin erittäin tyytyväinen.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Miten asennan Gnomen Gnomen laajennukset Ubuntu 22.04
« Vastaus #7 : 02.03.23 - klo:20.54 »
Tuo ohjelma, johon linkki https://ubuntuhandbook.org/index.php/2022/08/different-wallpaper-each-workspace-ubuntu-22-04/amp/ viittaa ei mielestäni auta juuri siinä, mitä minä nyt haen. Minulla oli eri kuvat Kubuntussa eri työpöydille.

Walkpaper2:n avulla on nimenomaan mahdollista asettaa eri työtiloille (=työpöydille) eri taustakuvat.

Voi kuitenkin olla, ettei Walkpaper ymmärrä useita samanaikaisia näyttöjä. Eli jos koneessa on useampi näyttö, niillä on varmaankin sama taustakuva, ja tämän laajennoksen lisäksi pitäisi käyttää jotain toista apuohjelmaa, jos haluaa näytöille eri kuvat.

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Kahdelle näytölle olen liittänyt kaksi kuvaa, pohjaksi otin kuvakaappauksen kokonäytöstä ja laitoin siihen päälle kaksi kuvaa, lisäasetuksissa>Ulkoasu>Taustakuva ja sovitukseksi "Spanned"  jolloin se levisi molempiin näyttöihin, aikaisemmin oli kolmas pienempi näyttö johon sain lisäämällä kokonäytön kaappauksen (3 näyttöä) päälle kolmannen kuvan, pikkunäytön (22") hajottua olen tyytynyt kahteen 27" näyttöön, haaveilen kuitenkin ottavani kolmannen 27" näytön tai keskelle jonkin isomman näytön  :P
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Harmittaa kun tuntuu että järjestelmästä syödään ominaisuuksia :( aikaisemmin työtilat taisi saada järjestettya joko vaaka tai pystysuoraan, nyt vain vaakasuoraan :/
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Harmittaa kun tuntuu että järjestelmästä syödään ominaisuuksia :( aikaisemmin työtilat taisi saada järjestettya joko vaaka tai pystysuoraan, nyt vain vaakasuoraan :/

Aikaisemmin GNOME:ssa työtilat olivat pystysuunnassa. GNOME 42:ssa suunta vaihtui vaakaan.

Muistelet ehkä Unityä tai GNOME 2-työpöytäympäristöä, jossa työtiloja sai aseteltua kaksiulotteisesti. Nykyisessä GNOME:ssa se onnistuu laajennoksilla.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Olen nyt saanut melkein kaikki tärkeimmät sovellukset ladattua ja viimeksi eri kuvat eri työpöydille. Tosin jälkimmäisen ongelma on siinä, että eri työpöytien kuvat eivät tule näkyviin painettaessa esim.ohjelmistoikonia, vaan ensimmäisen työpöydän kuva näkyy kaikilla työpöydillä. Sirtyessäni toiselle työpöydälle siihen ilmestyy kyllä uusi kuva. Näillä asetuksilla mennään, mutta jos tähän löytyy ratkaisu, jossa työpöytien eri kuvat näkyvät yleiskatsauksessa, olisi se vielä parempi. Kubuntussa näin on.