Tein itse, kun en löytänyt mieleistäni.
Olen testannut aikojen kuluessa n. 40-60 erilaista backup-järjestelmää Linuxiin ja M$Windowsiin. Työasemiin ja servereihin.
Paras tapa on, että työasemassa ei säilytettä mitään, vaan kaikki dokumentaatio on serverillä, jossa on toimiva varmuuskopiojärjestelmä. Ja työasemassa tehdystä työstä menee heti kopio serverille.
Linux on hyvä, koska kaikki oma on /home -levyllä, jonka voi kopioida helposti. Eivätkä omat työt leviä jonnekin menuhelvettiin, kuten M$Windowsissa.
Jostain kummasta syystä kotiserverit eivät ole edes IT-ammattilaisten suosiossa. Itse en osaisi olla ilman.
Serverissä on system, /home ja /BACKUP -levyt
Scripti tekee joka toinen päivä rsync:n /home-levystä /BACKUP-levylle ja kierrättää backup-versioita.
Backuppeja on neljä kerrosta: last, new, old, oldest
/BACKUP on read-only muulloin, kuin kopioinnin aikana.
Teen kaiken ohjelmakehityksen /home/bin -kansion alihakemistoihin. Ainoastaan loki.sh ja suojaa.sh -scriptit ovat /usr/bin -hakemistossa
Loki.sh avaa editoriin koneen updates.txt-tiedoston, jonne kirjaan kaikki koneeseen tehdyt muutokset ja kopioi updates.txt -tiedoston pääserverille. Kaikissa koneissani on loki.sh -komento.
suojaa.sh tekee paikallisen nelitasoisen zip-pikakopion työhakemistosta työhakemiston BCK-alihakemistoon
Läppärissä on scripti, joka tekee rclonen M$:n pilveen /home -levystä ja scp:n ~/Documents -kansiosta pääserverin ~/Documents -kansioon