Kirjoittaja Aihe: Pankkitunnuksia...  (Luettu 1625 kertaa)

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Pankkitunnuksia...
« : 26.02.23 - klo:14.55 »
Tuli puhelimeen pankin ID sovellukseen kirjautumis salasana kysely mutta kun en ole ollut (netti)pankissa pariin päivään niin suljin sovelluksen enkä laittanu salasanaani siihen, pankille lähetetty kyselystä ilmoitus. Danskebank
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 774
    • Profiili
Vs: Pankkitunnuksia...
« Vastaus #1 : 27.02.23 - klo:14.50 »
Tuli puhelimeen pankin ID sovellukseen kirjautumis salasana kysely mutta kun en ole ollut (netti)pankissa pariin päivään niin suljin sovelluksen enkä laittanu salasanaani siihen, pankille lähetetty kyselystä ilmoitus. Danskebank

Minullekin on tullut noita, mutta sähköpostitse. Ovat epäuskottavia, koska ei ole tiliä Danskebankissa...
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

startx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 414
    • Profiili
Vs: Pankkitunnuksia...
« Vastaus #2 : 27.02.23 - klo:16.49 »
Tuli puhelimeen pankin ID sovellukseen kirjautumis salasana kysely mutta kun en ole ollut (netti)pankissa pariin päivään niin suljin sovelluksen enkä laittanu salasanaani siihen, pankille lähetetty kyselystä ilmoitus. Danskebank

Minullekin on tullut noita, mutta sähköpostitse. Ovat epäuskottavia, koska ei ole tiliä Danskebankissa...

Tuossa tapauksesa jollain on ollut käyttäjätunnarit jo tiedossa, kun on alkanut itse sovellus lupia kyselemään. Tai sitten vikaa dansken järjestelmissä.

Dansken sovellus on vähän ärsyttävän tarkka tietoturvasta, kun ei salli Teamviewerin tai Anydeskin olla yhtä aikaa puhelimessa. Antaisi nyt vaikka vain varoituksen asiasta, joka käynnistyskerralla.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5671
    • Profiili
Vs: Pankkitunnuksia...
« Vastaus #3 : 27.02.23 - klo:17.57 »
En tiedä miten kyseinen pankki tarkalleen toimii, mutta itse olen ainakin pari kertaa laittanut oman pankkini tunnuksen väärin ja se on kuittaantunut. Sitten ihmetellyt, että miksi salasana ei muka toimi, ennen kuin hoksannut, että varmasti näppäilin edeltävän vaiheen väärin. Eli jos sopivalla hetkellä olisi tuon väärinkirjoitetun tunnuksen salasana sovellus ollut auki toisella käyttäjällä, niin sehän olisi varmaan pyytänyt erikoisella hetkellä salasanaa. Tosin todennäköisyys on varsin pieni kun pitäisi olla tuo salasana sovellus aktiivisena auki juuri sillä hetkellä. Olisi kyllä mielenkiintoinen tietää tietoturvan kannalta, että minkälaisia "autoban" toimintoja niiden järjestelmissä on.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Pankkitunnuksia...
« Vastaus #4 : 28.02.23 - klo:18.21 »
En tiedä miten kyseinen pankki tarkalleen toimii, mutta itse olen ainakin pari kertaa laittanut oman pankkini tunnuksen väärin ja se on kuittaantunut. Sitten ihmetellyt, että miksi salasana ei muka toimi, ennen kuin hoksannut, että varmasti näppäilin edeltävän vaiheen väärin. Eli jos sopivalla hetkellä olisi tuon väärinkirjoitetun tunnuksen salasana sovellus ollut auki toisella käyttäjällä, niin sehän olisi varmaan pyytänyt erikoisella hetkellä salasanaa. Tosin todennäköisyys on varsin pieni kun pitäisi olla tuo salasana sovellus aktiivisena auki juuri sillä hetkellä. Olisi kyllä mielenkiintoinen tietää tietoturvan kannalta, että minkälaisia "autoban" toimintoja niiden järjestelmissä on.

Vaikka todennäköisyys on pieni, niin tuota on ihan Suomessakin sattunut, että ihmiset nähneet väärän tilin tietoja, just tuon tapahtumaketjun tuloksena.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.