Kirjoittaja Aihe: Raspberry ja sateenkaari  (Luettu 2962 kertaa)

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4174
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Raspberry ja sateenkaari
« : 18.02.23 - klo:16.23 »
Olen vuosia katsellu Raspin (3B) buutissa sateenkaarta ja nyt ajattelin että saa riittää ja tilasin virallisen virtalähteen.
No eipä siitä ollut mitään apua, sama sateenkaari julkitulee käynnistyksessä.
Liekö Jimmsin virtalähteet sittenkään virallisia? Eipä tuo näytä toimintaa haittaavan.

PS. saa tarjota Raspberry 4 B:tä, jos sattuu olemaan ylimääräisiä, tai tietoa mistä semmosen ihmeen saisi?

edit: jahas, jimms.fi lukee 8Gt ja 4Gt kohdalla "Tulossa", sinnepä heitetään tilaus sisään. Saa silti tarjota...
« Viimeksi muokattu: 19.02.23 - klo:00.06 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2951
    • Profiili
Vs: Raspberry ja sateenkaari
« Vastaus #1 : 18.02.23 - klo:17.48 »
Olen vuosia katsellu Raspin (3B) buutissa sateenkaarta ja nyt ajattelin että saa riittää ja tilasin virallisen virtalähteen.
No eipä siitä ollut mitään apua, sama sateenkaari julkitulee käynnistyksessä.
Liekö Jimmsin virtalähteet sittenkään virallisia? Eipä tuo näytä toimintaa haittaavan.

PS. saa tarjota Raspbian 4 B:tä, jos sattuu olemaan ylimääräisiä, tai tietoa mistä semmosen ihmeen saisi?

edit: jahas, jimms.fi lukee 8Gt ja 4Gt kohdalla "Tulossa", sinnepä heitetään tilaus sisään. Saa silti tarjota...
Ainakin tämä näyttää samalta kuin omani, jonka ostin Tanskasta ...
https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/152764/sc0217/raspberry-pi-usb-c-virta-adapteri-5-1v-3a-eu-musta

... mutta tämä näyttää eriltä ...
https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/128910/t5989dv/raspberry-pi-raspberry-pi-virallinen-micro-usb-verkkovirtasovitin-5-1v-2-5a-musta

... mutta, oleellista virtalähteessä on se, että virta on suurempi kuin 5 V, muttei kuitenkaan suurempi kuin 5,5 V (Virallisissa virtalähteissä taitaa jännite olla 5,1 V, joten siitä suurempia jännitteitä käytetään vain omalla vastuulla) ja lisäksi virtaa pitäisi tulla varsin reilusti 2,5 ... 3 A.

Laboratorio virtalähteellä voi katsoa, mikä sopii parhaiten, mutta siinä on vähän vaivaa.

Sinänsä toi sateenkaari (tai salama) ei haittaa, mikäli se näkyy vain käynnistyksen yhteydessä. Jos se jää näkymään kokoaikaisesti (ainakin itselläni salama jäi näkyviin myös työpöydälle) niin silloin virtalähdettä kannattaa tutkailla.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4174
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Raspberry ja sateenkaari
« Vastaus #2 : 18.02.23 - klo:19.52 »
https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/128910/t5989dv/raspberry-pi-raspberry-pi-virallinen-micro-usb-verkkovirtasovitin-5_1v-2_5a-musta

Tuon tilasin, ja sateenkari näkyy vaan käynnistyksessä. Harvompa tuota tarvii käynnistellä.

Tuo ylempi linkkisi on Raspi 4:lle, jossa on erilainen virtaliitin kuin Raspi 3:ssa joka minulla on.
Tilasin meinaan ensin tuon ylemmän linkin lähteen, ja totesin että eihän tämä käy lähellekään.
No se on nyt odottamassa tulevaa Raspi 4:sta.

Raspi 3 = micro-USB
Raspi 4 = USB-C
« Viimeksi muokattu: 18.02.23 - klo:19.58 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Raspberry ja sateenkaari
« Vastaus #3 : 18.02.23 - klo:20.37 »
Eikös se "sateenkaari" jää näkyviin, jos Raspberry ei pysty lataamaan käyttöjärjestelmää muistikortilta? Kannattaa varmaan tarkistaa muistikortti ja sen sisältö ensin.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4174
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Raspberry ja sateenkaari
« Vastaus #4 : 18.02.23 - klo:23.09 »
Eikös se "sateenkaari" jää näkyviin, jos Raspberry ei pysty lataamaan käyttöjärjestelmää muistikortilta? Kannattaa varmaan tarkistaa muistikortti ja sen sisältö ensin.

Minulle ei jää näkymään, näkyy pari sekunttia käynnistyksen aikana.
Raspbian toimii hienosti, eli kyllä kaikki latautuu.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4174
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Raspberry ja sateenkaari
« Vastaus #5 : 19.02.23 - klo:06.39 »
Huomenta! Rassasin raspi-config:lla kaikenlaistaa omasta mielesstäni fiksua
 ja kuinka ollakkaan sateenkaari hävisi käynnistyksestä, nyt se näyttää sen sammutuksessa.
Ei harmaintaakaan hajua mitä tein että se hävisi, paljon kaikenlaista? :D ;)

I2C interfacen laitoin päälle kun minulla on sitä käyttävä "Real Time Clock" (RTC-palikka)
Asensin kaiken uudelleen isommalle 32Gt kortillle, vanha oli vain 16Gt.

Tuo virtalähde ei todellakaan ole aito Raspberry-virtalähde, saatampa lähettää sen takaisin ja vaatia oikeaa ja aitoa.
Pakkauskin sen jo paljastaa, valkoinen pahvilaatikko jossa ei ole kuin viivakoodi kannessa. Huijareita.

« Viimeksi muokattu: 19.02.23 - klo:08.28 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Lepotila zZ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 346
    • Profiili
Vs: Raspberry ja sateenkaari
« Vastaus #6 : 19.02.23 - klo:09.44 »
Tuo virtalähde ei todellakaan ole aito Raspberry-virtalähde, saatampa lähettää sen takaisin ja vaatia oikeaa ja aitoa.
Pakkauskin sen jo paljastaa, valkoinen pahvilaatikko jossa ei ole kuin viivakoodi kannessa. Huijareita.

Olen muistavinani, että minun virallinen virtalähde tuli myös hyvin pelkistetyssä valkoisessa pakkauksessa. Tilasin sen vuosia sitten Pimoroni-nimisestä brittiläisestä liikkeestä, josta on hyvin vaikea kuvitella saavansa väärennöstä. Enpä usko, että Jimmskään on erehtynyt hankkimaan väärennöstä. Oma virtalähteeni on Stontronicsin valmistama ja näyttää aivan siltä, miltä Jimmsin kuvakin näyttää.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4174
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Raspberry ja sateenkaari
« Vastaus #7 : 19.02.23 - klo:13.33 »
Olen muistavinani, että minun virallinen virtalähde tuli myös hyvin pelkistetyssä valkoisessa pakkauksessa. Tilasin sen vuosia sitten Pimoroni-nimisestä brittiläisestä liikkeestä, josta on hyvin vaikea kuvitella saavansa väärennöstä. Enpä usko, että Jimmskään on erehtynyt hankkimaan väärennöstä. Oma virtalähteeni on Stontronicsin valmistama ja näyttää aivan siltä, miltä Jimmsin kuvakin näyttää.

Olin jimssichatisssa ja he kyllä vannoivat että se on alkuperäinen,
pyysivät kuitenkin tekemmään RMA:n ja lähettämään sen vaihtoon.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Raspberry ja sateenkaari
« Vastaus #8 : 19.02.23 - klo:14.34 »
Eikös se "sateenkaari" jää näkyviin, jos Raspberry ei pysty lataamaan käyttöjärjestelmää muistikortilta? Kannattaa varmaan tarkistaa muistikortti ja sen sisältö ensin.

Minulle ei jää näkymään, näkyy pari sekunttia käynnistyksen aikana.
Raspbian toimii hienosti, eli kyllä kaikki latautuu.

Aivan. Tässä ei ole kyse siitä, mitä itse ajattelin, koska Raspberry ylipäätänsä käynnistyy.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.