Kirjoittaja Aihe: Kaksi konetta käynnistyy eri tavalla  (Luettu 1018 kertaa)

Seppo Jyrkinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 275
    • Profiili
Kaksi konetta käynnistyy eri tavalla
« : 12.02.23 - klo:14.58 »
Kone1. ”Kaupan hyllystä” otettu tietokone alkaa herjata, jos USB tikku on siinä kiinni, kun koneeseen laittaa virrat päälle.

Kone 2. Vanhoista osista kaverini kasaan panema kone taasen ei ole moksiskaan USB tikusta.

Molemmissa Ubuntu 22.04.1 LTS

Onko kenelläkään ymmärrystä asiasta? Ja onko ongelmia odotettavissa?

startx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 414
    • Profiili
Vs: Kaksi konetta käynnistyy eri tavalla
« Vastaus #1 : 12.02.23 - klo:15.43 »
Muuta koneen bios asetuksista boot järjestystä, että kovalevy on ensin.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Kaksi konetta käynnistyy eri tavalla
« Vastaus #2 : 12.02.23 - klo:16.39 »
Muuta koneen bios asetuksista boot järjestystä, että kovalevy on ensin.

Se ei välttämättä ole pelkästään buuttijärjestyksestä kiinni. Olen viime aikoina huomannut, että vaikka minulla on koneissa kaikissa koneen kovalevy ekana buuttijärjestyksessä, niin koneet silti nykyään koneet buuttaavat USB-tikulta jos sellainen on kiinni. Se on tullut uutena piirteenä koneisiin, joiden käynnistys ennen piti tehdä buuttivalikon kautta jos halusi käynnistää USB-tikulta. En ole perillä mikä muutos tämän on tuonut mukanaan, mutta sen voin sanoa, että vanhimpaan koneeseeni en ole ajanut BIOS-päivitystä moneen vuoteen ja silti siinäkin käytös on muuttunut. Kaikissa koneissani on UEFI.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Kaksi konetta käynnistyy eri tavalla
« Vastaus #3 : 12.02.23 - klo:23.42 »
Olen viime aikoina huomannut, että vaikka minulla on koneissa kaikissa koneen kovalevy ekana buuttijärjestyksessä, niin koneet silti nykyään koneet buuttaavat USB-tikulta jos sellainen on kiinni.
Ei tuo kyllä mitenkään yleistä ole. Pääsääntöisesti boottijärjestys pitää nimenomaan olla oikea tai valita se heti käynnistyksen aikana jollain pikanäppäimellä.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Kaksi konetta käynnistyy eri tavalla
« Vastaus #4 : 13.02.23 - klo:08.00 »
Ei tuo kyllä mitenkään yleistä ole. Pääsääntöisesti boottijärjestys pitää nimenomaan olla oikea tai valita se heti käynnistyksen aikana jollain pikanäppäimellä.

Se tikku, jolla olen tämän kokenut, on SSD-tikku, jossa on kaksi liitintä: toisessa päässä eSATA, ja toisessa päässä USB. (Silloin kun hankin tikun, minulla oli läppäri, jossa oli USB-porttien joukossa yksi, joka oli samalla myös eSATA-portti, mutta se kone on heivattu kierrätykseen jo ajat sitten.) Olen asentanut tikulle Ubuntun, eli kyse ei ole asennustikusta.

Kun kytken tikun USB-pään tietokoneen USB-porttiin ja käynnistän koneen, saan käynnistysvalikon esiin toimintonäppäimellä, mutta jos myöhästyn siitä kohdasta, niin nykyään kone käynnistää Ubuntun USB-tikulta kovalevyn sijaan, vaikka kovalevy on käynnistysvalikossa ekana. Aiemmin jouduin aina painamaan toimintonäppäintä että sain koneen käynnistymään tikulta. Yhtään en tiedä missä vaiheessa muutos on tapahtunut, koska asia tuli ilmi vasta kun kerran myöhästyin toimintonäppäimen painamisesta.

En siis tiedä johtuuko ilmiö tikun tyypistä, vai onko kyse pelkästään kyseisen koneen UEFIsta.