Kirjoittaja Aihe: Firefox 109 - Yle Areenan videot - elokuvat ja videot - ei tänään näkyneet [Ratk  (Luettu 1462 kertaa)

Samanta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Tänään jostain syystä tänään FF109 Ubuntu 22.04 koneissa ei näytä Yle Areenan videoita (sarjoja, elokuvia). Yle Areenan suorien ohjelmien toisto on onnistunut. Google Chrome 109:n kautta ne samat elokuvat ja sarjat näkyvät ongelmitta (sekä kuva että ääni). Kun olen laittanut samat ohjelmat ne toistumaan yhtäaikaa peräjälkeen, ensi FF sitten GC,  niin FF ei näytä, mutta GC näyttää. FF:lla sama ongelma läsnä jopa Yle:n Lasten Areenassa. Kokeilein 2:ssa Ubuntu 22.04 koneessa sekä yhdessä Fedorassa. 



« Viimeksi muokattu: 05.02.23 - klo:14.48 kirjoittanut Samanta »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Minulla Areena toimii Firefox 109:llä (apt-versio) Ubuntu 20.04:ssä.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Minulla Areena toimii Firefox 109:llä (apt-versio) Ubuntu 20.04:ssä.

Minulla ei ole toiminut pitkään aikaan Firefoxilla, ei Ubuntulla eikä Windowsilla. Olen joutunut katsomaan Areenaa Windows-koneen Chromella. Voi olla että kysyin siitä jotain täälläkin silloin kun ongelma alkoi, en muista varmasti. Sen muistan, että mitään uusia lisäosia en asentanut silloin kun ongelma alkoi.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Lisätieto: pystyn katsomaan monia suomalaisia ohjelmia, mutta muualta maailmasta ostetut eivät näy. Veikkaan että ongelma liittyy ainakin osittain siihen, millä tavalla katseluoikeudet tarkistetaan.

HannuK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 392
    • Profiili
Pitihän tätä kokeilla, eli
1. kone FF109.0.1 Mate Cinnamon Eastwodin Ruoska elokuva toimi ja muutkin kokeilut ihan ok
2. kone FF 109.0.1 Ubuntu 22.04 toimi ihan samalla tavalla ok.
Molemmissa koneissa vain pelkkä Linux ei  Windowsia.
Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili

Onko sinulla asennettu ffmpeg ?

Koodia: [Valitse]
sudo apt policy ffmpeg
Jos ei ole asennettu niin asenna :
Koodia: [Valitse]
sudo apt install ffmpeg
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Samanta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 101
    • Profiili
@matsuka Kiitos ohjeesta !

Ajoin neuvomasi komennot 1.) sudo apt policy ffmeg -> tuloksena ilmoitus: 'Pakettia policy ei löytynyt' ja ' Pakettia ffmpeg ei löytynyt'; 2.) sudo apt install ffmpeg -> tulos -> asensi useita ohjelmia yht yli 2 Mt -> mutta FF:n etusivu jäi pimeäksi. 

Avasin Ubu Software -> FF -> Permissions ja siellä oli kaikki muut kohdat sallittuja paitsi 'Read access to network settings' -> sallin sen  -> nyt FF etusivu tuli ruudulle näkyviin.

Sitten kokeilin FF:lla Yle Areenaa -> tulos -> sarjoista ulkolainen 'Split' ja suomalainen 'Karppi' eivät auenneet, 'Kullannuput' aukeni; elokuvista suomalaiset 'Poika ja ilves' sekä 'Hytti nr 6' aukenivat, mutta ulkolaiset Hitckokit 'Marnie - vaarallinen tie' ja 'Topaz'eivät auenneet. Yle:n Lasten Areena -> Pikkukakkonen -> suomalainen  'Nalle' ei avautunut'.

Google Chromessa ne kaikki aukeavat edellenkin OK.

Tulisiko tuo myöntämäni 'Read access to network settings'-lupa poistaa, kuten se oli alunperin (ettei sitä kautta pääse mitään vikoja tms. sisään)?

Lisäys 1: kokeilumielessä poistin ko koneelta FF:n ja asensin sen uudestaan (snap paketti versio 109.0.1-1 latest/stable) -> tulos: nyt näkyvät OK myös ne Yle Areenan ohjelmat jotka eivät näkyneet. Eli uusi asennus auttoi, jostain syystä.  Kun en muutakaan keksi, niin merkitsen tämän ratkastuksi.












« Viimeksi muokattu: 05.02.23 - klo:14.47 kirjoittanut Samanta »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Tulisiko tuo myöntämäni 'Read access to network settings'-lupa poistaa, kuten se oli alunperin (ettei sitä kautta pääse mitään vikoja tms. sisään)?

Firefoxin snapissa on tosiaan oletuksena tuo lupa pois päältä, ja selain toimii ongelmitta silloinkin. Luvasta tuskin aiheutuu suurta tietoturvariskiä, mutta voi sen kuitenkin käydä poistamassa.


Lisäys 1: kokeilumielessä poistin ko koneelta FF:n ja asensin sen uudestaan (snap paketti versio 109.0.1-1 latest/stable) -> tulos: nyt näkyvät OK myös ne Yle Areenan ohjelmat jotka eivät näkyneet. Eli uusi asennus auttoi, jostain syystä.  Kun en muutakaan keksi, niin merkitsen tämän ratkastuksi.

Hyvä että lähti toimimaan! Olisin itse veikannut syyksi jotain ongelmaa kotihakemistoosi tallennetussa selainprofiilissa, jolloin se ehkä pitäisi luoda uudelleen, mutta ilmeisesti oli jostain muusta kyse ja ratkaisu löytyi helpommin.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Kokeilin koneella, ota en yleensä käytä. En saanut ohjelmaa käyntiin, poistin profiiin (koko ~/.mozilla -kansion), yritin uudelleen, ei näy ohjelma. Olen poistanut snapin kokonaan Ubuntu-koneillani. Onko täälllä joku, jolla Areena toimii vaikka Firefox on asennettu aptilla?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Onko täälllä joku, jolla Areena toimii vaikka Firefox on asennettu aptilla?

Minulla toimii Ubuntu 20.04:ssä.

Onko tarvittavat dekooderit asennettu:

Koodia: [Valitse]
sudo apt install libavcodec-extra
« Viimeksi muokattu: 09.02.23 - klo:18.26 kirjoittanut nm »

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Tälle koneelle en ollut vielä asentanut. Nyt kun asensin sen ja kokeilin uudelleen, ohjelma käynnistyi Areenasta.