Kirjoittaja Aihe: SOS järjestelmä muuttui venäjänkieliseksi. Kuinka saan takaisin suomen?(RATKAIST  (Luettu 1909 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Tein yhden työn Winowsissa ja minulla oli sen käyttöjärjestelmä kaksi päivää päällä ennen kuin siirryin takaisin linuxiin. Koneeni on doubleboot ja venäjä on minulla yhtenä kielenä, vaikka viime aikoina en ole sitä tarvinnut, koska en uskalla edes kirjoittaa vanhoille kavereille, etteivät he joudu hankaluuksiin. Missään tapauksessa venäjä ei ole ollut minulla järjestelmän kielenä.

Tilanne koneessani muutti resoluution niin pieneksi, että tuskin näen venäjänkielisiä ohjelmavalikkoja. Voiko minulla olla virus koneessani? Vai mistä tässä on kysymys. Tunnen sen verran huonosti venäjänkielisiä tietokonetermejä ja ohjelmien nimiä, että valikoita on melkein mahdotonta käyttää varsinkin pienellä resolutiolla. Kumma kyllä Firefox säilyi suomenkielisenä, mutta Chrome toimii venäjänkielellä.

Pitääkö koko järjestelmä asentaa uudelleen, vai löytyykö muita ratkaisuja? Käyttöjärjestelmäni on Kubunntu 22.04 lts

AUTTAKAA jos joku osaa!
« Viimeksi muokattu: 14.01.23 - klo:14.23 kirjoittanut Pontus12 »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Onnistuin suurennuslasia apuna käyttäen löytämään venäjänkielisestä valikosta näyttöasetukset ja muutettuani niitä poistin  venäjänkielen. Sain palautettua muutamien toimenpiteiden jälkeen järjestelmän entiseen tilaansa. Voisin tietenkin merkitä ongelman jo ratkaistuksi, mutta olisi kiva tietää, mikä tuon oli aiheuttanut ja onko sitä yleensä mahdollista saada selville. Sitä paitsi tarvitsen vielä venäjänkieltä internetissä. Joten odottelen rauhassa viisaita vastauksia.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vaikea sanoa miksi kielten järjestys on muuttunut. Olisikohan KDE:ssä sille jokin pikanäppäin tai muu nopea valinta, jonka olet vahingossa aktivoinut?

Ratkaisu on kuitenkin se, että poistat venäjän KDE:n kieliasetuksista, etkä enää laita sitä takaisin. Silloin se ei myöskään voi itsestään aktivoitua. Voit edelleen kirjoittaa venäjäksi kaikissa sovelluksissa, kunhan venäläinen näppäimistöasettelu on määritelty. Se ei riipu jäjestelmän tai sovelluksen kielestä.

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1270
  • Kubuntu
    • Profiili
Minulle tuli Linux-koneella (ilman dual-boottia) venäjän kieltä järjestelmäilmoituksissa silloin tällöin. Ja myöhemmin myös kiinan hantseja. Ne taisivat loppua kun järjestelmäasetuksissa poistin muut kielet, paitsi suomen. Tällä foorumilla tuli tieto, että järjestelmäasetuksiin ei tarvitse lisätä kieliä, jos käsittellyissä dokumenteissa on vierasta kieltä. Voit siis kirjoittaa venäjänkielisiä tekstidokumentteja ja järjestelmässä ei ole asetettu venäjän kieltä yhdeksi kieleksi.

Nykyään ei ole tullut tuollaisia. Ilmeisesti ne johtuvat myös siitä, että kyseisiä kohtia ei ole käännetty eli niissä kohden on tyhjää ja siihen tulee sitten tilalle vierasta kieltä. Enkä tiedä, onko tästä kysymys tuossa sinun tilanteessa.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kiitos paljon neuvosta! En edes tiedä, miksi venäjänkieli oli järjestelmässäni, mutta olin sen jostain syystä aivan ilmeisesti laittanut sinne. Nyt kaikki toimii jälleen. Merkitsen ratkaistuksi.