Mitä myös olen jonkin verran kuunellut joidenkin teologien puheita, niin mielenkiintoisimmat tai järkeenkäyvimmät puheenvuorot niistä on välittynyt se käsitys, että sinänsä teologialla ei ole mitään harhaopin -julistavaa hekumaa ja hurmosta siinä ei lietsota, mutta en ole teologiasta perillä lainkaan, en tiedä mikä siellä on se edes perustava kivijalka, ja mitä se pitää sisällään.
Itse olen tehnyt sen tietoisen valinnan, että parempi pysyä mahdollisimman kaukana uskonlahkoista, mitä ne jossain määrin kaikki varmaan jonkinlaisen kultin ominaisuudet tai piirteet sisältävät, tai ainakin jotain niistä? Paremminkin uskottavaa on se, mitä ei ole käsittääkseni vielä tieteellistä näyttöä kukaan osoittanut ihmisen elämän päättymisen jälkeen mitään viestiä kuoleman jälkeen tänne maan päälle elossa olevien tietoisuuteen. Jos olen väärässä, niin esittäkkää evidenssi.
Mitä nyt itsekin kuulun kirkkoon, olen passiivinen evankelis/luterilainen enimmäkseen, ne pakolliset nyt saattaa tulla käytyä, jos nyt edes omaan siunaustilaisuuteen ehtisi, niin sekin sisältyy tuohon passiivisen kristityn kategoriaan. Mitä Raamattu on maailman myydyin kirja, kun kristinuskokin on Suomen valta-uskonto kuitenkin, niin on itsellänikin vuoden 1990-painos Raamatusta kirjahyllyssä, ja olen lukenut sitä mutta ei sieltä ole avautunut oikein mitään valaisevaa ahaa-tilaa, joka olisi ajanut minut hurmokseen, transsitilaan, jonka jälkeen ehdottomasti lähtisin saarnaamaan omaa uutta vallitsevaa todellisuuden ymmärrystäni.
Kristinuskokin lähti se historia on siinä jotakuinkin sellainen, mikä noissa nykyisissäkin kulteissa on se kohderyhmä, eli köyhät/heikkouskoiset ja luulosairaat helposti manipuloitavissa olevat lähtivät alun alkaen seuraamaan kristinuskon sanomaa levittävää Jumalan ainoaa poikaa, joka sikisi pyhästä henestä, syntyi Neitsyt Mariasta, ja lopulta sitten Juudas Iskariotin kavalluksen jälkeen, kunnes eräs hänen seuraajistaan oli kolmesti kieltänyt tämän, sai kuolemantuomion harhaopin levittämisen takia, mitä sitä pidettiin rikollisena toimintana sen aikaisen yhteiskuntajärjestyksen puitteissa. Menikö tässä jokin väärin/oikein?
On itsellänikin sellaisia hengellisiä kokemuksia jopa viime vuosilta muutamia, joissa olen pysähtynyt miettimään uskonkysymyksiä ja suhdettani kristinuskon Jumalaan, mutta olen luonteeltani olen sillä tavalla luonnostaan kyseenalaistava ja kaikkea, skeptinen ja yritän löytää jotain faktoihin pohjautuvaa taustaa tapahtumille, se on jotenkin haussa varmaan kaikilla ihmisillä se lopullinen uskonkappale-suhde/kysymykset läpi elämän ajan. Sittenhän se ratkeaa, kun elämä päättyy, onko siellä kuoleman jälkeen mitään, kyllä siinä mielessä korttia ei kannata sulkea poiskaan elämän aikana.
Olen itsekin ottanut osaa Turussa Tuomiokirkko-seuran toimintaan, ja ihan positiivinen kokemus sieltä, mitä siitä edelliskesän visiitistäni Facebookista sieltä niiden tiedotussivuilta löytyy valmistamani 2 minuutin vieokooste klassisen kitaran 40-minuutin konsertistani, mutta ne tilaisuudet nyt ei sisältänyt sellaista läpitunkevaa julistusta kenenkään osalta, vaan kovin maallisia kaikki yleisöni edustajat siellä yleisössä oli nöyränä Herra Kaikki Valtiaan kasvojen edessä.
Tulkitkaa tästä postauksesta, mitä tykkääte, jätin myös tulkinnan varaa.
Palatakseni tuohon Sitran kyselyyn, on totta, mitä tässä todettiin, että eihän siinä mitään selviä oikeita vastauksia tarjottukaan, ja tosiaan ajatusten heräämistä mielessä niiden pohjalta, mitä se ohjelma antoi vastauksena sieltä. Siinähän se data käsitellään varmaan ihan tieteen hyvän etiikan mukaisesti "anonyymina", ko kuitenkin tuo Sitra on virallinen laitos, niin ei ne varmaan lopulta ole kiinnostuneita henkilöitymien vastauksista mitenkään lopulta, kyllä ne varmaan ketä niitä sitten tutkimuksissa käyttää ja tekee niitä sitä dataa, mitä siitä on saatu, sen verran varmaan "ammattimaisia" on. En tiedä, voi olla toisinkin mutta tämä käsitys itselläni nyt on.
Keskustelu nyt mennyt "Onko Data aineellista vai aineetonta"? Alunperin aloitin siitä, mikä siinä itselleni tuli ehdotuksena vastattuani "Datan KÄYTTÖ on aineetonta". Dataa pitää olla aluksi, jotta voitaisiin sen jälkeen sitten vasta käyttää sitä dataa. Datan käyttö on mahdotonta, jos ei ole lainkaan Dataa.