Kirjoittaja Aihe: Tiedostot tunkevat ”ohi alueen” [ratkaistu]  (Luettu 1697 kertaa)

Seppo Jyrkinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 275
    • Profiili
Minulla on näytön vasemmassa reunassa ohjelmien käynnistyspilari. Päivittäin joku sovellus tunkee itsensä kuvakkeiden alle. Ainakin LibreOffice ja Firefox. Kun oikeasta ylänurkasta klikkaa pienennä/suurenna kuvaketta, tiedosto tunkee usein oikealta ulos ruudusta.

Ilmiö on useamman kuukauden ikäinen ja olen päivittänyt koneen apt-komennoilla. Onko tähän ratkaisua?

Ubuntu 22.04.1 LTS
« Viimeksi muokattu: 20.12.22 - klo:06.22 kirjoittanut Seppo Jyrkinen »

Seppo Jyrkinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 275
    • Profiili
Vs: Tiedostot tunkevat ”ohi alueen”
« Vastaus #1 : 26.11.22 - klo:11.12 »
HÄH! Olenko minä ainoa, jonka koneessa on tällainen ilmiö!??

Tällä hetkellä tuntuu siltä, kuin ”syyllinen” olisi Nautilus. Se muljahtaa ensin liian suureksi ja muut seuraavat perästä.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Tiedostot tunkevat ”ohi alueen”
« Vastaus #2 : 26.11.22 - klo:13.50 »
Enpä ole moiseen tömännyt. Tulee mieleen, että onko koneessasi mahdollisesti kiinni käyttämätön näyttö? Voisivatko nuo ikkunat lentää toiselle näytölle? Tarkistaisin näytön asetuksista, että siellä näkyy vain yksi käytössä oleva näyttö.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Seppo Jyrkinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 275
    • Profiili
Vs: Tiedostot tunkevat ”ohi alueen”
« Vastaus #3 : 26.11.22 - klo:14.33 »
Käytössäni on kaksi konetta ja niiden näytöt ovat 1920px ja 1280px. Niissä on vain yksi näyttö konetta kohti enkä ole kahta näyttöä koskaan käyttänyt. Ongelma on molemmissa sama.

Olen alkanut pohdiskella, että olisiko syynä Ubuntu 22.04.1 LTS. Tähän ongelmaan, kuten toisessa ketjussa mainittuun Firefoxin jumittuminenkin, olen havahtunut samoihin aikoihin 22.04:n käyttöönoton jälkeen. Vuosi takaperin tällaisia ei esiintynyt.

Onko mahdollista, että Nautilus katsoo joissain tilanteissa näytön fyysistä kokoa, eikä osaa huomioida käynnistyspilaria. Kun vaihdan ahkeraan USB tikkuja koneesta toiseen, niin käynnistyskuvakkeen viereen kasaantuu oranssisia palluroita joskus kolme, ehkä neljäkin kappaletta. Nautiluksia joutuu sammuttelemaan yksi kerrallaan. Vanhemmassa versiossa 18.04 en muista tällaista tapahtuneen.

Vuosikymmeniä vanhan nyrkkikaavan mukaan ohjelmaversio 1.0 on susi, 1.1 on buginen sopien innokkaille alan harrastajille, 1.2 voi jo käyttää ja vasta 1.3 on työkalu. Tosin silloin elettiin DOS aikaa.

Tai sitten minä vain olen häiriokeskeinen yksilö.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Tiedostot tunkevat ”ohi alueen”
« Vastaus #4 : 26.11.22 - klo:15.31 »
Ei minun Ubuntu 22.04 -koneellani ole sellaista vikaa. Olen samaa mieltä Tominin kansssa, että kannattaisi katsoa onko kyse haamunäytöstä, eli vaikka ulkoista näyttöä ei ole kytkettynä, niin järjestelmän muistissa voi olla joku ammoinkäytössä ollut laite.

Avaa siis Asetukset / Näytöt ja katso näkyykö siellä joku haamu.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Tiedostot tunkevat ”ohi alueen”
« Vastaus #5 : 26.11.22 - klo:16.11 »
Onko käytössä Wayland vai X.org-ikkunointi? Selviää komennolla:

Koodia: [Valitse]
echo $XDG_SESSION_TYPE
Mikä näytönohjain ja ajuri?

Koodia: [Valitse]
lshw -c display

Seppo Jyrkinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 275
    • Profiili
Vs: Tiedostot tunkevat ”ohi alueen”
« Vastaus #6 : 26.11.22 - klo:16.31 »
Pienemmän näytön kone:

Koodia: [Valitse]
echo $XDG_SESSION_TYPEWayland

Koodia: [Valitse]
lshw -c displayWARNING: you should run this program as super-user.
  *-display                 
       description: VGA compatible controller
       product: 2nd Generation Core Processor Family Integrated Graphics Controller
       vendor: Intel Corporation
       physical id: 2
       bus info: pci@0000:00:02.0
       logical name: /dev/fb0
       version: 09
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: vga_controller bus_master cap_list rom fb
       configuration: depth=32 driver=i915 latency=0 resolution=1280,1024
       resources: irq:36 memory:fe000000-fe3fffff memory:c0000000-cfffffff ioport:f000(size=64) memory:c0000-dffff
WARNING: output may be incomplete or inaccurate, you should run this program as super-user.

---------------
Asetukset => Näytöt
Antavat tulokseksi ainoastaan BenQ 19" ja isommalla 24"

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Tiedostot tunkevat ”ohi alueen”
« Vastaus #7 : 26.11.22 - klo:16.51 »
Pienemmän näytön kone:

Koodia: [Valitse]
echo $XDG_SESSION_TYPEWayland

OK, voisit vielä kokeilla X.orgilla. Istunnon tyyppi on valittavissa kirjautumisessa salasanan syötön aikana, näytön oikean alakulman hammasrataskuvakkeen kautta.

Intelin näytönohjain ja yksi kytketty näyttö on kyllä sinänsä varsin luotettava kombinaatio ikkunointijärjestelmästä riippumatta. Ongelma liittynee jotenkin GNOME-työpöytään tai sen Mutter-ikkunamanageriin. Onko molempien koneiden Ubuntu päivitetty aiemmasta versiosta 22.04:ään, vai ovatko ne puhtaita uudelleenasennuksia?

Seppo Jyrkinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 275
    • Profiili
Vs: Tiedostot tunkevat ”ohi alueen”
« Vastaus #8 : 26.11.22 - klo:17.44 »
Käynnistin koneen X.orgina. Sitten ei muuta kuin odottelemaan; en pysty demoamaan ongelmaa silloin haluan, vaan se tulee esiin silloin kun se itse sitä haluaa.

Molemmat Ubuntut ovat uudelleenasennuksia tikulta.

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Vs: Tiedostot tunkevat ”ohi alueen”
« Vastaus #9 : 27.11.22 - klo:00.29 »
Tämä on ominaisuus, ei bugi koko näytön tilassa.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1546
    • Profiili
Vs: Tiedostot tunkevat ”ohi alueen”
« Vastaus #10 : 28.11.22 - klo:12.02 »
Tuota nykyistä Ubuntun työpöytäympäristöä en tunne, mutta kai siinäkin on ohjauspalkkien asettelu?

Olen pitkään käyttänyt Xubuntua ja sen XFCE työpöytäympäristöä juuri siksi kun se on niin monipuolisesti aseteltavissa. Se on myös käsittääkseni kevyt käymään ja jättää siten resursseja varsinaiselle työlle. Se on silti täysiverinen Ubuntu ja kaikki sovellukset toimivat. Se myös näyttää hyvältä.

Xubuntun ohjauspalkit, tai paneelit, on aseteltavissa monipuolisesti. Niitä voi myös olla useita. Minulla on 3 paneelia: vasemmalla on pystyssä käskyasiat, eli sovelluskuvakkeet ja päävalikon kuvake. Se on älykkäästi piiloutuva, eli on näkyvissä, jos mikään ikkuna ei siihen ylety, jos ylettyy se väistyy piiloon ja pomppaa näkyviin kun hiiren vie siihen laitaan. Yläreunassa on ilmoitusasiat kuten auki olevien sovellusten luettelo, sää, verkko ym ilmoituskuvakkeet, Se on aina piiloutuva, eli pysyy piilossa ja tulee näkyviin kun vien hiiren yläreunaan. Oikeassa reunassa on ihan lyhyt paneeli ja siinä vain  viisarikello. Se on postimerkin kokoinen  ja aina näkyvissä ikkunoiden oikean reunan päällä oikeassa alakulmassa (muuten myöhästyn joka paikasta). Paneeleiden pituuden, leveyden, sisällön ja värin, ym ominaisuudet voi asetella aivan helposti. Asettelun voi myös tallettaa ja ottaa käyttöön uuden jakelun asennuksen yhteydessä.

Alkuun 22.04 oli hiukan puutteellinen, mutta päivityksiä on tullut päivittäin ja nyt se jo on aivan moitteeton. Suosittelen.

https://xubuntu.org/download/


E: Typo
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Seppo Jyrkinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 275
    • Profiili
Vs: Tiedostot tunkevat ”ohi alueen”
« Vastaus #11 : 20.12.22 - klo:06.21 »
Kiitoksia nm, X.org auttoi; kummassakaan koneessa ongelmaa ei enää esiinny.