4 GB keskusmuistia on aika vähän. Olen huomannut Kubuntun kanssa, että 8 GB laajennettuna 16 GB kokoiseksi auttaa koneen takkuiluun. Prosessori i3-xxxx 3.1 GHz. Ja 32 GB on turhankin iso tavalliseen käyttöön.
Ihmettelin kanssa, että olenko itse tehnyt jotain todella väärin vai joku todella oikein, mutta jo vuosia sitten tuli siihen tulokseen, että en pärjää enää 8 gigatavulla. En kotona Xubuntulla enkä töissä Windowsilla, ei ole kurinalaisuutta käyttää minimaalista määrää sovelluksia ja selaintabeja - töistä sattuneista syistä, joita en tässä lähde avaamaan, ajoin vielä IE:tä, Firefoxia ja Chromea yhtä aikaa. Varsinkin HDD:lla varustettuna kone swappasi ja jumitteli minuuteiksi - taino, Linux-koneesani huomasin ettei se tokene enää millään interaktiivisella hallintamenetelmällä kun selainta ei saa tapettua, joten loin pythonskriptin, joka tappaa kaikki selainprosessit jos load on taivaissa ja ajoin sen cronissa joka minuutti. SSD:stä on vähän apua tuossa tilanteessa, mutta onko sekään laitaa, jos kone swappaa SSD:lle?
Itse jouduin tämän takia lopulta luopumaan Q6600:sta, i3-koneen pitäisi kyllä syödä 16 gigaa, jos vain sopivia kampoja onnistuu jostain onkimaan.