Ubuntu 24.04.1 LTS | Lataa ja asenna | Tutustu yhteisöön | Blogi | Yritysten tarjoamat palvelutLiity Ubuntu Suomen seuraan muualla: Discourse, Facebook, Mastodon, Matrix, Telegram, X
su
apt-get install firmware-iwlwifi
modprobe pitää ajaa pääkäyttäjän eli rootin oikeuksin. Päätteessä voit kirjautua rootiksi komennolla su:Koodia: [Valitse]suPeriaatteessa et kuitenkaan tarvitse modprobea muuhun kuin kokeiluun. Olennaista on varmistaa, että paketti firmware-iwlwifi on asennettuna:Koodia: [Valitse]suKoodia: [Valitse]apt-get install firmware-iwlwifiSen jälkeen voit joko ladata iwlwifi-ajurin modprobella tai käynnistää järjestelmän uudelleen, jolloin ajurin pitäisi latautua automaattisesti.
Su olen toki käyttänyt.
Hienoa, että ongelma ratkesi. Mutta hieman asian vierestä: su ja 'su -' kommennoilla on pieni eronsa. Pääkäyttäjän oikeuksia käytettäessä, voi olla tarkempi tuo su -., jolloin käytössä on pääkäyttäjän ympäristömuuttujat (env).
Lainaus käyttäjältä: juyli - 22.08.22 - klo:21.18Hienoa, että ongelma ratkesi. Mutta hieman asian vierestä: su ja 'su -' kommennoilla on pieni eronsa. Pääkäyttäjän oikeuksia käytettäessä, voi olla tarkempi tuo su -., jolloin käytössä on pääkäyttäjän ympäristömuuttujat (env).Joo, hyvä huomio. Modprobe sijaitsee /sbin-hakemistossa, joka ei nähtävästi ole Debianissa käyttäjän polussa, ja siitä johtui virhe komennon puuttumisesta. Vaatii siis tosiaan myös pääkäyttäjän envin.
Itse olen myös käyttänyt jo muutamia vuosia "su -", toimii paljon paremmin, juuri em. seikoista johtuen.
ilkka@kotikone:~$ suSalasana: su: Tunnistautumisvirheilkka@kotikone:~$
Koodia: [Valitse]su: Tunnistautumisvirheilkka@kotikone:~$ Menetänkö jotain, kun noin käy, salasana on tässä oikein kirjoitettu? Sudoa yleensä tuuppaan.
su: Tunnistautumisvirheilkka@kotikone:~$
sudo su
Lainaus käyttäjältä: Illu - 24.08.22 - klo:19.59Koodia: [Valitse]su: Tunnistautumisvirheilkka@kotikone:~$ Menetänkö jotain, kun noin käy, salasana on tässä oikein kirjoitettu? Sudoa yleensä tuuppaan.Ubuntuun perustuvissa jakeluissa root-tilillä ei ole lainkaan salasanaa. Silloin su:ta käytetään sudottamalla:Koodia: [Valitse]sudo su