Kirjoittaja Aihe: Miksi Okular ei anna lisätä värikorostusta pdf-tideostoon? (RATKAISTU)  (Luettu 789 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Miksi Okular ei anna lisätä värikorostudta pdf-tideostoon? Se ei ole tekstitiedosto, vaan kuvatiedosto tekstistä pdf-muodossa. Mielestäni olen ennen kyennyt korostamaan tekstiä, vai voinko muistaa väärin? Koska tiedostoni on vanha ja korjailtu haperolla paperilla, skannasin sen pdf-tidostoksi. Nyt sitä on helpompi lukea, mutta en pysty tekemään siihen merkintöjä. 
« Viimeksi muokattu: 10.08.22 - klo:16.56 kirjoittanut Pontus12 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Korostus toimii ehkä vain tekstimuotoiselle PDF:lle, jota skannattu dokumenttisi ei ole. Siihen pitäisi kuitenkin pystyä tekemään muita merkintöjä kuten viivoja ja muistiinpanoja. Eikä sekään onnistu?

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Mielestäni se ei toimi. En voi korostaa värillä tekstiä enkä lisätä siihen esim. muistilappua. Sen sijaan löysin sellaisen ohjelman kuin Master PDF Editor 5. Se toimii sekä Ubuntussa että Windowsissa. Tekstin korostus kuvana tallenetussa tekstissä ei siinäkään toiminut tai en ainakaan saanut sitä toimimaan, mutta siinä saatoi tehdä aika monenlaisia merkintöjä. Joka tapauksessa se on monipuolisempi kuin Okular.
Master PDF Editorissa on vapaa versio ja maksullinen, jossa pitäisi olla vielä enemmän ominaisuuksia. Minä käytän toistaiseksi vain vapaata versiota.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Xournal++ on myös yksi varteenotettava vaihtoehto.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kokeilin vielä Okularia ja sain nyt melkein kaikki, mitä halusin toimimaan. Tekstin maalaaminen ei tosin onnistunut siinä, koska teksti oli tallennettu kuvana, mutta sain piirrettyä neliön ja viivan sekä lisäksi ponnahdusmuistilapun. Siinä on oikeastaan kaikki, mitä tarvitsen lukuunottamatta tekstin korostusta värillä. En onnistunut maalaamaan myöskään aluetta, mutta sekään ei ole välttämätöntä. Master PDF Editor on kyllä hyvä, mutta silloin oikeastaan ohjelma pitäisi ostaa, joten käytän Okularia, koska teen vain kirjoittamista varten muisitiinpanoja ja ohjelma on minulle tuttu.
Meritsen tämän ratkaistuksi.