Kirjoittaja Aihe: Thunderbirdin sähköpostien siirto/kopiointi toiseen koneeseen [ratkaistu]  (Luettu 1469 kertaa)

Seppo Jyrkinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 275
    • Profiili
Vanhemmasta Thunderbirdistä 91.11.0 (64-bittinen) pitäisi siirtää sposteja uudempaan Thunderbirdiin (22.04 mukana tullut), joka on eri koneessa ilman verkkoyhteyttä.

Voisin kopioida .thunderbird kansion USB:lle ja siitä uudempaan käyttikseen.
a) Yhteensopivuusongelmia uudemman käyttiksen kanssa?
b) Korvaako tällainen uudemman Thunderbird -version vanhemmalla?
c) Säilyvätkö uudemmassa versiossa olevat spostikansiot vai tuhoaako vanhempi versio ne? Kansioitten nimiä on toki helppo vaihtaa jos ne vain lomittuisivat toistensa kanssa.

Spostien siirto tuntuu olevan yleinen epävarmuustekijä, jota ohjelmien eri versiot vielä kasvattavat. Vanhempi käyttis on Ubuntu 16.04 LTS ja uudempi on 22.04 LTS.
« Viimeksi muokattu: 18.07.22 - klo:07.46 kirjoittanut Seppo Jyrkinen »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Voisin kopioida .thunderbird kansion USB:lle ja siitä uudempaan käyttikseen.
a) Yhteensopivuusongelmia uudemman käyttiksen kanssa?

Käyttöjärjestelmän kanssa ei tule ongelmia, mutta Thunderbirdissä voi ilmetä pieniä epäyhteensopivuuksia vanhan profiilin kanssa. Itse olen ainakin joutunut poistamaan ja luomaan imap-yhteyksiä uudelleen Thunderbirdin päivittyessä tänä vuonna.

b) Korvaako tällainen uudemman Thunderbird -version vanhemmalla?

Ei korvaa. Vain profiili asetuksineen ja sähköpostiarkistoineen korvautuu.

c) Säilyvätkö uudemmassa versiossa olevat spostikansiot vai tuhoaako vanhempi versio ne?

Et voi suoraan yhdistää profiileja, vaan on käytettävä joko uutta tai vanhaa. Jos haluat säilyttää uuden profiilin, vanhoja viestejä ei kannata siirtää kopioimalla .thunderbird-kansiota uuden päälle, vaan esimerkiksi ImportExportTools-lisäosan avulla:
https://addons.thunderbird.net/fi/thunderbird/addon/importexporttools-ng/

Seppo Jyrkinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 275
    • Profiili
Kiitoksia. Otan kopiot kaikesta ja kokeilen...

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 751
    • Profiili
Olen käyttänyt Thunderbirdiä vuodesta ö ja tehnyt jokaisen systeemipäivityksen puhtaalta pöydältä. Päivityksen, ja esim. Ubuntu → Debian vaihdon jälkeen olen vain kopioinut .thunderbird hakemiston kotihakemistoon  ja käynnistänyt Thunderbirdin ilman mitään ongelmaa. Johuhevammin menee, kun kopioi ennen ensimmäistä Thunderbirdin käynnistystä, niin lähtee heti tulille ilman, että täytyy säättää esim. sähköpostiliittymiä millään tavalla.

Kansiorakenne, osoitekirja ja esim. filtterit ovan ainakin tähän asti säilyneet ilman ongelmia.

Taaksepäin ei taida olla yhteen sopiva, eli täytyy olla varma, että siihen versioon on jäämässä.

Seppo Jyrkinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 275
    • Profiili
Tein tiedettä: kopioin .thunderbird kansion sellaisenaan 16.04:stä 22.04:ään. Kun kopioin kansiota koneesta tikulle, niin yhdessä kohtaa valitti muistaakseni lock tiedostosta ja annoin käskyn ohittaa kaikki tällaiset.
Asennus uudempaan (ei verkkoyhteyttä) sujui ongelmitta ja spostitkin siirtyivät, mutta yllätyksiä riitti:
- kaikki uudemmalla koneella olleet spostit katosivat
- en pysty tekemään uusia kansioita enkä poistamaan vanhoja, en edes muuttamaan nimiä
- vanhassa ollut Säilytys -kansionimi oli muuttunut muotoon S&AOQ-ilytys
Uudessa koneessa TB kyselee toistuvasti verkkoyhteydestä ja minä haluaisin siirtää spostit siihen ilman verkkoyhteyttä, joka on tässä tapauksessa ongelmallinen.

Siispä käyttöön force brutale: kopioin varmuuskopiosta uudemman koneen .tb kansion takaisin uudelle koneelle. TB palautui ongelmitta. Tosin tämäkään versio ei salli uusien kansioitten perustamista eikä spostien siirtoa kansiosta toiseen, vaan vaatii verkkoyhteyttä. Vanhassa 16.04 versiossa spostikansioita sai muokata vapaasti.

1) Onko uudemmalle TB:lle olemassa yhteydettömän tilan asetusta? Siis sen jälkeen, kun tili on luotu.
2) Sitten latasin ImportExportToolsin ja "Lataukset" kansioon ilmestyi xpi tiedosto. Millä komennolla sen saa asennettua?

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 751
    • Profiili
Juu en nyt tiedä, kun näyttää, että sun käyttötapaus on erilainen kun ittellä. Oma tapani on ottaa kaikki sähköpostit aina paikalliseen kansiorakenteeseen ja tilit on vain sitä varten, että sieltä tulee ja lähtee uudet postit koneelle ja koneelta.

Näiden kanssa ei ole ollut ongelmia, niin kun kerroin. Jos määrittelysi on, että sähköpostit on palvelimella ja yhteyttä ei ole, niin varmaan tulee jotain herjaa.

Seppo Jyrkinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 275
    • Profiili
Pitää vielä täsmentää, että Firefox ei salli ImportExportToolsin asennusta, koska sitä ei ole varmennettu.

Useita vuosia vanhoja kansioita ja posteja tulisi voida käsitellä yhteydettömässä koneessa samalla tavalla kuin koneessa joka on verkossa.

Työtapaani kuuluu, että siirrän sähköpostit ja kansiot USB:n avulla koneeseen, joka ei ole verkossa. Olen tähän asti käyttänyt ei-standadia tapaa ja siirtänyt msf päätteisen ja sitä vastaavaan päätteettömän kansion verkkokoneesta tikulle ja kiikuttanut sen yhteydettömään koneeseen. Jammun kanssa se ei tunnu onnistuvan.

HannuK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 392
    • Profiili
Olen joutunut myös hiukan taistelenmaan,kun olen siirtynyt ubuntu 16.04 -> 18.04 -> 20.04 versioihin aikoinaan. Tuolla alkuvaiheessa muistaakseni kun koko thundebirdin ( tai xxxx.default kansion ) käyttäjäkansion .thunderbird siirsi uuteen versioon, niin kaikki meni hyvin, mutta uudemmissa versioissa on ilmestynyt toinen xxxx.default-release kansio mikä menee sotkemaan hyvän toiminnan ts. en ymmärrä sen toimintaa verrattuna tuohon xxxx.default tiedostoon nähden.
Mutta itse asiani on seuraava. Joskus aikoinaan Windowsin sähköposteissa  siirsin sähköpostit pst-tiedostoksi, minkä pystyin kopioimaan muistitikulle  ( eli tein jokaisen vuoden tulevista ja lähetetyistä viesteistä yhden vuosi.pst-tiedoston ja sen pystyin katsomaan millä koneella tahansa.
Olen etsinyt vastaavaa ratkaisua myös Thunderbirdistä ja tuo Thunderbirdissä oleva PAIKALLISET kansio on mielenkiintoinen. Kun katsoo sen asetuksia, niin huomaa sen olevan omassa hakemistossaan ja asetuksissa on sen perässä Selaa... eli paikan voi valita! Tein kokeita eli kopioin tuon Paikalliset kansion muistitikulle ja siirsin toiseen mikroon ja valitsin siinä paikallisten kansioksi tuon muistitikun ja kas kummaa, sain sähköpostit näkyviin. Eli kaikki Paikalliseen kansioon rakennetut alikansiot sähköposteineen voi taltioida muistitikulle ja siirtää toiseen koneeseen, kunhan määrittelee paikalliset-kansion tuolle muistitikulle. Tiedosto on sbd päätteinen tiedosto.
Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP

Seppo Jyrkinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 275
    • Profiili
Tuo Local Folders tuntuu toimivan, kiitoksia.

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 751
    • Profiili
Sitten kun vielä kopioit postit tikulle esim. rsyncillä, niin kopoidaan vain muuttuneet.

Menee jotenkin näin:

Koodia: [Valitse]
rsync -av ~/.thunderbird /media/USB-TIKKU

ja sama toisin päin kohdekoneella.