Kirjoittaja Aihe: Näyttökuvan ja äänen tallennus [RATKAISTU]  (Luettu 3549 kertaa)

mniem

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 51
    • Profiili
Näyttökuvan ja äänen tallennus [RATKAISTU]
« : 21.05.22 - klo:22.09 »
Hei,

Onko Linuxille olemassa jotain ohjelmaa, jolla pystyisi tallentamaan näytöllä näkyvää kuvaa ja kaiuttimista tulevaa ääntä? Tallennuksen pituus mahdollisesti jopa useita tunteja eli näytöllä näkyvän videokuvan pakkaus tulisi tehdä lennosta, jotta lopputuloksena ei syntyisi kymmenien Gigatavujen tiedostoa.

Kenelläkään kokemuksia näistä(?):
https://itsfoss.com/best-linux-screen-recorders/
« Viimeksi muokattu: 29.05.22 - klo:16.19 kirjoittanut mniem »

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Näyttökuvan ja äänen tallennus
« Vastaus #1 : 22.05.22 - klo:08.44 »
Itse muisteleisin käyttäneeni RecordMyDesktop:ia, mutta vuonna keppi ja kivi, joten luulisi softan päivittyneen moneen kertaan...

... paitsi että tuossa lukee myös ...
Lainaus
No longer actively developed

... joten ehkei kannata suositella.

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1198
    • Profiili
Vs: Näyttökuvan ja äänen tallennus
« Vastaus #2 : 22.05.22 - klo:22.41 »
Onko Linuxille olemassa jotain ohjelmaa, jolla pystyisi tallentamaan näytöllä näkyvää kuvaa ja kaiuttimista tulevaa ääntä?
Ei kai ohjelmat oletuksena työpöydillä tuota ääntä ja kuvaa. Kyseessä on siis jokin sovellutus, joka toimii erillisellä ohjelmalla tai kuten usein selaimella palveluntarjoajan sivuilta.
Pääsääntöisesti mm. erilaiset suoratoistopalvelut pyrkivät estämään tallentamisen - syynä tietenkin ko. materiaalin tekijänoikeudet!

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 774
    • Profiili
Vs: Näyttökuvan ja äänen tallennus
« Vastaus #3 : 22.05.22 - klo:23.22 »
Onko Linuxille olemassa jotain ohjelmaa, jolla pystyisi tallentamaan näytöllä näkyvää kuvaa ja kaiuttimista tulevaa ääntä?

Olen joskus onnistunut tallentamaan C-moren lähetyksiä seuraavasti:

Koodia: [Valitse]
ffmpeg -video_size 1920x1080 -framerate 25 -f x11grab -i :0.0 -f alsa -ac 2 -i default -c:v libx264rgb -crf 27 -preset ultrafast -c:a copy foo.mkv
Tuossa vaan on se ongelma, että Android TV-boksini ei suostu toistamaan tuota, vaan se pitää vielä erikseen muuntaa yuv420 -muotoon. Mutta tuosta voisi aloittaa kokeilut... Ja edelleen pitää muistaa, että in ffmpeg we trust, niin kuin Yhdysvaltalaisissa seteleissäkin lukee...
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Näyttökuvan ja äänen tallennus
« Vastaus #4 : 22.05.22 - klo:23.31 »
Olen joskus onnistunut tallentamaan C-moren lähetyksiä seuraavasti:

Koodia: [Valitse]
ffmpeg -video_size 1920x1080 -framerate 25 -f x11grab -i :0.0 -f alsa -ac 2 -i default -c:v libx264rgb -crf 27 -preset ultrafast -c:a copy foo.mkv
Tuossa vaan on se ongelma, että Android TV-boksini ei suostu toistamaan tuota, vaan se pitää vielä erikseen muuntaa yuv420 -muotoon

Eiköhän ffmpeg tee RGB -> YUV -muunnoksen ihan automaattisesti, jos vaihdat enkooderiksi libx264:n libx264rgb:n sijaan.

mniem

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 51
    • Profiili
Vs: Näyttökuvan ja äänen tallennus
« Vastaus #5 : 23.05.22 - klo:01.05 »
Hei,

Testasin että kuva tallentuu ja äänikin, jos ääni tulee ulos suoraan läppärin kauttimista. Kuitenkin ääni häviää, kun läppäriin on kytketty nappikuulokkeet. Joudun olemaan itse live-tilaisuudessa läsnä, joten ääni tulisi ohjata nappikuulokkeisiin, että se ei häiritse itse tilaisuutta. Miten tuota komentoa pitäisi fiksata, jotta ääni ohjautuu oikeasta paikasta?

Streami luultavasti avautuu tilaisuuden alettua (vaatii hiiren klikkauksen) ja siihen ei mahdollisesti pääse käsiksi jälkeenpäin.
« Viimeksi muokattu: 23.05.22 - klo:01.10 kirjoittanut mniem »

mniem

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 51
    • Profiili
Vs: Näyttökuvan ja äänen tallennus
« Vastaus #6 : 24.05.22 - klo:23.22 »
Hei,

Testasin että kuva tallentuu ja äänikin, jos ääni tulee ulos suoraan läppärin kauttimista. Kuitenkin ääni häviää, kun läppäriin on kytketty nappikuulokkeet. Joudun olemaan itse live-tilaisuudessa läsnä, joten ääni tulisi ohjata nappikuulokkeisiin, että se ei häiritse itse tilaisuutta. Miten tuota komentoa pitäisi fiksata, jotta ääni ohjautuu oikeasta paikasta?

Streami luultavasti avautuu tilaisuuden alettua (vaatii hiiren klikkauksen) ja siihen ei mahdollisesti pääse käsiksi jälkeenpäin.
Hei,

Jos jollakin löytyy ohjeita tähän edellä mainittuun tilanteeseen, niin ottaisin niitä mielellään vastaan. Jos vastaus on, että ei onnistu, niin sekin kelpaa. :D

P.S. Tiedän jo nyt sanoa, että streami ei ole toistettavissa jälkeenpäin. Eli homman nimi tämä: paikalle tilaisuuteen, streami auki, ääni nappikuulokkeisiin ja kone reppuun nauhoittamaan (läppärin kannen voi sulkea, kun estää virransäästötilan).

Kyse tästä moniviestinpalvelusta: https://moniviestin.jyu.fi/
« Viimeksi muokattu: 25.05.22 - klo:00.13 kirjoittanut mniem »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Näyttökuvan ja äänen tallennus
« Vastaus #7 : 25.05.22 - klo:02.20 »
Testasin että kuva tallentuu ja äänikin, jos ääni tulee ulos suoraan läppärin kauttimista. Kuitenkin ääni häviää, kun läppäriin on kytketty nappikuulokkeet. Joudun olemaan itse live-tilaisuudessa läsnä, joten ääni tulisi ohjata nappikuulokkeisiin, että se ei häiritse itse tilaisuutta. Miten tuota komentoa pitäisi fiksata, jotta ääni ohjautuu oikeasta paikasta?

Vaihda äänilähteeksi alsan tilalle pulse:

Koodia: [Valitse]
ffmpeg -video_size 1920x1080 -framerate 25 -f x11grab -i :0.0 -f pulse -ac 2 -i default -c:v libx264 -crf 22 -preset ultrafast -c:a copy foo.mkv
Jos koneen suorituskyky riittää, x264:n ultrafast-presetin sijaan voi kokeilla myös presettiä veryfast tai fast. Niillä saa jonkin verran parempaa laatua (tai pienemmän tiedostokoon), mutta videopakkauksen prosessorikuorma on korkeampi.
« Viimeksi muokattu: 25.05.22 - klo:02.23 kirjoittanut nm »

Synaptic

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Vs: Näyttökuvan ja äänen tallennus
« Vastaus #8 : 25.05.22 - klo:19.24 »
Olen käyttänyt SimpleScreenRecorderia, joka tallentaa videon haluamastasi kuvaruudusta alueesta ja ottaa myös äänen talteen. Ihan toimiva jos tekee tutoriaaleja tai pitää muusta syystä tallentaa kuvaruudun sielunelämää.

Asetuksissa voi laittaa kohdalleen haluamansa laatutekijät, frameraten, kursorin näkyvyyn/piiloon jne. Ohjelma kirjoittaa videotiedostoa levylle sitä mukaan kun tallennat.

https://www.maartenbaert.be/simplescreenrecorder/

mniem

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 51
    • Profiili
Vs: Näyttökuvan ja äänen tallennus
« Vastaus #9 : 29.05.22 - klo:16.06 »
Testasin että kuva tallentuu ja äänikin, jos ääni tulee ulos suoraan läppärin kauttimista. Kuitenkin ääni häviää, kun läppäriin on kytketty nappikuulokkeet. Joudun olemaan itse live-tilaisuudessa läsnä, joten ääni tulisi ohjata nappikuulokkeisiin, että se ei häiritse itse tilaisuutta. Miten tuota komentoa pitäisi fiksata, jotta ääni ohjautuu oikeasta paikasta?

Vaihda äänilähteeksi alsan tilalle pulse:

Koodia: [Valitse]
ffmpeg -video_size 1920x1080 -framerate 25 -f x11grab -i :0.0 -f pulse -ac 2 -i default -c:v libx264 -crf 22 -preset ultrafast -c:a copy foo.mkv
Jos koneen suorituskyky riittää, x264:n ultrafast-presetin sijaan voi kokeilla myös presettiä veryfast tai fast. Niillä saa jonkin verran parempaa laatua (tai pienemmän tiedostokoon), mutta videopakkauksen prosessorikuorma on korkeampi.
Asensin Pulseaudion uudestaan koneeseen ja nyt toimii sekä alsa että pulse äänilähteellä. Kävin vielä lävitse aikaisempia nauhoituksia ja niissä kuului taustalla epämääräistä rohinaa. Eli todennäköisesti aikaisemmin ffmpeg kaappasi äänen läppärin sisäänrakennetusta mikrofonista. Tämä selittää sen miksi ääni kuului ensimmäisissä kokeiluissa kaiuttimien kautta, mutta ei nappikuulokkeista.

Testasin myös SimpleScreenRecorderia ja ohjelma on siitä kätevä, että se antaa valita äänilähteen suoraan valikosta.
« Viimeksi muokattu: 29.05.22 - klo:16.21 kirjoittanut mniem »