Kirjoittaja Aihe: Asensin Kubuntu 22.04 ja työpöydiltä siiirymisen näppäimet eivät löydy(RATKAISTU  (Luettu 1385 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Asensin Kubuntu 22.04 ja työpöydiltä siiirymisen pikanäppäimet eivät löydy. Käytän neljää työpöytää: kaksi ylhäällä ja kaksi alhaalla. Ennen siirtyminen on toiminut  hyvin ctrl+alt+nuoli näppäimillä. Tosin HP:ssa jostain syystä ctrl+win+nuolinäppäimet. Aktiviteetilta toiseen  onnistui myös nuoli näppäimillä. Win+tab toimii kyllä ja toiseen suntaa shift+win+tab näppäimillä, mutta se ei ole yhtä kätevää, kun ennen onnistuin ctrl+alt tai ctrl+win + nuolinäppäimillä selaamaan nopeasti edestakaisin.

Ilmeisesti tällaisiin toimintoihin tulee aina muutoksia version vaihtuessa. Ehkä ne vielä löytyy, mutta jos joku osaisi neuvoa, niin se tietenkin helpottaisi.
« Viimeksi muokattu: 19.05.22 - klo:15.04 kirjoittanut Pontus12 »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Samoin yritin löytää Kwin skriptejä, josko niistä olisi saanut siirtymisehdotuksia. Ei löytynyt.  (aikaisemassa versiossa Kwin- näppäinvaihtoehtoja oli useita. Kuinka saan erilaiset pikanäppäimet toimimaan Kubuntu 22.04 lts versiossa?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Asensin Kubuntu 22.04 ja työpöydiltä siiirymisen pikanäppäimet eivät löydy. Käytän neljää työpöytää: kaksi ylhäällä ja kaksi alhaalla. Ennen siirtyminen on toiminut  hyvin ctrl+alt+nuoli näppäimillä.

Ctrl+Alt+nuoli on GNOME-työpöydän ja Unityn näppäinyhdistelmä työpöytien vaihtamiseen nuolen suuntaan. KDE:ssä vastaavaa suuntasiirtymää ei tietääkseni ole vakiona määritelty, vaan työpöytien 1 - 4 välillä voi vaihtaa Ctrl+F1/F2/F3/F4 -näppäimillä.


Aktiviteetilta toiseen  onnistui myös nuoli näppäimillä. Win+tab toimii kyllä ja toiseen suntaa shift+win+tab näppäimillä, mutta se ei ole yhtä kätevää, kun ennen onnistuin ctrl+alt tai ctrl+win + nuolinäppäimillä selaamaan nopeasti edestakaisin.

Voit itse määritellä haluamasi näppäinkomennot Kwinin pikanäppäinasetuksissa (englanniksi Global Shortcuts -> KWin).




Ilmeisesti tällaisiin toimintoihin tulee aina muutoksia version vaihtuessa.

Mainitsemiasi näppäimiä ei ehkä ole koskaan ollutkaan vakiona, vaan ne ovat olleet omia asetuksiasi.

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Näin on, minulla on Kubuntu 18.04 ja 20.04, eikä näppäimet ctrl+alt+nuoli tai ctrl+win+nuoli tee niissä mitään. Minä käytän työpöytien vaihtoon hiirtä. Kätevä on myös ctrl+F8 joka näyttää työpöydät niin, että myös piilossa olevat ikkunat näkyvät. Siitä voi valita työpöydän ja ikkunan. Myös ikkunan siirto toiselle työpöydälle onnistuu. 

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Jostain syystä, jota en ymmärrä, F-näppäimet eivät minulla toimi kuten neuvoit ja kuten niiden pitäisi. Tässä Verkkokauppa.com liikkeestä ostettu kone on muutenkin kumallinen. Ö ja Ä näppäinten yläosassa on AE ja O, jonka lävistää viiva. Miukumauku tulee painamalla shift+ numero 2 eikä altgreen + numero 2. Nyt sain korjattua sen verran, klikkaamalla näppäimistövalinnoissa standard keys.
Katsotaan, miten nyt lähtee toimimaan.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Jostain syystä, jota en ymmärrä, F-näppäimet eivät minulla toimi kuten neuvoit ja kuten niiden pitäisi.

Joissain läppäreissä funktionäppäinten oletustoimintoina ovat muut ohjaukset, kuten näytön kirkkaus ja äänenvoimakkuus. Silloin esim. F1:stä varten pitää painaa Fn+F1 ja Ctrl+F1 on Ctrl+Fn+F1.

Tämän Fn-ominaisuuden voi kääntää päinvastoin koneen UEFI-asetuksissa, eli yleensä siellä on mahdollista saada F1-F12 toimimaan suoraan funktionäppäiminä, ja muut toiminnot vaativat Fn-näppäimen painamisen.

Verkkokauppa.com liikkeestä ostettu kone on muutenkin kumallinen. Ö ja Ä näppäinten yläosassa on AE ja O, jonka lävistää viiva.

Tuossa on vain säästetty siinä, että sama näppäimistö kelpaa Tanskan ja Norjan markkinoilla.
« Viimeksi muokattu: 18.05.22 - klo:17.48 kirjoittanut nm »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kiitos. Siirtyminen käyttäen ctrl+ F näppäimiä onnistuu hyvin, kun painaa fn+ctrl+f-näppäintä, mutta siirtyminen edestakaisin nuolinäppäimiä käyttäen ei minulla enää onnistu. Se oli kuitenkin yksinkertaisin tapa siirtyä työpöytien välillä. Kwin scriptit avaa kyllä graafisen ikkunan tarjoten erilaisia skriptejä, mutta juuri tätä yksinkertaista siirtymiseen en löytänyt.
Ennen kun avasi Kwin osion, se tarjosi valtavasti mahdollisuuksia ja saatoit klikata juuri sellaisen komennon kuin halusit. Minulle riitti skriptit siirtymiseen eri työtiloista toiseen ja takaisin ja sama päti aktiviteetteihin.

Jos kuitenkin olisi joku keino saada tällainen yksinkertainen siirtyminen työtilasta toiseen, olisin hyvin tyytyväinen. Vanhemmassa koneessani kaikki toimii loistavasti Kubuntussa, mutta tässä uudemmassa alkaa olla jo samantekevää käyttääkö Windowsia vai Linuxia. Aktiviteettien kanssa ongelma ei ole niin suuri, koska käytän vain kolmea enkä hyppele kovin usein niiden välillä. Työpöytien kanssa tilanne on kuitenkin toinen.

Lopulta löysin näppäinyhdistelmä siirtymiseen työtilojen välillä. "meta+shift+ctrl+nuoli". Neljän näppäimen käyttö ei kuitenkaan ole kovin tehokasta, kolme vielä menee.
« Viimeksi muokattu: 19.05.22 - klo:12.53 kirjoittanut Pontus12 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Kiitos. Siirtyminen käyttäen ctrl+ F näppäimiä onnistuu hyvin, kun painaa fn+ctrl+f-näppäintä, mutta siirtyminen edestakaisin nuolinäppäimiä käyttäen ei minulla enää onnistu. Se oli kuitenkin yksinkertaisin tapa siirtyä työpöytien välillä.

Sitä varten joudut itse asettamaan haluamasi pikanäppäimet. KDE:ssä ei ole niitä oletuksena, eikä ole ollut ennenkään.

Kwin scriptit avaa kyllä graafisen ikkunan tarjoten erilaisia skriptejä, mutta juuri tätä yksinkertaista siirtymiseen en löytänyt.

Kwin-skriptit on eri asia kuin pikanäppäimet. Mene Shortcuts -> Global Shortcuts -> KWin -asetuksiin, kuten aiemmassa kuvakaappauksessa esitettiin. Valitettavasti minulla ei ole KDE:tä käytettävissä, mutta ehkä joku osaa kertoa asetusten sijainnin suomeksi.


Jos kuitenkin olisi joku keino saada tällainen yksinkertainen siirtyminen työtilasta toiseen, olisin hyvin tyytyväinen.

Toiveesi on täysin toteutettavissa, kun vain löydät pikanäppäinasetukset ja määrität siellä haluamasi komennot.


Lopulta löysin näppäinyhdistelmä siirtymiseen työtilojen välillä. "meta+shift+ctrl+nuoli". Neljän näppäimen käyttö ei kuitenkaan ole kovin tehokasta, kolme vielä menee.

Tuo näppäinyhdistelmä taitaa siirtää aktiivisen ikkunan nuolen suunnassa olevalle työpöydälle ja vaihtaa samalla sinne.
« Viimeksi muokattu: 19.05.22 - klo:13.38 kirjoittanut nm »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kiitos Paljon. Nyt löysin Kwin asetukset ja pystyn siirtymään oikealle ja vasemmalle työpöydillä sekä alas että ylös.