Kirjoittaja Aihe: [ Ratkaisu ] HP 6570b pitää käynnistää F9:llä eli Bios kautta.  (Luettu 1290 kertaa)

Eeriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 815
    • Profiili
Minulla on HP 6570b ja joudun menemään 5:llä näppäimellä Ubuntuun. 
Elikkä virtakytkin sit F9 + kuvasarja. Liite.
21.10 ja 22.04 sama juttu.
Olen koittanut löytää ohjetta, mutta toistaiseksi ei ole onnistunut.
Ei ole "ongelma", vaan hieman turhauttava. On toiminut joskus aikoinaan.
Tämä on HP:n tämän mallin ja muidenkin ominaisuus. Puhuvat Windows markkinoinnista.

HP 6550b toimii "oikein" eli virtakytkin ja Ubuntu latautuu.

Ei ole dualboot.
Mielelläni käytän 6570b:taa ( 50 C-astetta ) kuin 6550b ( 70 C-astetta ), koska 6570b käy huomattavasti viileämpänä.
« Viimeksi muokattu: 02.06.22 - klo:20.41 kirjoittanut Eeriikki »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: HP 6570b pitää käynnistää F9:llä eli Bios kautta.
« Vastaus #1 : 29.04.22 - klo:10.46 »
Kannattaa varmistaa, että koneen UEFI on päivitetty uusimpaan mahdolliseen versioon. Siinä kohtaamasi ongelma voi hyvinkin olla korjattu.

Jos kone on päivitetty, eikä silti toimi, määritä UEFI-asetusvalikossa käynnistysvaihtoehdoksi Custom Boot ja sen poluksi:

Koodia: [Valitse]
EFI\ubuntu\grubx64.efi
Tai jos Secure Boot on käytössä:
Koodia: [Valitse]
EFI\ubuntu\shimx64.efi
Jos tämäkään ei toimi, kannattanee harkita UEFI:n vaihtamista legacy-tilaan. Silloin käyttöjärjestelmä pitää kuitenkin asentaa uudelleen.

Lähde: https://askubuntu.com/a/554721

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: HP 6570b pitää käynnistää F9:llä eli Bios kautta.
« Vastaus #2 : 29.04.22 - klo:12.49 »
Jos tämäkään ei toimi, kannattanee harkita UEFI:n vaihtamista legacy-tilaan. Silloin käyttöjärjestelmä pitää kuitenkin asentaa uudelleen.

Lähde: https://askubuntu.com/a/554721
Minulle on uusi tieto että käyttis pitäisi asentaa uudelleen. Mihinkähän tämä tieto perustuu? Onko vaatimus käyttiksestä riippuva? Mikäli oikein muistan, olen vaihtanut nykyisen Ubuntu-koneeni UEFIn Legacy-tilaan ja takaisin UEFIin ilman ongelmia.

Eeriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 815
    • Profiili
Vs: HP 6570b pitää käynnistää F9:llä eli Bios kautta.
« Vastaus #3 : 29.04.22 - klo:13.35 »
Jos tämäkään ei toimi, kannattanee harkita UEFI:n vaihtamista legacy-tilaan. Silloin käyttöjärjestelmä pitää kuitenkin asentaa uudelleen.

Lähde: https://askubuntu.com/a/554721
Minulle on uusi tieto että käyttis pitäisi asentaa uudelleen. Mihinkähän tämä tieto perustuu? Onko vaatimus käyttiksestä riippuva? Mikäli oikein muistan, olen vaihtanut nykyisen Ubuntu-koneeni UEFIn Legacy-tilaan ja takaisin UEFIin ilman ongelmia.
Nämä HP LapTop:it taitaa olla omaa luokkaansa. HP 6570b taitaa olla erikoistapaus. Ei toimi.
En saa tehtyä nm:n ehdottamaa korjausta, koska en löydä paikkaa mihin laitan "EFI\ubuntu\grubx64.efi".

HP6550b taitaa vaihto EFI --> Lecasy onnistua, mutta en pääse kokeilemaan, koska kloonaan 21.10 HDD --> SSD:lle.
Jahka saan 6550b:ssa 21.10:n toimimaan, niin kokeilen uudestaan asentaa 22.04 LTS.
22.04 LTS asennusongelmia, koska kysyy mihin Grub laitetaan sda vai sda2.

Tässä HP6570b:ssa näkyy 22.04 LTS toimivan, mutta HP6570b 22.04 LTS:n kloonaus ei toimi HP6550b:ssa,
siksi kloonaan HDD 21.10:n ensin SSD:lle ja jos toimii, niin kokeilen päivittää 22.04 LTS:n.
« Viimeksi muokattu: 29.04.22 - klo:13.37 kirjoittanut Eeriikki »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: HP 6570b pitää käynnistää F9:llä eli Bios kautta.
« Vastaus #4 : 29.04.22 - klo:13.52 »
Minulle on uusi tieto että käyttis pitäisi asentaa uudelleen. Mihinkähän tämä tieto perustuu? Onko vaatimus käyttiksestä riippuva? Mikäli oikein muistan, olen vaihtanut nykyisen Ubuntu-koneeni UEFIn Legacy-tilaan ja takaisin UEFIin ilman ongelmia.

Joissain UEFI-toteutuksissa legacy/CSM-tila varmaankin vaihtaa takaisin UEFI-tilaan jos miltään levyltä ei löydy MBR:ää. Tässä Eerikin tapauksessa ongelmana on kuitenkin se, ettei kone osaa suoraan käynnistää Linuxin lataajaa EFI-osiolta tilasta riippumatta, koska kone etsii vain Windowsin lataajaa.

Ehdottamassani ratkaisussa vaihdetaan käyttöön legacy/CSM-tila, jolloin kone etsii MBR-käynnistyslohkoa. Ubuntu ei kuitenkaan tee sellaista asentuessaan UEFI-tilassa, eli käyttöjärjestelmä pitäisi asentaa uudelleen MBR-osioidulle levylle, tai nykyiselle GPT-osioidulle levylle pitäisi luoda megatavun kokoinen BIOS-osio, johon MBR voidaan asentaa. Tällainen siirto-operaatio on siis mahdollinen myös ilman uudelleenasennusta, mutta on käytännössä hieman hankalahko. Suosittelisin siis uudelleenasentamista legacy-tilaan vaihtamisen jälkeen, jos kyseessä on muutenkin juuri asennettu Ubuntu, eikä kysyjällä ole mielenkiintoa perehtyä syvällisemmin legacy-Grubin asentamiseen GPT-osioidulle levylle.

Eeriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 815
    • Profiili
Vs: HP 6570b pitää käynnistää F9:llä eli Bios kautta.
« Vastaus #5 : 29.04.22 - klo:14.01 »
Joo, Ok, Legacy.
Olen lukenutkin dualboot ongelmista näissä HP 2013 jälkeen tulleissa HP:n läppäreissä.
Enhän minä tajunnut, että kone etsii Windows latausta.
Muistelen vaan että jokin Ubuntu versio ennen 21.10 toimi EFI:nä ja nm yrittikin sitä minulle selvittää. Kiitos !
Sitähän noi kaverit tuolla kiroilee HP:tä, eikä HP suostu Bios:ta korjaamaan.
Kuulemma Dell ja Asus, ei ongelmia.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: HP 6570b pitää käynnistää F9:llä eli Bios kautta.
« Vastaus #6 : 29.04.22 - klo:14.09 »
Joissain UEFI-toteutuksissa legacy/CSM-tila varmaankin vaihtaa takaisin UEFI-tilaan jos miltään levyltä ei löydy MBR:ää. Tässä Eerikin tapauksessa ongelmana on kuitenkin se, ettei kone osaa suoraan käynnistää Linuxin lataajaa EFI-osiolta tilasta riippumatta, koska kone etsii vain Windowsin lataajaa.

Aivan, vaihdoin systeemilevylle GPT:n jo ennen kuin aloitin asennuksen. Kiitos hyvästä selvennyksestä.

Eeriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 815
    • Profiili
Vs: HP 6570b pitää käynnistää F9:llä eli Bios kautta.
« Vastaus #7 : 02.06.22 - klo:20.40 »
Nyt löytyi vastaus tähän minun "ongelmaan".
- Bios Security ja siellä kirjoitetaan "mieleinen salasana" ja tämän jälkeen pääsee käsiksi "TPM Embedded Security".
- Tämän jälkeen tulee boottauksen yhteudessä hyväksyntä kyselyitä.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: HP 6570b pitää käynnistää F9:llä eli Bios kautta.
« Vastaus #8 : 02.06.22 - klo:21.33 »
Nyt löytyi vastaus tähän minun "ongelmaan".
- Bios Security ja siellä kirjoitetaan "mieleinen salasana" ja tämän jälkeen pääsee käsiksi "TPM Embedded Security".
- Tämän jälkeen tulee boottauksen yhteudessä hyväksyntä kyselyitä.

Koneen biosiin/uefiin asetettua salasanaa ei sitten kannata unohtaa tai kadottaa. Useimmissa koneissa sen resetointi ei onnistu muuten kuin bios-piiriä vaihtamalla, ja läppäreissä sekin on kiinteästi emolevylle juotettu.