Kirjoittaja Aihe: Yritän tehdä doublebootin Windows 11 läppäriin  (Luettu 2750 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Yritän tehdä doublebootin Windows 11 läppäriin, mutta Windows ei tunnista asennustikkuani, kun käynnistän koneen uudelleen. Ennen muistaakseni piti ottaa nopea käynnistys pois käytöstä, mutta tässä koneessa en ole toistaiseksi löytänyt sitä. Toinen kysymys on "bitlocker". Pitäisikä se ottaa pois käytöstä ja miten se vaikuttaisi taas Windowsiin?
Windows toimii nyt mallikkaasti ja olen saanut tarvitsemani ohjelmat asennettua siihen. Haluan kuitenkin tehdä 70 gigan partition Kubuntulle (20.04lts) vai pitäisikö asentaa uudempi. Virallisesti muistaaksen tämän kuun loppupuolella.
Pöytäkoneläppärissäni minulla on double boot ja Windowskin päivitettynä versioon 11.
   Osaisiko joku neuvoa, mitä pitäisi tehdä, että saisin (K)ubuntun asennettua. Kumpi versio on muuten kevyempi?

« Viimeksi muokattu: 09.04.22 - klo:15.23 kirjoittanut Pontus12 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Yritän tehdä doublebootin Windows 11 läppäriin
« Vastaus #1 : 09.04.22 - klo:15.27 »
Saat Windowsin sammutettua kokonaan valitsemalla "käynnistä uudelleen" tavallisen sammutuksen sijaan. Dual bootissa Windowsin nopea käynnistys pitäisi kuitenkin kytkeä pysyvästi pois, ettei se aiheuta jatkuvasti harmia.

Snufkin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
    • Profiili
Vs: Yritän tehdä doublebootin Windows 11 läppäriin
« Vastaus #2 : 09.04.22 - klo:15.49 »
Onko sulla biosissa määritelty, että voi buutata tikulta? Jos ei, niin paina F12, kun käynnistät ja valitse sieltä buuttaus USB:ltä.

Tuo partitiointi kannattaa tehdä ennen kuin asentaa käyttikset ja/tai asennusohjelmalla.
Xubuntu 22.04 LTS, Fujitsu Lifebook E754

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Yritän tehdä doublebootin Windows 11 läppäriin
« Vastaus #3 : 09.04.22 - klo:15.57 »
Ilmeisesti minulla ei ole biosissa määritelty buuttausta usb-tikulla, sillä uudelleenkäynnistäminen ja sammutus ei vaikuttanut mitenkään ubuntutikun käynnistymiseen.

Snufkin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
    • Profiili
Vs: Yritän tehdä doublebootin Windows 11 läppäriin
« Vastaus #4 : 09.04.22 - klo:16.26 »
Ilmeisesti minulla ei ole biosissa määritelty buuttausta usb-tikulla, sillä uudelleenkäynnistäminen ja sammutus ei vaikuttanut mitenkään ubuntutikun käynnistymiseen.

Paina (muistaakseni) F12 heti, kun kone käynnistyy niin pääset valikkoon, josta tuon voi valita.
Xubuntu 22.04 LTS, Fujitsu Lifebook E754

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Yritän tehdä doublebootin Windows 11 läppäriin
« Vastaus #5 : 09.04.22 - klo:17.51 »
Boottaminen onnistuu kyllä ja tein Windowsissa 75 gigan osion, mutta en formatoinut sitä Windowsissa, vaan jätin tyhjäksi. Käynnistin koneen usb-tikulla ja löysin tyhjän osioni, mutta en osannut määritellä, minne asennan käynnistystiedostot. Olin huolissani, että söhlin Windowsin, jonka olin viimeinkin saanut sen näköiseksi kuin halusin.
Mitenköhän minun kannattaisi jatkaa, että saisin doublebootin toimimaan? Kannattaisiko formatoida levy jo Windowsissa, vai rohkeasti luottaa, että Kubuntun asennus ei sotke sitä?
Minulla on kyllä tiedostoni tallessa ehkä yhtä lukuunottamatta, mutta mieleiseni Windowsin rakentaminen kesti tosi kauan.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Yritän tehdä doublebootin Windows 11 läppäriin
« Vastaus #6 : 09.04.22 - klo:18.23 »
Poista luomasi tyhjä osio ja anna Kubuntun asentua normaaliin tapaan Windowsin rinnalle, vapaaseen osioimattomaan tilaan.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Yritän tehdä doublebootin Windows 11 läppäriin
« Vastaus #7 : 09.04.22 - klo:18.58 »
Tekeekö Kubuntu sitten oman osionsa, vai mistä tiedän, minne se tallentaa, jos tallennan Kubuntussa jotain? Jos asennan uusian ohjelmia Kubuntuun, niin osaako se ottaa tilan windows-levyltä? Sori, kysymykseni voivat olla hyvinkin tyhmiä, mutta haluaisin kuitenkin ymmärtää edes jotenkin.
Tietenkin, jos voin käyttää windows levyä tallentamiseen, niin juuri sitähän minä olen yleensä tehnyt, mutta Kubuntun ohjelmat ovat aina tallentuneet ext4 formatoidulle levylle. Miten nyt, jos en osioi, vaan ainoastaan asennan Kubuntun?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Yritän tehdä doublebootin Windows 11 läppäriin
« Vastaus #8 : 09.04.22 - klo:21.19 »
Tekeekö Kubuntu sitten oman osionsa

Kyllä, asennusohjelma luo tarvittavat osiot levyn osioimattomaan tilaan.

Jos luot osiot itse valmiiksi, kohdeosiot pitäisi määritellä manuaalisesti asennuksen aikana ("mukautettu osiointi" tai jokin vastaava vaihtoehto). Tämä on hieman hankalaa, ellet tiedä tarkalleen mitä olet tekemässä.

Snufkin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
    • Profiili
Vs: Yritän tehdä doublebootin Windows 11 läppäriin
« Vastaus #9 : 09.04.22 - klo:21.39 »
Mä tein muistaakseni näin:

Ensin buuttasin koneen ubuntu-tikulta, latasin disks-ohjelman ja osioin kovalevyn sopivasti. Sitten asensin wintoosan omaan osioonsa ja sitten Ubuntun omaansa. ja nimenomaan tässä järjestyksessä, niin saa bootloaderin suoraan toimimaan. Jos asentaa ensin linuxin, niin windowsin jälkeen se bootloaderi pitää korjata.

En saanut Ubuntun custom-asetuksia toimimaan, eli en osannut sanoa asennusohjelmalle, miten levy osioidaan, siksi moinen manööveri.
Xubuntu 22.04 LTS, Fujitsu Lifebook E754

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Yritän tehdä doublebootin Windows 11 läppäriin
« Vastaus #10 : 09.04.22 - klo:22.18 »
Minä jätin asennuksen kesken, koska näytti siltä, että Kubuntu olisi asentanut suoraan Windowsin päälle, sillä olin poistanut tyhjän osion, jota en ollut vielä alustanut. Minusta tuntuu, että en yksinkertaisesti nyt ymmärrä nm:n varmaankin hyvää neuvoa. Voisin hyvin tehdä esim. 70 gigan osion, jota Kubuntu voisi käyttää ja asentaa siihen. Lopputila jäisi Windowsille.
Olen tehnyt tämän aikaisemmin jo useaman kerran viimeksi Windows 10:n kanssa. Nyt vain epäröin jostain syystä, etten hassaisi jo rakennettua Windowsia. Taidan nukkua yön yli ja sanoa itselleni kansansatujen tapaan:"Aamu on iltaa viisaampi."

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Yritän tehdä doublebootin Windows 11 läppäriin
« Vastaus #11 : 09.04.22 - klo:22.57 »
Neuvo oli yksinkertaisuudessaan se, että älä tee itse mitään osioita Kubuntulle, vaan anna Kubuntun asennusohjelman tehdä ne.

Asennuksen osiointivaiheessa valitaan vaihtoehto "Ohjattu: muuta kokoa" (Guided: resize). Se tarkoittaa Windows-osion pienentämistä ja Kubuntun asentamista dual bootiksi Windowsin rinnalle. Jos olet jo itse pienentänyt Windowsin osiota, on mahdollista, ettei asennusohjelma edes tarjoa tätä vaihtoehtoa, vaan joudut määrittämään osiot manuaalisesti.  Älä kuitenkaan valitse mitään "käytä koko levyä"  (entire disk) -vaihtoehtoa. Ne poistavat Windows-osion kokonaan.


mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Yritän tehdä doublebootin Windows 11 läppäriin
« Vastaus #12 : 10.04.22 - klo:10.18 »
Toinen kysymys on "bitlocker". Pitäisikä se ottaa pois käytöstä ja miten se vaikuttaisi taas Windowsiin?

BitLocker pitää olla pois käytöstä, muuten asennus menee Windowsiin päälle. Lisäksi, jos BitLocker on käytössä, mutta ei vielä salattu, sinun on ensin otettava BitLocker käyttöön ja sitten pois päältä. Tarkemmin tuossa linkissä.

https://discourse.ubuntu.com/t/ubuntu-installation-on-computers-running-windows-and-bitlocker-turned-on/15338

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Yritän tehdä doublebootin Windows 11 läppäriin
« Vastaus #13 : 10.04.22 - klo:14.56 »
En tiedä, mitä tapahtui. En ollut asentanut koneeseeni uutta käyttöjärjestelmää, muta se meni lukkoon. Koska koneessa on takuu, en ole uskaltanut enää tehdä sillle mitään, kun enole saanut sitä edes käyntiin. Mitään suurta vikaa siinä ei voi olla, muta se on lukossa eikä minulla ole edes Windows tikkua. Ubuntu kyllä käynnistyy tikulla, mutta en yritäkään asentaa sitä.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Yritän tehdä doublebootin Windows 11 läppäriin
« Vastaus #14 : 10.04.22 - klo:15.03 »
Millä tavalla kone on lukossa, eli mihin Windowsin käynnistys jää jumiin?

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Yritän tehdä doublebootin Windows 11 läppäriin
« Vastaus #15 : 10.04.22 - klo:15.32 »
Yritän nyt yksinkertaisesti saada koneen käyntiin. Lähden huomenna käymään Ruotsissa, joten ilmeisesti en saa sitä mukaani. Onhan minulla vanha Kubuntu-läppäri.


Toivottavasti tuosta saa selvää, mutta ei se minua autanut. Tässä vielä yksi:


Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Yritän tehdä doublebootin Windows 11 läppäriin
« Vastaus #16 : 10.04.22 - klo:15.46 »


Jostain syystä kuvat eivät näkyneet. Tämän alapuolella ensimmäinen sivu, kun kone juuttuu. Siitä pääse yllä olevaan kuvaan.



Toivotavasti nyt näkyy.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Yritän tehdä doublebootin Windows 11 läppäriin
« Vastaus #17 : 10.04.22 - klo:15.48 »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Yritän tehdä doublebootin Windows 11 läppäriin
« Vastaus #18 : 10.04.22 - klo:15.50 »
En osaa sanoa miksi, mutta laiytoin linkit googlen kuviini, eivätkä ne tulleet näkyviin.

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Yritän tehdä doublebootin Windows 11 läppäriin
« Vastaus #19 : 10.04.22 - klo:15.57 »
En osaa sanoa miksi, mutta laiytoin linkit googlen kuviini, eivätkä ne tulleet näkyviin.

Lähetä kuvat liitteenä. Huomaa kokorajoitus!