Kirjoittaja Aihe: Windows 11 ei avaa salasanasuojattua odt-tiedostoa (RATKAISTU)  (Luettu 1124 kertaa)

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
Minulla on uudessa läppärissä Windows 11 ja se ei avaa sinne kopioimaani odt-tiedostoa, koska se on salasanasuojattu. Windows ei edes kysy minulta salasanaa. Auttaisiko Libreoffice Writerin asentaminen, vai miten saisin sen avattua? Vai pitäisikö se tallentaa linuxissa ensin doc-tiedostoksi?

Minulla ei ole tässä koneessa ollenkaan tai ainakaan vielä Kubuntua tai Ubuntua. Windows 11 on mielestäni huomattavasti parempi kuin aikaisemmat versiot. Silti oli huvittavaa huomata, että monet piirteet ovat olleet Kubuntussa jo pitkän aikaa vain hieman erilaisina. Mutta onhan se hienoa, että Windows on kehittynyt ja office 365 tuntuu kyllä mielenkiintoiselta. Nyt haluaisin kuitenkin saada salasana-tiedostoni auki Windowsissa, jos se on mahdollista.
« Viimeksi muokattu: 03.04.22 - klo:16.09 kirjoittanut Pontus12 »

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Windows 11 ei avaa salasanasuojattua odt-tiedostoa
« Vastaus #1 : 03.04.22 - klo:12.26 »
Microsoft Office ei välttämättä osaa avata salattuja LibreOfficen dokumentteja. Sovellusten välistä siirtoa varten joudut siis tallentamaan odt-tiedostot uudelleen salaamattomina. Salattu docx saattaa toimia myös.

Huomaa, että MS Office ja LibreOffice eivät muutenkaan tue toistensa tiedostoja sataprosenttisesti missään formaatissa, joten edestakainen siirtely niiden välillä voi aiheuttaa hankaluuksia.

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 03.04.22 - klo:15.22 »
Olin asentanut Libreofficen ja avasin dokumentin sillä. Toivottavasti muut odt-tiedostot avautuvat, sillä ei minulla ole monta salattua tiedostoa.

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 03.04.22 - klo:15.50 »
Olin asentanut Libreofficen ja avasin dokumentin sillä. Toivottavasti muut odt-tiedostot avautuvat, sillä ei minulla ole monta salattua tiedostoa.

Avautuvat varmasti ainakin LibreOfficella.

Kannattaa kuitenkin hieman pohtia, aiotko käyttää jatkossa MS Officea vai LibreOfficea. Dokumenttien siirtäminen niiden välillä aiheuttaa yleensä jonkin verran lisätyötä riippuen siitä, kuinka tarkkaa muotoilu on, ja mitä lisäominaisuuksia dokumentissa on käytössä sisällysluettelosta lähdeviitteisiin.

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 03.04.22 - klo:16.08 »
Kiitos! Pidän mielessäni. Yleensä olenkin käyttänyt lähettäessäni kirjoitettuja tiedostoja pdf-muotoa ja se on ainakin toistaiseksi toiminut.