Kirjoittaja Aihe: Windows 11 ja Kubuntu 20.04 lts tai Kubuntu 22.04 lts(RATKAISTU)  (Luettu 2713 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Onko kellään kokemusta Kubuntun toimimisesta Windows 11 kanssa? Minun uudessa läppärissäni on Windows 11 ja Office 365. Aion käyttää siinä  Windowsia, vaikka linux on minulle nykyään tutumpi. Haluan kuitenkin, että siinä on myös joko Ubuntu tai Kubuntu ja olen siksi miettinyt doublebootin tai Oraclen virtualboxin käyttämistä. Toisessa Windows koneessani on Kubuntu 20.04 ja paitsi, että käytän sitä useimmiten, se on myös vakuutus siltä varalta, jos Windowsissa menee jotain pieleen.
Doubleboot vai virtualbox? Kumpi järkevämpi?
Ubuntu vai Kubuntu? Onko väliä?
« Viimeksi muokattu: 08.04.22 - klo:12.07 kirjoittanut Pontus12 »

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Vs: Windows 11 ja Kubuntu 20.04 lts tai Kubuntu 22.04 lts
« Vastaus #1 : 01.04.22 - klo:11.47 »
Doubleboot vai virtualbox? Kumpi järkevämpi?
Ubuntu vai Kubuntu? Onko väliä?

Itse olen sitä mieltä, ettei kumpikaan ole järkevää (yleensä).

Toisin esille kolmannen vaihtoehdon, jota ole täällä muutenkin rummuttanut...

https://www.google.com/search?channel=fs&client=ubuntu&q=wsl2+windows+11+install

Elikkä kokeile nyt ainakin aluksi WSL 2:sta Windowsissasi.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Windows 11 ja Kubuntu 20.04 lts tai Kubuntu 22.04 lts
« Vastaus #2 : 01.04.22 - klo:12.59 »
Ikävä kyllä WSL ei sovi minulle. Käytän hyvin harvoin binäärisiä komentoja. Minua kiinnostaa Kubuntu ennen kaikkea KDE desktopin takia, joka on mielestäni erinomainen. Windowsin hankin lähinnä Office 365 ohjelman takia. Windows 11 on ehkä paran Windows, mitä olen kokeillut, mutta silti Ubuntu tai Kubuntu ovat löheisiä.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5672
    • Profiili
Vs: Windows 11 ja Kubuntu 20.04 lts tai Kubuntu 22.04 lts
« Vastaus #3 : 01.04.22 - klo:14.48 »
Dual boot on tieten silloin tapauksessasi ehkä järkevin vaihtoehto. Tosin itse nykyään yritän välttää asennusta samalle asemalle. Jos koneessa on mahdollisuus toiseen asemaan asentamiselle, niin silloin se on paras. Tuolloin Grub kannattaa asentaa tälle toiselle asemalle ja käyttikset toimivat täysin toisistaan riippumattomasti. Virtualisointi on sekin tietysti vaihtoehto, mutta siinä kuitenkin meneettää aina jonkin verran suorituskykyä. Rohkeimmat tietysti nykyään asentaa kummatkin virtualisoituna, mutta se on jo aika haasteellinen ratkaisu monissa tapauksissa.

Snufkin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
    • Profiili
Vs: Windows 11 ja Kubuntu 20.04 lts tai Kubuntu 22.04 lts
« Vastaus #4 : 02.04.22 - klo:19.01 »
Mulla toisessa koneessa Xubuntu + XP ja toisessa Xubuntu + win10, ja molemmat pelittävät hyvin. Ei muuta ongelmaa, kuin että kovalevytilaa pitää jakaa.

Asennus kannattaa tehdä niin, että ensin Windows, koska sen asennusohjelma ei tunnista linuxia. Linuxin asennus tunnistaa windowsin ja asentuvat nätisti rinnakkain.

Virtuaalikoneisiin en ole perehtynyt, joten en osaa verrata paremmutta. Natiivina ainakin XP on hyvä käyttis, kun pitää vaan verkkopiuhan pääosin irti.
Xubuntu 22.04 LTS, Fujitsu Lifebook E754

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Windows 11 ja Kubuntu 20.04 lts tai Kubuntu 22.04 lts
« Vastaus #5 : 03.04.22 - klo:12.19 »
Dualbootissa olen aina käyttänyt tiedostojen tallentamiseen windows-levyjä. Vieläköhän tuo versio 11 mahdollistaa niiden käytön? Silti tämän koneen olen varannut lähinnä Windowsin kanssa työskentelemiseen ja siksi hankin siihen office 365 vuodeksi.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Windows 11 ja Kubuntu 20.04 lts tai Kubuntu 22.04 lts
« Vastaus #6 : 03.04.22 - klo:13.03 »
Dualbootissa olen aina käyttänyt tiedostojen tallentamiseen windows-levyjä. Vieläköhän tuo versio 11 mahdollistaa niiden käytön?

Kyllä.

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1274
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Windows 11 ja Kubuntu 20.04 lts tai Kubuntu 22.04 lts
« Vastaus #7 : 04.04.22 - klo:16.32 »
Noita Windows 365 toimisto-ohjelmia ei voine käyttää Linuxin päällä? Muistan lukeneeni vuosia sitten, että (lokaali) MS Office toimii Linuxissa kohtalaisen hyvin.

Voi tehdä myös listaa itselle, mitä ominaisuuksia Windows 365:ssä on, mitä ei ole avoimen lähdekoodin toimisto-ohjelmissa. Jos niitä ei voi korvata millään tavalla, niin sitten puoltaa usean järjestelmän käyttöä.

Snufkin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
    • Profiili
Vs: Windows 11 ja Kubuntu 20.04 lts tai Kubuntu 22.04 lts
« Vastaus #8 : 04.04.22 - klo:18.47 »
Noita Windows 365 toimisto-ohjelmia ei voine käyttää Linuxin päällä? Muistan lukeneeni vuosia sitten, että (lokaali) MS Office toimii Linuxissa kohtalaisen hyvin.

Voi tehdä myös listaa itselle, mitä ominaisuuksia Windows 365:ssä on, mitä ei ole avoimen lähdekoodin toimisto-ohjelmissa. Jos niitä ei voi korvata millään tavalla, niin sitten puoltaa usean järjestelmän käyttöä.

Ihmisillä voi olla muitakin syitä käyttää Windowsia kuin Officen ominaisuudet. Itselläni ainakin viisi käyttösoftaa, jota eivät pyöri Linuxilla. yhden ehkä saisi, jos jaksaisi alkaa taistelemaan.
Xubuntu 22.04 LTS, Fujitsu Lifebook E754

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Windows 11 ja Kubuntu 20.04 lts tai Kubuntu 22.04 lts
« Vastaus #9 : 04.04.22 - klo:22.51 »
Noita Windows 365 toimisto-ohjelmia ei voine käyttää Linuxin päällä?

Kyllä voi, selaimella.


Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Windows 11 ja Kubuntu 20.04 lts tai Kubuntu 22.04 lts
« Vastaus #10 : 05.04.22 - klo:12.30 »
Hyvin mielenkiintoista luettavaa. Kiitos vastauksistanne. Windows 11 toimii periaatteessa hyvin niin kauan, kun mennään Windowsin ehdoilla. Ensimmäiset isommat ongelmat ilmaantuivat kuvien kanssa, kun asensin sekä Digikamin että Show Photo ohjelman. Ensi töikseni jouduin muuttamaan molempien asetuksia, sillä fontit olivat niin pieniä, että niitä tuskin näki, vaikka zoomasin näyttöä melko reippaasti. Se ei kuitenkaan ole kovin järkevää, sillä ohjelmien käyttötila pienenee näytöllä.

Toinen, ja pahempi, ongelma ilmestyi kun yritin katsellla kuvia Windowsin ohjelmalla ja sitten Show Photo ohjelmalla. Jos menin tiedostohallintaan ja yritin avata niitä kuvan kohdalla, se ei onnistunut. Niiden käyttäminen Windowsissa on mielestäni hyvin hankalaa, ellei suorastaan toivotonta. Kaikki Windows ohjelmat, jotka tulevat Microsoft storen kautta toimivat hienosti. Minä pidän kuitenkin Gwenviewsta ja Gthumb kuvaselaimista. Ei Windowsin valokuvat ohjelmassa ole sinänsä mitään vikaa, mutta se ei suostu avaamaan kaikkia tallentamiani kuvia, ja jos se saakin avattua yhden kuvan, se ei avaa hakemistosta muita. Tai sitten en osaa käyttää sitä oikein!

En ehkä ymmärrä täysin Windowsin toimintamallia. Kuvat menevät automaattisesti OneDriveen. Valokuvat ohjelma avaa niitä kauniisti sieltä, mutta ei levyltä. Pahinta on, että en  ole löytänyt hyvää Gwenviewn tai Gthumbin kaltaista selailuohjelmaa, jolla voi tehdä pieniä muokkauksia kuviin. Dark table asentui mukavasti, mutta ilmeisesti Adobe Illustraitor tai joku muu maksettu ohjelma tarvitaan kuvien järjestelemiseen ja muokkaamiseen. Jos jollakulla on ideoita, niin olisi hienoa. Tietenkin viimeinen vaihtoehto on asentaa Ubuntu tai Kubuntu rinnalle ja hoitaa kuvien käsittely siellä.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5672
    • Profiili
Vs: Windows 11 ja Kubuntu 20.04 lts tai Kubuntu 22.04 lts
« Vastaus #11 : 05.04.22 - klo:18.11 »
Pahinta on, että en  ole löytänyt hyvää Gwenviewn tai Gthumbin kaltaista selailuohjelmaa, jolla voi tehdä pieniä muokkauksia kuviin. Dark table asentui mukavasti, mutta ilmeisesti Adobe Illustraitor tai joku muu maksettu ohjelma tarvitaan kuvien järjestelemiseen ja muokkaamiseen. Jos jollakulla on ideoita, niin olisi hienoa. Tietenkin viimeinen vaihtoehto on asentaa Ubuntu tai Kubuntu rinnalle ja hoitaa kuvien käsittely siellä.
En ole pitkään aikaa käyttänyt, mutta sellaista nopeaa ja yksinkertaista softaa olen joskus käyttänyt kuin irfanview.
https://www.irfanview.com/

Sitten tietysti kannattaa asentaa MS:n omat PowerToys paketti, koska sieltä löytyy myös kuvien muokkailuun näppäriä pikatoimintoja kuten image resizer ja color picker. Fancy zones on yksi omista suosikeista, vaikka nyt ei kyllä kuvankäsittelyyn liity mitenkään. Samoin monien parjaama omien näppäinkomentojen puuttuminen korjautuu tuolla paketilla.
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/powertoys/


Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Windows 11 ja Kubuntu 20.04 lts tai Kubuntu 22.04 lts
« Vastaus #12 : 05.04.22 - klo:21.11 »
Kiitos paljon. Täytyy kokeilla.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Windows 11 ja Kubuntu 20.04 lts tai Kubuntu 22.04 lts
« Vastaus #13 : 27.04.22 - klo:07.46 »
En ehkä ymmärrä täysin Windowsin toimintamallia. Kuvat menevät automaattisesti OneDriveen. Valokuvat ohjelma avaa niitä kauniisti sieltä, mutta ei levyltä. Pahinta on, että en  ole löytänyt hyvää Gwenviewn tai Gthumbin kaltaista selailuohjelmaa, jolla voi tehdä pieniä muokkauksia kuviin. Dark table asentui mukavasti, mutta ilmeisesti Adobe Illustraitor tai joku muu maksettu ohjelma tarvitaan kuvien järjestelemiseen ja muokkaamiseen. Jos jollakulla on ideoita, niin olisi hienoa. Tietenkin viimeinen vaihtoehto on asentaa Ubuntu tai Kubuntu rinnalle ja hoitaa kuvien käsittely siellä.
Minusta DarkTablella voi hyvin muokata ja järjestellä kuvia. Toki tiedostonhallintaa siinä ei ole. Tiedostonhallinnalla siirrän kuvat koneelle kansiorakenteeseen joka on tyyppiä kamera/vuosi/vvvv-kk-pp-tapahtuma sitten luen kuvat DT:hen. Kun pistää tagit kohdilleen kyllä DT:n tietokannasta tarvittava kuva löytyy. Kuvaan lähinnä raw-kuvia. jpg kuville sitten digikam tai joku muu kuvienhallinta. Windows näyttää huonosti uudempien kameroiden kuvia. Linuxin tuki on parempi. Kuvat katselen TV:n ruudulta kauko-ohjain kädessä. Ehkä siihenkin on sopiva Windows-ohjelma, mutta pärjään Linuxilla kun sillä useita nopeita katseluohjelmia. NFS-jakoni tosin pätkii välillä kun wifi käytössä.