Kiitos tiedoista.Jos asennan doublebootina Ubuntun, niin voidakseni käyttää Windows levyä, minun pitää ainakin poistaa "nopea käynnistys" Windowsista. Onko mahdollisesti vielä jotain muuta? Nm antoi aikanaan minulle selvät ohjeet, jotka toimivat silloin oikein hyvin. Haluaisin kuitenkin, että Windows 11 suorituskyky pysyisi suunnilleen samanlaisena.
Nopeutta tarvitsen koneessa lähinnä videoeditointiin ja minulla on nyt asennettuna DaVinci Resolve 17 editointiohjelman vapaa versio. Todennäköisesti ostan kaupallisen version siihen. Testailen DaVinciä vielä Windows 11:ssa. Tällä hetkellä harmittaa eniten, etten ole löytänyt nykyiseen koneeseeni kunnollista kuvaselain- ja muokkausohjelmaa. Corel Draw olisi ilmainen. Käytin sitä joskus toistakymmentä vuotta sitten enkä muista siitä juuri muuta kuin, että sillä oli oma formaatti, joka ei ollut kovinkaan yhteensopiva muiden ohjelmien kanssa. Digikam taas ei toiminut kunnolla ja sen tekstikin oli niin pientä, että olisi tarvittu suurennuslasi tai sitten muuttaa näytän resoluutio sellaiseksi, että muut ohjelmat olisivat kärsineet siitä. Onko kellään kokemusta Corel Drawsta? En haluaisi ostaa kovin monta maksullista ohjelmaa, ainakaan kallista.
Jos joku osaa antaa hyviä neuvoja, kiitos jo etukäteen.