Kirjoittaja Aihe: YouTube-videoiden näkyvyys Winkalla [Ratkaistu]  (Luettu 3739 kertaa)

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Katson videot enimmäkseen Windows-koneella, mm. paremman äänen takia, mutta kone valikoituu eniten sen mukaan mistä lähteestä milloinkin löydän jotain katsottavaa. Ubuntu-koneella katselen eri lähteitä.

Sen jälkeen kun viimeksi hankin uuden Windows-koneen, on useimpien YouTUbe-videoiden katselu tyssännyt windows-koneella ilmoitukseen "Video ei ole käytettävissä" ja sleityksenä on "Videon käyttöä on rajoitettu. Kysy rajoituksista tarkemmin Google Workspace -järjestelmänvaövojalta tai verkon järjestelmänvalvojalta." Kyse on kuitenkin kotikoneesta, jota ei hallinoi kukaan muu kuin minä itse. En halua kirjautua sisään millekään tilille videoiden katselua varten, joten olne katsellut YouTubea vain Ubuntu-koneella.

Nyt olis tarvis käyttää Ubuntu-konetta muuhun samalla kun kuuntelen videota Windows-koneelta.

Osaako joku kertoa mikä bitti on pystyssä ja miten se taklataan?
« Viimeksi muokattu: 19.02.22 - klo:08.32 kirjoittanut AimoE »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: YouTube-videoiden näkyvyys Winkalla
« Vastaus #1 : 15.02.22 - klo:20.03 »
Eipä ole moista tullut itsellä vastaan. Veikkaisin syylliseksi kuitenkin ihan Windowsin perheasetuksia jos sama tapahtuu esim. Edge:llä tai vaikka sitten Firefox:lla.
https://support.microsoft.com/fi-fi/account-billing/poistu-perheryhm%C3%A4st%C3%A4-tai-poista-j%C3%A4seni%C3%A4-6d806bbb-eb38-a978-10f4-3bbb814ffcc4

Tietysti osaa YT videoista ei vain voi katsoa ilman sisäänkirjautumista, mutta se varmaan lienee selviö?
« Viimeksi muokattu: 15.02.22 - klo:20.05 kirjoittanut qwertyy »

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: YouTube-videoiden näkyvyys Winkalla
« Vastaus #2 : 15.02.22 - klo:20.16 »
Eipä ole moista tullut itsellä vastaan. Veikkaisin syylliseksi kuitenkin ihan Windowsin perheasetuksia jos sama tapahtuu esim. Edge:llä tai vaikka sitten Firefox:lla.
https://support.microsoft.com/fi-fi/account-billing/poistu-perheryhm%C3%A4st%C3%A4-tai-poista-j%C3%A4seni%C3%A4-6d806bbb-eb38-a978-10f4-3bbb814ffcc4

Tuolla vaaditaan kirjautumaan Microsoft-tilille, jollaista minulla ei ole enää sen jälkeen kun edellisenä talvena yritin osallistua yhtiökokoukseen Teamsilla. Konetta käyttöön ottaessani en missään vaiheessa käyttänyt minkäänlaista Microsoft-tiliä. Mitään perhe-tms. ryhmiä ei siis ole kukaan määritellyt. Olen koneen ainoa käyttäjä.

Pääasiassa käytän Firefoxia, mutta myös Chromea. Edgeä en käytä ellei ole ihan pakko; videoita en sillä katso. Nyt kun tuli puheeksi, kokeilin kaikilla kolmella selaimella, ja jokainen näyttää saman tekstin.

Tietysti osaa YT videoista ei vain voi katsoa ilman sisäänkirjautumista, mutta se varmaan lienee selviö?
Koska samoja videoita voi katsoa Ubuntu-koneella, kyse ei ole siitä että julkaisija vaatisi kirjautumisen.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: YouTube-videoiden näkyvyys Winkalla
« Vastaus #3 : 15.02.22 - klo:20.39 »
Itse käytän aina MS-tiliä, eli en voi asiassa auttaa enempää. Ei mitään käsitystä miten käyttäjähallinta toimii paikallisesti.

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: YouTube-videoiden näkyvyys Winkalla
« Vastaus #4 : 16.02.22 - klo:03.04 »
Olen käyttänyt Googletiliä, samaa millä puhelin on kirjautuneena :O Minun liikkeistäni (en liiku paljon) tai tekemistäni saa varmaan hyvän kuvan :O
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: YouTube-videoiden näkyvyys Winkalla
« Vastaus #5 : 16.02.22 - klo:07.00 »
Pointti onkin se, että Ubuntu-koneella ongelmaa ei ole, selain ei vaadi minua kirjautumaan Google- tai muullekaan tilille. Vain windowsilla selain vinkuu että jotain pitäis tehrä.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: YouTube-videoiden näkyvyys Winkalla
« Vastaus #6 : 16.02.22 - klo:20.33 »
Onko tili muuten normaali, vai järjestelmänvalvoja? Sillä ehkä voisi olla jotain merkitystä?

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: YouTube-videoiden näkyvyys Winkalla
« Vastaus #7 : 16.02.22 - klo:20.47 »
olen ainoa käyttäjä, joten minulla on oikeus ottaa järjestelmänvalvojan oikeudet,mutta eihän ne ole koko ajan päälle, kuten ei Ubuntullakaan koko ajan olla roottina. En vaan tiedä mitä niillä oikeuksilla tässä tapauksessa pitäisi tehdä.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: YouTube-videoiden näkyvyys Winkalla
« Vastaus #8 : 16.02.22 - klo:21.01 »
Sori, mainitsitkin jo tosiaan aiemmin, että olet ainoa käyttäjä. Ajattelin että onko tehtynä ns. admin tili ja käyttäjätili erikseen. Tosin ainakaan aiemmin normaali käyttäjä ei ollut millään "lapsitason" oikeuksilla aiemmissa versioissa. Mutta se ei joka tapauksessa voi koskea tapaustasi.

Eihän sinulla mitään ylimääräistä viruksentorjunta softaa tai sellaista ole?

Edelleen kyllä veikkaisin vian löytyvän jostain tuolta "tietosuoja ja suojaus" --> "Windowsin suojaus" sektorilta. Tietysti jos ei muuta keksi, niin äkkiä Windowsin saa palautettua tehdas asetuksillekin.

Pystytkö antamaan jonkin linkin mitä Windowsisi ei suostu toistamaan?

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: YouTube-videoiden näkyvyys Winkalla
« Vastaus #9 : 17.02.22 - klo:06.45 »
No arvotaanpa pitkältä listalta joku, vaikka tämä: https://www.youtube.com/watch?v=K6QIL5IVn4g

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: YouTube-videoiden näkyvyys Winkalla
« Vastaus #10 : 18.02.22 - klo:18.37 »
Jups, ei mitään ongelmaa Edgellä, Chromella tai FF:lla. Yksi helppo kokeiltava on tietysti nollata verkkoasetukset vaikka "Etsi ja korjaa verkko-ongelmia".

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: YouTube-videoiden näkyvyys Winkalla
« Vastaus #11 : 19.02.22 - klo:08.10 »
Yritin etsiä esimerkkiä videosta, joka kuitenkin näkyy windowsillakin. Ainakin Porisuhdeneuvoja näkyy, kaikki kolme videota, jotka siitä tähän mennessä on julkaistu.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: YouTube-videoiden näkyvyys Winkalla
« Vastaus #12 : 19.02.22 - klo:08.32 »
Nyt löytyi. Kun kytkin pois käytöstä Firefox-laajennuksen Browsing Protection by F-Secure, YouTube alkoi näyttää videoita.

Ihmeellisen laajalla skaalalla F-Secure blokkaa videoita.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: YouTube-videoiden näkyvyys Winkalla [Ratkaistu]
« Vastaus #13 : 19.02.22 - klo:14.48 »
Siis F-Secure blokkaa käytännössä melkein kaiken mahdollisen esim. pankkisuojauksen ollessa päällä. Huvittavasti olen joutunut sen de-aktivoimaan joskus ostaessa ihan yleisista verkkokaupoista. Tilanne on ilmeisesti parantunut paljon, mutta joskus oli ongelmia ihan eBay ostossa PayPalin ollessa maksuvälineenä. Ehkä yksi maailman yleisimmistä komboista. Taisin laittaa ihan virallista palautetta, että tehkää nyt jotain noille naurettavuuksille.