Kirjoittaja Aihe: Löytyykö Kubuntusta (20.04 lys) kosketuslevyn on off näppäintä?  (Luettu 1493 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Koneeni kosketuslevy on niin herkkä, että jos kirjoitaessani esim. peukaloni vain hipaiseekin sitä, kursori vaihtaa paikkaa ja litä käsky saattaa sijoittaa tekstin melkein minne tahansa. Tämä tulee etenkin esiin tekstiä korjatessa, vaikka juuri siloin sen pitäisi asetuksien mukaan olla pois käytöstä. Minä ainakin joudun usein miettimään kesken kirjoituksen ja ilmeisesti pienikin tauko palauttaa kosketuslevyn, koska en ole huomannut tällä asetuksella olevan mitään vaikutusta  sen toimintaan.
Löytyisikö esim. on-off näppäimiä ratkaisuksi. Ennen sellaisen sai helposti asennettua.

startx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 414
    • Profiili
Yleensä moinen toiminto löytyy läppärin FN näppäimen toimintojen takaa, eikä tarvitse mitään ylimääräisiä ohjelmia.

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Minulla ei ole pöytäkoneessa kosketuslevyä, mutta olettaisin sen löytyvän tuolta:

Järjestelmäasetukset – Näppäimistö ja syöttölaitteet – Kosketuslevy – Kosketuslevy päälle/pois – Pikanäppäimet

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Ei löydy!.Toki asetuksista saa kosketuslevyn päälle ja pois, mutta en tarkoittanut sitä. Kun kirjoittaa, niin ennen Ubuntussakkn löytyi erillinen ohjelma, jossa oli pikakomento (shortcut), jolla sai sen päälle ja pois ilman, että olisi tarvinnut mennä asetuksiiin. Muistaakseni myös Windowsista löytyi vastaava "shortcut".

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Niin kuin sanoin, minulla ei ole kosketuslevyä. Minulla on kuitenkin ollut käsitys, että kosketuslevyn pikanäppäimet voi määritellä kahdesta paikasta ja kahdella tavalla (kuvat). Voi olla, ettei määrittelyä tarvita jos koneessa on kosketuslevy.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kiitos opastuksesta. Minulla on kosketuslevy, mutta sitä ei löytynyt järjestelmäasetuksista, kun menin sinne "Työpöydän laajuisten pikanäppäinten" asetusten kautta, kuten neuvoit.
Ainakin ennen oli olemassa ohjelmia, joilla sai kosketuslevyn päälle ja pois. Se oli käytännöllistä, kun ne toimivat pikanäppäinten avulla.

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Tuntuu tosi oudolta. Minulla ei ole kosketuslevyä, mutta mahdollisuus määritellä sille pikanäppäimet.

Jotain muutakin häikkää siinä on. Kun katson viestin kuvaa, niin valinta näyttäisi olevan valikon kohdassa Järjestelmäasetukset. Kun nyt katson tietokoneelta, niin se on kohdassa KDE Daemon. Järjestelmäasetukset sovellus (systemsettings) on kuitenkin päivittynyt 9.2.2022, eli edellisen viestini jälkeen.