Kirjoittaja Aihe: Windows ja double boot Kubuntu (Ubuntu 20.04 lts)  (Luettu 3472 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Päivitin Windows 10 versioon 11. Periaatteessa kaikki toimi Kubuntussa kuten aikaisemminkin. Kiinnitin huomioni yhteen omituiseen vaikkakin jo aika vanhaan ratkaisuun Windowsissa ja sen vaikutukseen double-boot koneissa. Minulla ubuntu-osio on suhteellisen pieni, koska käytän tiedostojen varsinaiseen tallentamiseen windows-levyjä. Windowshan ei lue Ubuntun levyjä, mutta Ubuntu sen  sijaan lukee ja kirjoittaa windows-levyille.

   Käyttäessäsi Windowsia se tallentaa "omalle tietokoneelle" (my computer) ja varmuuskopioi "one driveen". Minä olen käyttänyt linuxia noin 20 vuotta. En tosin muista sitä ihan tarkalleen. Aikaisemmin käytin Windowsia ja sitä ennen ms-dosia. En ole itse atk-ihminen, vaan ainoastaan käyttäjä, joka on aina välillä opetellut jonkun komennon. Kysymykseni kuuluu siis: kun Windows tallentaa tiedostoja vain "omalle tietokoneelle", näkyvätkö ne erikseen Windowsin omissa hakemistoissa? Ubuntussa c-levylle tallentamani tiedostot eivät näy "omalla tietokoneella" Windowsissa. Tosin sieltä löytyy erikseen c- ja d-levy, jossa näkyvät linuxissa tallentamani tiedostot. Eivät tietenkään linux-osion omat tiedostot.

   Löysin suhteellisen selväsanaisen kirjoituksen Windowsin tavasta tallentaa tiedostoja. "My computer" on eräänlainen "container" (säilö), mihin Windows tallentaa, mutta siinä ei välttämätä näy c-levylle Kubuntussa tallentamani tiedostot, vaikka ne ovat tallentuneet Windowsin c-levylle. Viekö siis Windowsin tallennukset kyseiseen containeriin (my computer) tilaa itse Windowsissa ja siten paisuttaa sitä?
Olisiko Ubuntusta tai Kubuntusta käsin olemassa joku parempi tapa tallentaa ja käyttää windows-levyjä kuin tallentaa suoraan esim. minulla c- ja d-levylle? Minulle on olennaista, että voin käyttää samoja tiedostoja molemmissa järjestelmissä. Nyt voi tehdä niin suurimmalta osalta mutkan kautta kopioimalla suoraan c- ja d-levylle. Mutta jos Windowsin tallennukset eivät näy erikseen muuten kuin, että Windows vie yhä enemmän tilaa, on se minusta huolestuttavaa.

   Jos tämä kirjoitus on väärän otsikon alla, voisiko sen siirtää silloin oikeaan paikkaan. Olisin hyvin kiitollinen, jos saisin jonkinlaisen selvyyden esittämääni asiaan.
« Viimeksi muokattu: 10.01.22 - klo:14.52 kirjoittanut Pontus12 »

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Windows ja double boot Kubuntu (Ubuntu 20.04 lts)
« Vastaus #1 : 10.01.22 - klo:20.35 »
Olen täällä mainostanut Windowsin (Windows 11) WSL:ää, jolloin voi tosiaan käyttää, jolloin voi käyttää Windowsin sisällä Linuxin ohjelmia, eikä sen jälkeen todellakaan tarvitse dualboottia.

Itse tosiaan jos omistaisin Windows 11-koneen, ja tarvitseisin myös linux-järjestelmää, niin käyttäisin nimenomaan WSL:n kautta. Pitää olla painavat perusteet, jos ei sitä halua käyttää.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Windows ja double boot Kubuntu (Ubuntu 20.04 lts)
« Vastaus #2 : 11.01.22 - klo:12.14 »
Kiitos vinkistä, mutta minulle se ei sovi. En ole ohjelmoija ja linux-komentokielestä osaan vaan muutamia komentoja. Widowsin tai Msdosin komennoista en taida enää muistaa kuin dir komennon. Minä valitsin linuxin ja Ubuntun, koska pidän Ubuntun ja Kubuntun käyttöliittymästä. Nuorempana kun tapasin linux-summitissa Maddog Hallin ja Richard Stallmanin, ajattelin vielä opetella linuxua paremmin, mutta varsinainen työni elokuva ja teatteri veivät aikani eikä linuxin opetteluun enää riittänyt sitä. Mutta sen sijaan linux-jakelut kehittyivät yhä enemmän ja enemmän graafisiksi, mikä on pitänyt minut kiinni vapaan ohjelmiston järjestelmissä.

   Minä halusin siis ymmärtää, minne "my computer" tallentaa tiedostonsa. Ilmeisesti Onedriveen, mutta käsittääkseni myös tietokoneeseen. Silti en aivan ymmärrä niiden eroja, kun on kysymys c-levyn tallennuskapasiteetista. Kubuntusta tallentaessani tiedostoja voin tallentaa ne c-levylle, mutta Windowsissa ne tallentuvat automaattisesti mycomputer hakemistoon, joka ei näy c-levyllä. En voi tallentaa Windowsin "mycomputer" hakemistoon enkä myöskään Onedriveen, vaikka se näkyykin Kubuntussani c-levyllä. Windowsissa taas näen c-levyn ja myös sinne linuxista tallentamani tiedostot. C-levyn tilaa vievät sekä Windowsin Onedrive että "my computer" hakemisto. Lisäksi siellä on kursiivilla "Omat tiedostot".

  Minulla on Kubuntussa selkeä rakenne tiedostille. C-levyn juurihakemistosta pääsee suoraan kuva- ja videohakemistoon. Samoin Documents hakemistoon ja sieltä sen alihakemistoihin. Voin tietenkin käyttää niitä ja käytän myös Windowsissa ollessani, mutta c-levyn kapasiteettia syö kuitenkin Windowsin automaattiset tallennukset ja joudun välillä poistamaan niitä manuaalisesti ollessani Windows-puolella.

  Ongelma ei kuitenkaan ole riittävän suuri luopuakseni jommastakummasta käyttöjärjestelmästä. Mutta jos asiaan löytyisi fiksumpi ratkaisu, olisi se tietysti hienoa.
   
   


nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Windows ja double boot Kubuntu (Ubuntu 20.04 lts)
« Vastaus #3 : 11.01.22 - klo:13.18 »
   Minä halusin siis ymmärtää, minne "my computer" tallentaa tiedostonsa. Ilmeisesti Onedriveen, mutta käsittääkseni myös tietokoneeseen. Silti en aivan ymmärrä niiden eroja, kun on kysymys c-levyn tallennuskapasiteetista.

Windowsin "My Computer" eli nykyisin "This PC" näyttää käyttäjän kotihakemiston kansiot sekä järjestelmään liitetyt levyosiot ja muut asemat. Käyttäjän kotihakemisto sijaitsee C-aseman hakemistossa C:\Users\käyttäjätunnus

"This PC" ei siis näytä suoraan C-aseman juuressa olevia hakemistoja, ja siksi kuva- ja videohakemistosi eivät näy siellä, vaan löytyvät C-aseman kautta. Voisit kuitenkin sijoittaa mediatiedostosi Windows-käyttäjätunnuksen kotihakemistoon, jolloin ne näkyisivät Windowsissa helpommin. Linuxin puolella mediahakemistot puolestaan voisi linkittää sopivaan paikkaan vaikka Linux-käyttäjän kotihakemistoon.

OneDrive on oma juttunsa, ja riippuu täysin asetuksista, mitä hakemistoja sinne synkronoidaan. Kuten toisessa keskustelussa sanoin, se ei toimi Linuxissa graafisen käyttöliittymän kautta ilman kaupallista asiakasohjelmaa. Nettiselaimella voit kuitenkin siirtää yksittäisiä tiedostoja OneDriveen ja sieltä tietokoneelle.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Windows ja double boot Kubuntu (Ubuntu 20.04 lts)
« Vastaus #4 : 11.01.22 - klo:21.39 »
Hmmm... Olen aika huono selittämään, mutta yritän antaa oman näkökulman.

Eli, eli. Mistä aloittaisi? No Windowsin "asemat", jotka voisi tulkita liitospisteiksi voi viitata mihin tahansa osioon tai jos oikein tarkaksi menee, niin myös vaikka verkkoaseman kansioon, mutta ei takerruta siihen mitenkään.

Eli jos sinulla on vaikka yksi kiintolevy tietokoneessa, se voi sisältää normaalin "C: aseman" ja vaikka toisen osion kiintolevyltä, joka voi olla liitettynä "D: asemaksi". Jos haluat tarkistella miten liitospisteet (lue: asemat) fyysisesti määräytyy, niin paina Windows kuvaketta oikealla ja valitse "Levynhallinta". Sieltä näkee graafisesti miten homma toimii. Otetaan esimerkki. Jos sinulla on perinteinen Windows asennus, niin todennäköisesti siellä on vain C:\ asema, joka vie käytännössä koko aseman tilan. Voit pienentää halutessa tuota osiota ja nyt tuon tyhjän osan voisi alustaa vaikkapa myös NTFS muotoon ja liittää se D:\ "asemaksi" tai järkevämpi tapa olisi sanoa liitospiste kuten Linuxissa, mutta asemat on periytynyt sieltä DOS aikakaudelta ja perusteet on itse asiassa täysin samat vielä nykyäänkin. Meinasi rönsyillä, eli jos sinulla on nyt puolikas asema tyhjää ja alustettu Windowsin ymmärtämään muotoon, niin aseman voisi liittää tuolta levynhallinasta napsauttamalla oikeaa tyhjän puoliskan kohdalla ja valitsemalla "muuta asemakirjain ja polku". Tuolla voisit sitten tehdä tuosta tyhjästä osasta uuden aseman D:\ joka voisi olla myös vaikka F, mutta oletuksena tarjotaan aakkosittain järjestystä. Itse olen joskus mm. vaihtanut optisen aseman kirjaimen myöhemmäksi ja tehnyt tyhjiä osioita kiintolevylle, ennen CD/DVD asemaa. Mitään käytännön merkitystä asialla ei ole, poislukien se, että käytössä olevien asemien kirjainta ei kannata mennä muuttamaan kun järjestelmä on ollut käytössä tovin, koska todennäköisesti jokin sovellus ei sitten enää ymmärrä jos se yhtäkkiä sijaitseekin C:n sijasta D-asemalla.

Sitten tuo "Tämä tietokone" ja "Resurssienhallinta". Tuossa uudessa tavassa itse asiassa apinoidaan juuri Linuxien "kotikansiota". Eli Linuxissa sinulla on Home/Koti ja Windowsissa tämä on tosiaan jo mainittu "C:\users\tietokoneenkäyttäjänimi", mutta vain oletuksena. Eli kun avaat "Tämä tietokone" valilkon ja ylhäällä näet seuraavia: Kuvat, musiikki, videot, tiedostot jne. Niin nämä tosiaan sijaitsee oletuksena ed.mainitussa paikassa. Jos valitset niistä jonkin ja painat oikealla sitä, voit valita vaikkapa "Musiikki" kansion ominaisuudet ja ylhäällä on välilehti "Sijainti", niin tämä on se paikka missä muutos pitäisi virallisesti tehdä.

Otetaan lyhyt esimerkki. Omistan pöytätietokoneen jossa on Windows ja reilusti asennettuja ohjelmia. Olen todella innokas valokuvaaja ja koneella on valtavat määrät tilaa vieviä kuvia. Voisin ostaa tietokoneeseen uuden kiintolevyn ja tehdä siitä vaikkapa nyt sitten D: aseman ja tekisin sinne seuraavan kansion "D:\Valokuvat". Nyt tuolla ed.mainitulla sijainnit toiminnolla kävisin valitsemaan tuon uuden sijainnin ja tekisin nimenomaan siellä sijainnin muutoksen ja painaisin sieltä "SIIRRÄ" toiminnon, niin tuon jälkeen kuvakansion sisältö menisi suoraan uudelle kiintolevylle ja alkuperäiselle kiintolevylle tulisi tyhjää tilaa. Mutta miksi näin? Miksi en vain siirtäisi tiedostoja? Siihen on syy, eli jos homman tekee oikeaoppisesti, niin kaikki hyviä tapoja noudattavat softat ymmärtää välittömästi alkaa käsitellä oletuksena tuota kyseistä kansiota. En käytä Photoshoppia, mutta oletettavasti sekin alkaisi hakea tiedot oletuksena suoraan tuolta ja todennäköisesti ei tekisi turhaan isojen kuvien "pikkukuvia" hallintaa jne. Tämä toiminnallisuus on ollut Windowseissa iät ja ajat, mutta jostain syystä juuri kukaan ei tunnu tietävän asiasta.

Mutta miksi nyt ylipäätään tehdä ja muutella noita? No tämä ei ole mitenkään pakollista, mutta minusta se on todella hyvä tapa jos koneella on samanaikaisesti Windows ja Linux asennukset. Itse tekisin juuri erillisen "aseman", jossa olisi nuo yleisimmät Windowsin "kotikansiot" eli nuo Kuvat, Musiikit, Lataukset jne. Sitten liittäisin tämän aseman Linuxin puolelle ja näin kummallakin käyttiksellä on käytettävissä yhteiset tiedostot. Mutta nyt herää tietysti helposti kysymys, että onnistuuhan tuo muutenkin ja se on täysin totta. Mutta erittely on siksi minusta todella hyvä tapa, että näin voi eritellä käyttöjärjestelmän kriittiset tiedostot pois Linuxin puolelta. Eli jos jostain syystä satut tyrimään jotain, et vahingossa poista kriittisiä tiedostoja tai jos teet tiedostojärjestelmälle jotain omituista tai törmäät jonkinlaiseen tiedostojärjestelmä bugiin, et menetä Windowsin käyttöjärjestelmää.

Toivottavasti tuosta rönsyilevästä kirjoituksesta ymmärsi mitään.

Sitten vielä OneDrive.
Se sijaitsee tosiaan oletuksena C:\users\käyttäjätunnuksesti\OneDrive sijainnissa. Mutta se ei oletuksena sisällä tiedostoja Windows asennuksessa. Mitä ihmettä? Täsmennetään. Eli jos asennat OneDriven puhelimeesi ja laitat sinne vaikkapa kuvia, niin ne tulevat näkyviin myös Windowsissa, mutta jos katsot tarkemmin, niin tiedostojen perässä on käytännössä aina sinireunainen pilvi. Eli tiedosto on vain pilvipalvelussa. Jos avaat sen tietokoneella, niin se siirretään tietokoneelle ja se pysyy siellä. Silloin pilven kuva muuttuu vihreäpohjaiseksi "tick/ok merkiksi". Tuo tarkoittaa sitä, että tiedosto on nyt fyysisesti kyseisellä tietokoneella. Jos teet vaikka puhelimella uuden kansion OneDriveen ja laitat sinne vaikka niitä kuvia, niin saat ne helpoiten tietokoneelle kun painat oikeassa alanurkassa näkyvää OneDrive kuvaketta ja sieltä "Tili --> Valitse kansiot" kohdasta voit valita kaikki kansiot, jotka haluat aina pysyvät tietokoneella.

Mutta nyt kannattaa olla skarppina jos käyttää myös Linuxia. Nämä "tyhjät" linkit voi näkyä hyvinkin Linuxin puolella ja niitä ei missään nimessä kannata mennä sorkkimaan. Itse en _koskaan_ sorki OneDrive kansion sisältöä millään muulla kuin Windowsilla ja syy on siinä, että en halua Windowsin vahingossakaan tulkita, että jonkin tiedoston aikaleimoja tms. on muutettu, joka johtaisi pahimmillaan kriittisiin ristiriitoihin laitteiden synkronointien välillä. En tiedä mikä riskitaso on, mutta oma 100% suositus on, että ÄLÄ sorki niitä kuin Windowsissa. Jos haluat OneDrive toiminnallisuutta Linuxiin, niin tee selaimeen suosiolla linkki ja käytä nettiversiota. Tai en missään nimessä sano, etteikö nuo kolmannen osapuolen softatkin toimisi Linuxissa, mutta älä kuitenkaan sorki tiedostoja tiedostoselaimella Linuxin puolelta. Se vain minusta on ihan äärimmäisen huono idea.

Itsellä ei ole seuraavalle käyttöä, mutta miten sitten tekisin synkronoinnin Linuxista OneDriveen isommalla tiedostomäärällä jos en käyttäisi nettiselaimella palvelua? No itse tekisin tosiaan Windowsiin kansion X, eli ihan vapaasti nimetty tyhjä kansio. Liittäisin sen Linuxiin ja laittaisin OneDriveen synkronoitavat tiedostot tuonne. Sitten Windowsissa käyttäisin todennäköisesti vaikka FreeFileSync:ä tai mitä nyt haluaakaan käyttää ja synkronoisin sillä Windowsissa tosiaan tuon kansion X, haluttuun OneDrive kansioon. Mutta miksipä tehdä noin kankeasti kun tuo onedrive.live.com palvelu vaikuttaa toimivan ihan ok.

Vielä sen verran tuosta graafisesta hallinnasta, että jos DOS on kovin tuttu ja tiedostojärjestelmät tuttuja jo siltä ajalta, niin komentokehotteesta voi käskyttää diskpart ja päästä tekstipuolella tekemään samat asiat. Komennot on edelleen aika lähellä samaa mitä DOS aikoihin.

*edit*
Vielä yksi lisäys/varoitus. Tuo C:\users\käyttäjätunnuksesi kansio voi sisältää hämäävän näköisiä tiedostoja Linuxin puolelta. Ne ovat ihan ohjelmien ja Windowsin itsensä tekemiä piilotiedostoja, jotka on tarkoituksella näkymättömissä. Eli jos menet komentokehotteessa Windowsissa kyseiseen kansioon ja komennat dir /A:H niin näkyviin tulee jo tuolla liuta piilotettua dataa ja varoitan olemaan koskemasta "kotikansion" \AppData kansioihin. Eli näitä ei tule missään nimessä poistaa Linuxin puolelta ajatuksena "mitä turhia tiedostoja nuo ovat?". Sama homma pätee tietysti Linuxiin. Eli kotikansiossasi on aika paljon piilotettuja tiedostoja ja kansioita ja niitä ei vain tule sorkkia jos ei tarkalleen tiedä mitä on tekemässä. Eli varo: Linuxin puolelta saat helposti näkyviin nuo Windowsin kriittiset tiedostot. Tässä on myös yksi syy miksi suosin sitä erillistä asemaa, jossa on ne Tiedostot, Kuvat, Videot jne.
« Viimeksi muokattu: 11.01.22 - klo:21.48 kirjoittanut qwertyy »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Windows ja double boot Kubuntu (Ubuntu 20.04 lts)
« Vastaus #5 : 12.01.22 - klo:13.21 »
Suuret kiitokset erittäin selkeästi annetuista neuvoista. Sulattelen niitä vielä jonkin aikaa ja kun ehdin, teen "remontin" tiedostonhallintaani. Nyt minulla on yksi iso kirjoitustyö kesken, joten se siirtyy parin viikon päähän. Nyt kuitenkin uskon jo ymmärtäväni paremmin varsinkin Windowsia. Palaan vielä asiaan mahdollisine uusine kysymyksineen, kun pääsen tekemään tätä tiedostoremonttia.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Windows ja double boot Kubuntu (Ubuntu 20.04 lts)
« Vastaus #6 : 31.01.22 - klo:15.35 »
Suuret kiitokset vielä perustellisesta selostuksesta windows OneDrivesta. Minun tietokoneeni (My computer) avaa kansion, joka näyttää ikään kuin kaiken: Tiedostot, Kuvat, Musiikki ja jne. Ne kaikki näkyvät OneDrivessa. Mutta Windowsin käyttäjäntunnukseni alla (käyttäjät t. Users) on kansio jotaa ja sen alla kaikki tietokoneessani olevat kansiot, jotka näkyvät myös linuxin puolella. En tiedä OneDriven tilan määrää, mahtuisivatko kaikki käyttäjtunnjukseni alla levat tiedostot siihen?

Yritin kokeilla oikeaa hiiren näpäytystä ja siirrä tiedostot ja kansiot tietokoneelle heti käyttäjätunnukseni alle. En saanut sitä onnistumaan.

Linuxpuolella Windowsin käyttäjätunnukseni alla ovat kaikki kansiot tiedostoineen. Documents ja ja Omat tiedostot ovat siellä identtisiä. Windowsissa voin mennä käyttäjätunnukseni alla olevaan Documents kansioon ja sen alikansioihin. Ne kaikki ovat identtisiä linuxpuolen kanssa. Mutta käyttäessäni Windowsia minun on annettava uusi polku tallentaaksen tiedoston sinne ja avatakseni sen sieltä.

Pitäisikö minun Windowsissa siirtää kaikki käyttäjätunnukseni alla olevat tiedostot Windowsin Tiedostot kansioon, joka synkronoi OneDriven kanssa? (178 Gt) Videot 18,4 Gt etc.

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Windows ja double boot Kubuntu (Ubuntu 20.04 lts)
« Vastaus #7 : 31.01.22 - klo:19.25 »
En tiedä OneDriven tilan määrää, mahtuisivatko kaikki käyttäjtunnjukseni alla levat tiedostot siihen?

Napsauta Windowsin alapalkissa olevaa pilven kuvaa hiiren oikealla ja sieltä asetukset ja tili. Sieltä saattaa löytyä vastaus muihinkin kysymyksiisi.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Windows ja double boot Kubuntu (Ubuntu 20.04 lts)
« Vastaus #8 : 31.01.22 - klo:21.00 »
Pitäisikö minun Windowsissa siirtää kaikki käyttäjätunnukseni alla olevat tiedostot Windowsin Tiedostot kansioon, joka synkronoi OneDriven kanssa? (178 Gt) Videot 18,4 Gt etc.
Eli jos tarkoitat c:\users kansion käyttäjätiliäsi, niin sanoisin, että älä edes yritä. Nimittäin lukuisat sovellukset tallentaa sinne tiedostoja ja koko voi tietyissä tapauksissa kasvaa varsin isoksi. Kannattaa synkronoida vain tarvittavat tiedostot ja kansiot.