Kirjoittaja Aihe: Firefoxin videokuvan laatuongelma - Areena [Ratkaistu]  (Luettu 2950 kertaa)

Samanta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Ihmettelen, miksi Areenan videoita katsellessa Firefoxissa minun pitää säätää ensin kuvan laatu asennosta 'Auto' alemmaksi, jotta Areenan videon kuva ja ääni toistuvat. Paras kuvan laatu minkä voin säätää on 720p 1.3 Mbit/s. Jos yritän sen parempaa laatua (esim 720p 2.1 Mbit/s), niin kuva ja ääni häipyvät ja joudun aloittamaan katselun ja säädön alusta. Tämä laatuongelma on ollut FF94:ssa ja nyt myös uusimmassa FF95:ssa.

Kummallista on että Ungoogled Chromium 96:ssa [asensin sen tällä ohjeella: https://askubuntu.com/questions/1298493/how-to-install-ungoogled-chromiun-on-ubuntu-20-04] eikä Brave:ssä ei ole tätä ongelmaa, vaan ne toistavat Areenan kuvan ja äänen häiriöttä laadulla 'Auto' (eli niissä ei tarvitse säätää ensin laatua alemmaksi).




 
« Viimeksi muokattu: 10.12.21 - klo:11.45 kirjoittanut Samanta »

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1200
    • Profiili
Vs: Firefoxin videokuvan laatuongelma - Areena
« Vastaus #1 : 08.12.21 - klo:20.36 »
Ihmettelen, miksi Areenan videoita katsellessa Firefoxissa minun pitää säätää ensin kuvan laatu asennosta 'Auto' alemmaksi, jotta Areenan videon kuva ja ääni toistuvat. Paras kuvan laatu minkä voin säätää on 720p 1.3 Mbit/s. Jos yritän sen parempaa laatua (esim 720p 2.1 Mbit/s), niin kuva ja ääni häipyvät ja joudun aloittamaan katselun ja säädön alusta. Tämä laatuongelma on ollut FF94:ssa ja nyt myös uusimmassa FF95:ssa.
MInulla FF94 toimii ongelmitta 'Auto' valinnalla Ubuntu 21.10 -versiolla. Vaihtoehtoina tosin 1080p 3 Mbit/s, 720p 2.4 Mbit/s, 720p 1.4 Mbit/s jne... Eli liittyisikö ongelmasi näytönohjaimeen tai nettiyhteyden nopeuteen.
Tuollaista Firefox 95 ei (ainakaan vielä) ole uusimpaan Ubuntu Impish jakeluuni päivittynyt.
Huom. Asennukseeni ei tule päivitykset "yllätyksenä" vaan teen päivitykset ns. hallitusti ;)
Kummallista on että Ungoogled Chromium 96:ssa ...  eikä Brave:ssä ei ole tätä ongelmaa, vaan ne toistavat Areenan kuvan ja äänen häiriöttä laadulla 'Auto' (eli niissä ei tarvitse säätää ensin laatua alemmaksi).
Eivät nuokaan taida olla ihan vakiokamaa _vakaassa Ubuntu-jakelussa_. Mutta toki käytä ohjelmia, joissa ohjelma toimii siten, kun haluat.
« Viimeksi muokattu: 08.12.21 - klo:20.51 kirjoittanut juyli »

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Firefoxin videokuvan laatuongelma - Areena
« Vastaus #2 : 09.12.21 - klo:12.39 »
Kun katsot sovellusvalikosta Snap kauppa sovelluksella hakusasanalla Firefox huomaat, että siellä on kaksi Firefoxia. Sinulla on ilmeisesti se versio 95 lähteestä snaptcraft, ja se toinen saatavissa oleva on versio 94 lähteestä ubuntu-focal (jos Ubuntusi on 20.04). Jälkimmäinen toimii aivan ongelmitta, mutta snapcraft versiolla on, ainakin minulla ollut, poikkeuksetta aina jotain pientä tökkimistä. Siksi valitsen asentaessa aina Ubuntu-universe version, jos mahdollista, muidenkin sovellusten kohdalla.



DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Samanta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Vs: Firefoxin videokuvan laatuongelma - Areena
« Vastaus #3 : 09.12.21 - klo:19.57 »
@juyli @Hajakenttä

Kiitos ohjeista ! Testasin vielä Ubuntu Softwaren FF - versioita  tällä Ubuntu 20.04.3 koneella, kutakin FF versiota erikseen, eli niin että vain yksi versio oli kerrallaan asennetuna, mutta:

- Se FF 95 on Mozille Firefox Snap for Ubuntu, canonical-002-1.0 ja se antaa edes lyhyen hetken mahdollisuuden säätää laatua alemmaksi.
- Se FF 94 on Mozilla  Firefox for Ubuntu, canonical-1.0 ja se kaatuu heti, kun avaan sillä  Areenan jonkun videon tai elokuvan, eli en ehdi edes yrittää alentaa laatua

Ennen FF 94 versiota FF:eilla ei [näillä mun samoilla koneilla, eli raudalla] ollut mitään ongelmaa ajaa Areenan videoita laadulla 'Auto' (siis ilman lisäsäätöä).  Lisäisin vielä, että mulla on 1.) reititin kutuverkon päässä ja koneet kuiduilla reitittimessä, 2.) mun Manjaro 21.2.0 ja Fedora 35 koneessa (ne on kukin eri koneita) on samat ongelmat FF 94 ja FF 95 kanssa, joissa olen kokeillut myös ko. FF:ien uusimpia flatpak versiota ja saanut sillä hieman snap:ia paremman tuloksen (pidemmän säätöajan).

« Viimeksi muokattu: 09.12.21 - klo:20.19 kirjoittanut Samanta »

Samanta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Vs: Firefoxin videokuvan laatuongelma - Areena [Ratkaistu]
« Vastaus #4 : 10.12.21 - klo:11.44 »
Tänään 10.12.21 aamulla tuli FF 95 snap version päivitys. Jja sen jälkeen FF 95  versio näyttää Areenan videota laadulla 'Auto' kaatumatta, eli nyt sitä ei tarvitse muuttaa alemmaksi. Merkitsen asian ratkaistuksi.