Tuli asennettua 120GB SSD:lle Ubuntu 24.04.3 ja kokeiltua mielenkiinnosta miten itse käyttöjärjestelmä ja CS2 toimii verrattuna Windowsiin.
Kone on Ryzen 7 9700x, 32GB DDR5 6000 RAM ja näytönohjain GeForce RTX 5070.
Näytönohjaimen arvelin aiheuttavan ongelmia ja tavallaan se kai aiheuttikin koska aluksi käyttämäni asennusimage oli vanha 24.04 versio, SecureBoot aiheutti ongelmia ja senkin poiskytkemisen jälkeen päästiin vain mustaan ruutuun, mutta lataamalla tuon 24.04.3 molemmat ongelmat poistuivat. Googletinkin jotain että pitäisi olla tarpeeksi uusi kernel -versio että toimisi, näin käsitin. Asennuksen jälkeen suljettujen ajureiden listasta otin sen suositellun ja sehän toimi.
Latasin CS2:n ja käynnistin, käynnistyksessä tulee joka kerta Compiling Vulkan Shaders jonka voi tosin ohittaa ja peli käynnistyy siitäkin huolimatta. En ole täysin selvittänyt miksi se noin tekee mutta käsittääkseni jollain komennolla tuon saa pois ja onko jopa ihan joku bugi kyseessä vai miksi niitä pitää joka kerta käännellä....
Tein Steamista löytyvän FPS Benchmarkin jossa pyöritetään Dust 2 kenttää. FPS:t ovat hieman paremmat Windows -puolella mutta täysin pelattava tuo oli Linuxissakin ilman mitään nykimisiä tai grafiikkavirheitä kun yhden ottelun otin.
Windows on kyllä asennettu NVME SSD:lle ja Linux SATA SSD:lle mutta en tiedä onko sillä kuinka suurta vaikutusta kun vain FPS:iä katsellaan.
EDIT: Niin, asetukset 1440p ja kaikki vielä manuaalisesti max. paitsi AA eli anti-alisoinnin Nvidia App kai aina vääntää Windows -puolella 4X:ään vaikka itse sen muuttaisin, laitoin sen nyt kuitenkin 4X Linuxissakin. AF 16X.
EDIT2: Tulipa mieleen käynnistää peli vielä Windows -puolella "-vulkan" komennolla ja ajaa testi, FPS kyllä huononi.