Kirjoittaja Aihe: Kubuntu 20.04 tietoneen päivityksen jälkeen kone sammuu vain virtanappulasta (RA  (Luettu 1054 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
   Päivitin Kubuntu 20.04 tietoneeni, kun järjestelmä ehdotti sitä, minkä jälkeen kone sammuu jälleen vain virtanappulasta. Se käynnistyi ainoastaan recovery moden avulla. Ongelma on siis sama, josta tällä palstalla on käyty jo pitkä keskustelu. Minusta vaikuttaa siltä, että uusi kerneli ei sovi tietokoneeseeni, jos kerran muilla ei ilmene tällaista ongelmaa. Muuten koneeni ainakin toistaiseksi toimii normaalisti.
   Kokeilin valmiustilaa ja ainakin lyhyen hetken jälkeen se palautui normaalisti. Käynnistämään joudun koneen kuitenkin recoverymoden kautta. Käytän nyt Kubuntua tällaisena ja valmiustilaa niin kauan kuin se toimii.
« Viimeksi muokattu: 09.11.21 - klo:18.22 kirjoittanut Pontus12 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16241
    • Profiili
   Päivitin Kubuntu 20.04 tietoneeni, kun järjestelmä ehdotti sitä, minkä jälkeen kone sammuu jälleen vain virtanappulasta. Se käynnistyi ainoastaan recovery moden avulla.

Mihin kohtaan normaali käynnistys jää jumiin? Pystytkö siirtymään tekstikonsoliin näppäinyhdistelmällä Ctrl+Alt+F2

Palautustilan kautta voit kokeilla asentaa Nvidian ajurin uudelleen:

Koodia: [Valitse]
sudo apt purge "nvidia*"
Koodia: [Valitse]
sudo ubuntu-drivers autoinstall

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Mulla kerran kanssa kone ei sammunut muuten kuin töpseli seinästä irti. Silloin emolevyn paristo oli lopussa eli koneen kelloaika oli hukassa.
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Minä en tenhnyt minkäänlaisia korjauksia edes näytönohjaimeen. Kone kynnistyi ja sammui normaalisti. Käynnistin uudelleen ja annoin koneen mennä valmiustilaan sulkemalla läppärin kannen. Annoin sen palata ja mennä uudelleen valmiustilaan ja jälleen palata. Lopuksi sammutin koneen Kubuntun poistumisvalikosta tai miksi sitä pitäisi kutsua. Olen tehnyt saman nyt jo monta kertaa ja välillä työskennellyt normalisti. Kaikki tuntuu olevan kunnossa, joten merkitsen ongelman ratkaistuksi.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16241
    • Profiili
Minä en tenhnyt minkäänlaisia korjauksia edes näytönohjaimeen. Kone kynnistyi ja sammui normaalisti.

Okei, eli toimiiko normaali käynnistys taas, etkä joudu käyttämään recovery-valintaa? Ja ulkoinen näyttö toimii myös, eli näytönohjaimen ajuri on kunnossa?

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Kyllä se nyt on toiminut ihan normaalisti, jos en ota huomioon sitä, että ulkoinen monitori pitää välillä liittää uudellleen tai kirjjautua uudelleen sisään. Sekin voi johtua kaapelista kuten eräs henkilö jo huomautti ja suositteli mahdollisimman paksua johtoa. Windowsia tosin en ole käynnistänyt kertaakaan, mutta tuskin sillä on merkitystä. Minusta tietotekniikasssa on aina ollut jotain mystistä, vaikka tiedänkin sellaisen ajatuksen olevan irrationaalinen. Tietenkin voisi ajatella, että lähempänä totuutta on jotain, mitä olen tehnyt teidän neuvojenne mukaan.
« Viimeksi muokattu: 10.11.21 - klo:10.56 kirjoittanut Pontus12 »