Äänestys

Mikä on hinta-/laatusuhteeltaan paras tulostinmerkki ?

Brother
2 (33.3%)
Canon
1 (16.7%)
Epson
1 (16.7%)
HP
1 (16.7%)
Lexmark
1 (16.7%)
Samsung
0 (0%)
Muu, mikä (kerro keskustelussa)?
0 (0%)

Äänestäjiä yhteensä: 5

Äänestys päättynyt: 07.12.21 - klo:15.57

Kirjoittaja Aihe: Keskustelua pientoimisto-/kotitulostimista ja merkeistä  (Luettu 2956 kertaa)

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Tämän keskustelun aiheen otin esille, kun qwertyyn kanssa keskusteltiin:"Iloa ja riemua säikeessä".

HP ja Samsung taitaa olla fuusioituneet, mutta molemmilla merkeillä taidetaan myydä, ja tuotteet eroavat toisistaan, niin siksi ne ovat erikseen. Jos haluaa äänestää kahta (esimerkiksi haluaa äänestää sekä Samsung:ia että HP:tä, niin se sallittakoon). Siis HP:n ja Samsung:n takia on mahdollisuus äänestää molempia, muuten olisin pitänyt äänestysmäärän yhtenä.

Itselläni on ollut käytössäni/omistuksessani monenlaisia tulostimia, ja tässä muutama, jonka muistan...

Ensimmäinen taisi olla Star:n NLQ-rasteritulostin. Erinomainen, jos ottaa huomioon aikakauden. Ääneltään melko voimakas.

Toinen taisi olla Canon:n pöytä MV-laser, ihan Ok-laseri, muttei toiminut Linukassa.

Kolmas muistaakseni oli Brotherin MV-laser. Laadukkaampi kuin toi Canon:n laser, vaikkakin samaa hintaluokkaa. Toimi Linukassa, kuten taitaa toimia vähän jokainen Brotherin Laser.

Neljäs oli Epson neljällä värillä. Ensimmäinen valokuvatulostin, jonka taso oli riittävä draftiksi kuvaksi. Siis kuva oli lähellä offsetpaino-luokkaa, muttei valokuvalaatua. Se oli ensimmäinen tulostin, joka ylsi itseni mielestä riittäväksi valokuvien tulostamista varten, joka ei näyttänyt ihan pikselimössöltä.

Viides oli myös Epson, mutta kuudella värillä. Se ylsi mielestäni tulostuslaadultaan lähelle valokuvapalveluiden kuvanlaatua. Toki minun puusilmäni ei nyt älyttömiä vaadi. Kuvissa oli hivenen punaiseen vivahtava väriavaruus. Myös tässä oli kiinteät tulostuspäät, joten sitä piti huoltaa. Se tulostin oli pitkäikäisin, mitä minulla on ollut. Vuosia sille kertyi 10 ennen kuin luovuin kyseisestä erinomaisesta tulostimesta. Mielestäni kymmenen vuotta on mainio saavutus kiinteillä tulostinpäillä olevalle mustesuihkutulostimelle.

Sitten taisi olla Samsung:n värilaser. Sekin oli ihan kelpo, vaikka se tuli taloon ennen aiemmin mainitsemaani Epsonia ja lähti talosta Epsonin jälkeen. Tämä oli ensimmäinen kaksipuoleisia tulosteita tulostava tulostin, jota olen käyttänyt kotioloissa. Siitä hajosi paperin syöttö. Tulostuslaatu ei tietenkään ollut Epsonin tasoa ei edes ensimmäisen Epsonini, mutta tulosteiden hinta oli edullisempi kuin sen aikaisten mustesuihkujen. Kun siihen vaihdettiin kasetit, niin uudet kasetit maksoivat enemmän kuin varsinainen tulostin. Tosin värilasereissa se taitaa olla käytäntö kaikissa originaaleissa väreissä käyttävissä lasereissa.

Sitten kun se hajosi tarvitsin kuitenkin nopeasti tulostinta, joten ostin Brotherin. Brotherin BR-Script on lähellä PostScript:iä, ja linukka puolella joutui käyttää PostScript-ajurilla, ja eihän se kaikkia sivuja ihan kivuttomasti tulostellut. Purkkaviritelmällä sain tulostettua ongelma-sivut, mutta otti se päähän, kun jotui kikkailemaan. Yritimme korjata tilannetta ostamalla lisää muistia siihen, koska virheilmoitukset viittasivat muistin loppumiseen kesken. Valitettavasti se ei riittänyt. Olen kyllä melko varma, että BR-Scriptin ongelmat on joko korjattu Linukkapuolella tai Brotherin puolella, mutta silloin ongelma oli kirvelevä.

Sen jälkeen taloon tuli aito HP:n PostScript-verkkotulostin, vaikkakin käytettynä. Se on ehkä laadukkain tulostin (ainakin Lasereista), minkä olen omistanut/käyttänyt kotona. HP:n omien raporttien mukaan se on tulostanut reilut 15000, joka on mielestäni varsin korkea tulostusmäärä koti-/pientoimistotulostimissa. Harmi vain, että tämän tulostimen elinkaari alkaa tulla täyteen, kun tulostinlokerosta tulostaessa tulee säännönmukaisesti paperitukos. Kyseisen voi melko helposti ohittaa, mutta ikää tällä ei ole enää kovin paljoa odotettavissa. Toki ohisyötöllä voi myös ohittaa sen, ja siihen voi laittaa useammankin paperin, joten kyllä tällä vielä tulostelee muutaman riisin, mikäli en löydä parempaa halvalla.

Uusin tulostimeni on Epsonin EcoTank, ja tämä on paras koskaan omistamani tulostin, vaikkei tämä täydellinen olekaan. Tekee romput, valokuvat ja A4:t, vaikkakin paperikaukalot ovat varsin pieniä, niin papereita pitää lisätä vähän turhan usein. Nyt kun opin suuttimien "tehonuohouksen" luulen pärjääväni tällä ja jollakin MV-Laserilla pitkään. Haluan myös, että tulostimeni osaavat tulostaa kaksipuoleisia, kuten tämä tekeekin.
« Viimeksi muokattu: 06.11.21 - klo:15.58 kirjoittanut kamara »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5671
    • Profiili
Vs: Keskustelua pientoimisto-/kotitulostimista ja merkeistä
« Vastaus #1 : 06.11.21 - klo:16.59 »
HP:n tuoreemmista yrityssarjalaisista ei ole kyllä oikein mitään sanottavaa. Töihin tuli joku ensivaikutelmaltaan fiksun oloinen kosketusnäytöllinen yhdistelmäkone. Jälki oli hyvää, mutta hyvin nopeasti huomasivat, että kone alkoi tekemään tulostuksien keskellä jopa n.20 sivun välein jonkinlaista "puhdistustoimintoa" ja eikä siinä mitään jos se olisi toiminut, mutta se jätti sivuja vähintään yhden kokonaan välistä. Tuota kävi katsomassa takuuseen parikin jotain IT-kaveria ja vaihtoivat osia yms. Sitten itse katsoin netistä ja löysin muutamia todella vihaisia kommenteja kyseisen mallin omistajilta ja HP:n tuki vain sanoo, että toiminto on normaali ja tilapäinen. Myöhemmin löytyi firmispäivitystä, mutta silti vika toistuu satunnaisesti. Mitkään tehdaspalautukset yms. ei vaikuta mitään. Kyseinen kone on nyt minulla satunnaisessa käytössä, koska tulostan pääsääntöisesti vähäisiä sivumääriä kerralla. Alkuperäisille käyttäjille tuli Brotherin tulostin ja siitä ei ole kyllä pienintäkään huonoa sanottavaa. Kulutusosia saa ja ne on ilmeisesti kohtuu hintaisia. En tiedä mitä koneella on tulostettu, mutta veikkaisin että toinen tai kolmas eurolavallinen A4:a menossa.