Kirjoittaja Aihe: Mint Cinnamon ei hyväksy salasanaa päivityksen jälkeen (RATKAISTU)  (Luettu 1071 kertaa)

HannuK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 392
    • Profiili
Linux Mint Cinnamon on toiminut pikkumikrossani loistavasti pitkät ajat, mutta nyt tuli päivityspyyntö, minkä suoritin. Tämän jälkeen ohjelma pyysi uudelleenkäynnistämään koneen, minkä tein. Sitten seurasi normaali rutiini eli salasanan anto. Ohjelma ei mennyt normaaliin tilaan vaan pyysi uudestaan samaa käynnistyssalasanaa. Eli ohjelma ei käynnisty vaan pyytää koko ajan uudelleen salasanaa. Jos kirjoitan väärän salasanan, niin ohjelma ilmoittaa, että salasana on väärä, siis tätä ilmoitusta ei tule, kun kirjoitan oikean salasanan, mutta ei vaan käynnisty. Yksi muutos päivityksessä on, että aikaisemmin salasanan kirjoitus tapahtui ruudun keskellä ja nyt vasemmassa reunassa ja siihen tuli kaksi vaihtoehtoa, eli Cinnamon oletus ja Cinnamon  Software Rendering. Kumpikaan ei käynnisty. Homma meni nyt kinkkiseksi.
« Viimeksi muokattu: 20.10.21 - klo:11.45 kirjoittanut HannuK »
Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Mint Cinnamon ei hyväksy salasanaa päivityksen jälkeen
« Vastaus #1 : 20.10.21 - klo:11.08 »
Mikä näytönohjain koneessa on? Nvidia?

Kokeile käynnistää edellisellä kernelin versiolla, joka on valittavissa Grubin kautta.

HannuK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 392
    • Profiili
Vs: Mint Cinnamon ei hyväksy salasanaa päivityksen jälkeen
« Vastaus #2 : 20.10.21 - klo:11.44 »
Olen aina ihaillut tätä keskustelupalstan tehoa ja nopeutta, kuten nytkin, eli vastauksia alkoi tulla heti. Mutta sain jopa itse ratkaistua asian.
Vähän historiaa, eli olin aikaisemmin jo saanut ilmoituksia työskennellessäni Impressin kanssa, että työtila on vähissä. Nyt päivityksen yhteydessä kesken päivitystä tuli jälleen tuo sama varoitus muistin vähyydestä. Ohje neuvoi tyhjentämään roskakorin. Kun olin saanut päivityksen tehtyä, tyhjensin roskiksen. Odottelin vähän aikaa ja sitten siirryin päivityksen ohjeen mukaisesti uudelleenkäynnistämään konetta ja sitten alkoi tuo em. ongelma.
1. Ehkä roskiksen tyhjennys oli kesken, kun en ehtinyt saada siitä mitään mainintaa ja se sotki homman
2. Ehkä muisti ei enää riittänyt kunnolliseen käynnistykseen ja siksi meni solmuun.

No läppäri oli ns. kokeilukone meikäläisellä eli ei mitään tärkeää. Ajattelin, että pitänee luoda uusi Mint-usb tikku ja asentaa uudestaan.
Käynnistin kuitenkin koneen uudestaan ja tuossa alkuvalikossa  on noita käynnistysvaihtoehtoja ja valitsin toisen, siis ei sen normaalin.
Sitten alkoikin meikäläisellä seikkailu tuntemattomassa, kun en hallitse näitä syvempiä asioita, mutta yhtenä vaihtoehtona oli " turhan tavaran vähentäminen"  tai jotani sinne päin. Niinpä siirryin kyseiseen tilaan ja päätteellä alkoi tapahtumaan.
Kiinnitin huomiota, että järjestelmä poisti
linux-headers-5.4.0-58...86 ja
linux.modules-5.4.0-58...86
Olin joskus pari vuotta sitten myös ihmetellyt, kun päivityksissä käydään hitaasti näitä läpi ja joku viisaampi kertoi, miten näistä päästiin eroon.
Niinpä toivonkipinä syntyi ja odottelin rauhassa.
Pitkän puuhastelun jälkeen homma loppui, vielä olisi valikoissa ollut muitakin siistimisjuttuja mutta jätin väliin ja käynnistin koneen uudestaan ja vola, homma toimi.
Eli kone toimii, jotain päivityksiä se vielä ehdotteli, mutta niillä ei ole meikäläiselle kiirettä.
Siis merkkaan homman ratkaistuksi.
Tämä sadepäivän iloksi.
Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP