Kirjoittaja Aihe: Onko muuttuja DISPLAY edelleen validi ja miten se asetetaan? [RATKAISTU]  (Luettu 2164 kertaa)

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Joskusmuinoin käytin kellarissa suhisevaa konetta työhuoneessa jonkin ikuvanhan läppärin kautta. Muistaakseni piti asettaa moinen muuttuja ennen kuin graafiset palikat tulivat näkyviin. Siis selain ja StarOffife ...

Kai pian parikymmentä vuotta kun olen moista tarvinnut ja taas tuli tarve eteen.
En vain saa toimimaan. Otan yhteyden ssh:lla toiseen koneeseen ja koetan käynnistää ohjelmia.

Esimerkiksi xload käynnistyy hienosti ja kertoo että on ajossa siellä remotekoneella. Mutta kaipaamani libreoffice ei.

Koko työpöydän etäkäyttö tuntuu resurssien tuhlaukselta.

« Viimeksi muokattu: 28.09.21 - klo:09.08 kirjoittanut jekku »

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1198
    • Profiili
En vain saa toimimaan. Otan yhteyden ssh:lla toiseen koneeseen ja koetan käynnistää ohjelmia.
Millä komennolla otat yhteyden palvelimelle? ssh:n -X tai suositeltavampi -Y ovat parametrivaihtoehtoja. Manuaalisivut sitten kertovat tarkemmin.
Lainaus
Esimerkiksi xload käynnistyy hienosti ja kertoo että on ajossa siellä remotekoneella. Mutta kaipaamani libreoffice ei.
Onnistuuko esim. komento oowriter?

Lainaus
Koko työpöydän etäkäyttö tuntuu resurssien tuhlaukselta.
Olen samaa mieltä. Tarvittaessa voi käynnistää kuitenkin palvelimelta useita erillisiä sovellutuksia, jos tarpeen.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Minulla on alias, ssh='ssh -xc'
Tuo c lie tarpeeton kotiverkossa mutta peruja aktiiviajoilta jolloin otin yhteyden työnantajan (tai oikeammin palkanmaksajan) palvelimiin julkinetin kautta.
 
Ja etäkone on debian, ei onnistu lowriter
Ei virheilmoitusta eikä muutakaan, en käynyt tarkistamassa olistko etäkoneella käynnistynyt uusia instansseja. (Tämä nojatuoli on niin mukava ;)

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Minulla on alias, ssh='ssh -xc'

Ettei olisi kuitenkin -XC isoilla kirjaimilla? Pieni -x kytkee X-ikkunoinnin tuen pois päältä.


Tuo c lie tarpeeton kotiverkossa mutta peruja aktiiviajoilta jolloin otin yhteyden työnantajan (tai oikeammin palkanmaksajan) palvelimiin julkinetin kautta.

Tässäkin C isolla, joka siis kytkee pakkauksen päälle.
 

Ja etäkone on debian, ei onnistu lowriter
Ei virheilmoitusta eikä muutakaan, en käynyt tarkistamassa olistko etäkoneella käynnistynyt uusia instansseja. (Tämä nojatuoli on niin mukava ;)

Kokeilin ssh-yhteyden yli Ubuntu 18.04:n LibreOfficea (versio 6.0.7.3). Se ainakin toimii ihan hyvin.

Jos etäkoneella on jo samalla käyttäjätunnuksella LibreOffice käynnissä, komennot avaavat vain uusia ikkunoita siihen.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Juu, ovat isolla ne vivut. (kirjoitin muistinvaraisesti)

Ja etäkoneella on normaalisti joku office käynnissä. Eli se siitä.