Itsellänikin vielä 2016 hankittu Samsungin J5 -puhelin ainoana matkapuhelimenani, ja olen kyllästynyt sen hitauteen käynnistyä.
En ole perehtynyt matkapuhelimen tietojen palautusmetodeihin, niitäkin aivan varmasti on aivan kuten formatoidun kiintolevynkin saa palautettua tiedot tavallisesti, jos kiintolevy ei ole fyysisesti rikkoutunut, en tiedä sitten, jos kirjoittaa kiintolevyn nollia täyteen, niin onko palautusmahdollisuutta, mutta ongelmallista näissä älypuhelinten kierrätyksessä on se, että vaikka itse poistaisi kaikki omat tilit ja tiedot sieltä, ja palauttaisi koneen tehdasasetuksiin alkutekijöihin, niin jos myy käytettynä kapulan yksityiselle henkilölle, ole mitään takeita, palauttaako tämä tietoja sieltä vai ei.
Varmaan itse päädyn siihen, kun saan 350 euroa kasaan, niin tyhjennän puhelimeni, palautan tehdasasetukset ja rikon varasan iskuilla fyysisesti rikki puhelimeni ja sitten vien Turun Ekotorille, joka uudelleenkierrättää elektroniikkajätteen mutta vasta sitten, kun toteavat, että eivät saa myyntikelpoista tuotetta sinne jonkun jättämästä sähkölaitteesta. Siinä kohtaa, kun on fyysisesti hajoittanut komponentit osiksi ja näytön pistänyt säpäleiksi, niin ole sitä pelkoa, että mikään kolmannen sektorin kierrätyskeskus, varmaan niitä on muitakin Suomessa,mutta tuo Turun Ekotori nyt itselleni tutuin niistä ihan kivijalkapisteenä, niin tuskin lähtevät korjaamaan puhelinta enää tuossa jamassa myyntikuntoon.
Olen monesti pohtinut tuota sähkölaitteiden ja kulutuselektroniikka-jätteen loppusijoitusongelmaa, mutta jokin SER-kierrätys mihin monet toimijat kierrättävät varmaan raadot, niin voi olla jokin sellainen näin ensi tuntumalta.
Oman puhelinoperaattorin kivijalkamyymälä siinä mielessä "turvallisen" oloinen kierrätyspaikka, että tuskin jaksavat palauttaa sieltä mitään, niin ainakin itse luotan, että ihan asiallinen palautuspaikka käytetylle puhelimelle, mitä DNA:kin markkinoinnissaan välillä lupaa jopa todella vanhoista puhelimista vähintään 20 euron hyvitystä uuteen vaihdettaessa.