Kirjoittaja Aihe: Void Linux ja partitioiden asennus käynnistyksessä [RATKAISTU]  (Luettu 2708 kertaa)

Reksa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 159
    • Profiili
Tunteeko/käyttääkö täällä kukaan "Void"-nimistä Linux-jakelua? Jostain syystä minulla ei toimi fstab:ssa samanlainen partition asennuspolkumäärittely kuin kaikissa muissa käyttämissäni jakeluissa:

LABEL=NTFS-Disk   /media/NTFS-Disk   ntfs   rw,user,nofail,noatime,nodiratime,exec,uid=1001   0   2

Void:ssa tuollainen rivi fstabissa aiheuttaa käynnistyksen keskeytymisen ja virheilmoituksen:

mount: /media/NTFS-Disk: mount point does not exist

Miten kummassa tuo siis pitäisi formuloida Voidissa, niin että osio tulisi heti käynnistyksessä työpöydälle? Jos korvaan '/media/NTFS-Disk':n pelkällä '/mnt':lla, ko osion sisältö ilmestyy '/mnt' hakemiston sisään eikä omaksi levyikonikseen työpöydälle. Myöskaan työpöydällä olevat linkit tuon osion tiedostoihin eivät silloin aktivoidu.
« Viimeksi muokattu: 10.09.21 - klo:21.37 kirjoittanut Reksa »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Void Linux ja partitioiden asennus käynnistyksessä
« Vastaus #1 : 10.09.21 - klo:20.13 »
Kuten virheilmoituskin yrittää vihjata, niin tuo liitospiste eli hakemisto /media/NTFS-Disk pitää luoda ennen liitämistä.

Koodia: [Valitse]
sudo mkdir /media/NTFS-Disk
Voit testata fstabiasi näin:
Koodia: [Valitse]
sudo mount -a
En ole käyttänyt Voidia, mutta oletin siellä käytettävän sudoa. Jos sitä ei käytetä, niin tee vastaavat komennot ilman sudoa root-käytäjänä.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Reksa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 159
    • Profiili
Vs: Void Linux ja partitioiden asennus käynnistyksessä
« Vastaus #2 : 10.09.21 - klo:21.35 »
Kuten virheilmoituskin yrittää vihjata, niin tuo liitospiste eli hakemisto /media/NTFS-Disk pitää luoda ennen liitämistä.

Koodia: [Valitse]
sudo mkdir /media/NTFS-Disk
Voit testata fstabiasi näin:
Koodia: [Valitse]
sudo mount -a
En ole käyttänyt Voidia, mutta oletin siellä käytettävän sudoa. Jos sitä ei käytetä, niin tee vastaavat komennot ilman sudoa root-käytäjänä.

Kiitos, noinhan tuo ongelma ratkesi! Mutta en ole joutunut luomaan itse tuota hakemistoa mihinkään muuhun jakeluun... On riittänyt kun olen kopioinut em. rivin uuden asennuksen fstabiin.

Voidkin käyttää kyllä sudoa.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Void Linux ja partitioiden asennus käynnistyksessä
« Vastaus #3 : 10.09.21 - klo:23.31 »
Kiitos, noinhan tuo ongelma ratkesi! Mutta en ole joutunut luomaan itse tuota hakemistoa mihinkään muuhun jakeluun... On riittänyt kun olen kopioinut em. rivin uuden asennuksen fstabiin.

Systemd luo puuttuvat fstab-liitosten hakemistot automaattisesti:
https://askubuntu.com/questions/1304519/fstab-automatically-creates-mount-points

Voidissa on Systemd:n sijaan runit-järjestelmä, joka ei luo liitoshakemistoja käyttäjän puolesta.