Kirjoittaja Aihe: Miten kahden monitorin ubuntussa saa kirjautumisruudun ensisijaiselle näytölle?  (Luettu 1193 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Miten kahden monitorin Ubuntussa saa kirjautumisruudun ensisijaiselle näytölle? Minulla on Ubuntu 20.04 lts läppärissä ja lisämonitori liitettynä näytönlaajentamiseksi. Ei siis peilinä. Sisäänkirjautuminen on hankalaa silloin, kun ulkoinen monitori on päällä ja liitettynä tietokoneeseen hdmi-piuhalla. Ja vaikka monitori ei olisi sammuneena, en pääse kirjautumaan perusnäytöltäni ennen kuin olen kirjoittanut salasanan ulkoiselle näytölle. Klikkasin myös kahden monitorin pikkukuvaketta yläpalkissa ja poistin "Multimonitors Add-On ikkunasta kruksit paitsi "Show Multi Monitors indicator"  on top panel ja "Show Thumbnails-Slider" on additional monitors. Sekään ei auttanut.
Kirjautuminen on välillä aika hankalaa, kun ulkoinen monitori on sammuneena, mutta kiinni läppärisssäni.

startx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 414
    • Profiili
Kai Ubuntussakin on Näyttö sovelma, josta voi määritellä mikä o ensisijainen näyttö, jonne ainakin mintissä kirjautumisikkuna aukeaa.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Minähän kirjoitin jo yllä, että olen määritellyt sen sisäänrakennetulle näytölle, mutta se ei ole auttanut.

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Eihän tuossa vaiheessa ole vielä luettu noita näyttö asetuksia, jos kirjautuminen on "väärällä" näytöllä se korjaantunee vaihtamalla näytön kaapelikytkennät keskenään, silloin kyllä joutuu asettamaan ensisijaisen näytön uudelleen.
Minulla kirjautumis ruutu tulee näyttöön ennen toisen näytön mukaan tuloa, vasta kirjauduttua toinen näyttö kytkeytyy ja tietysti vasta se on ensisijainen mutta eipä tuo ole minua haitannut.

Olisiko asetuksen koneen biosissa?
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Jos hdmi-piuha on kiinni koneessani ja kiinni ulkoisessa monitorissa, niin sisäänkirjautuminen ei näy ensisijaisella näytölläni. Kone on jumissa eikä ota vasaaan sisäänkirjautumissalasanaani ennen kuin käynnistän ulkoisen näytön ja klikkaan siinä näkyvää kirjautumisikkunaa ja kirjoitan salasanani.

Vasta kun irroitan hdmi-piuhan koneestani ja käynnistän sen kirjautumisikkuna näkyy sisäisellä näytölläni. Sen jälkeen voin kyllä liittää ulkoisen näytön hdmi-piuhalla. Jos hdmi-piuha on unohtunut kiinni koneeseeni ja vaikka ulkoinen näyttö olisi sammutettu, en pääse kirjautumaan ennen kjuin olen joko käynnistänyt ulkoisen monitorin tai irroittanut hdmi-piuhan. Senkin jälkeen kone voi olla epävakaa ja viimeksi se jumiutui ennen kuin kirjauduin uudestaan.
« Viimeksi muokattu: 19.08.21 - klo:21.03 kirjoittanut Pontus12 »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Leffakoneessa ratkaisin ongelman tekemällä xorg.conf tiedoston ja lukemalla pitkään X:n ohjeita. Kun toinen näyttö on av-vahvistin jossa TV kiinni. Ongelma oli myös saada kone käyntiin vaikka erilaiset näyttöt oliva vielä kiinni. Vanha U 16 toimii vielä nätisti. Pitäisi siirtyä U 20, mutta kun lempiohjelmani puuttuu siitä on vielä jäänyt tekemättä. Tiedän, että U 16 alkaa olla tiensä päässä. Mutta jos päivitän joudin viettäämään nonta iltaa eri ongelien ratkaisemiseen niin ei kiinnosta.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili

Asiaan voidaan vaikuttaa myös joissakin emolevyissä BIOSSsa.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään