Kirjoittaja Aihe: LibreOffice 6.4.7.2 ei anna tallentaa, vaan väittää, että asiakirjaa.. (RATKAIST  (Luettu 887 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
LibreOffice 6.4.7.2 ei anna tallentaa, vaan väittää, että asiakirjaa ei ole olemassa. Se ei antanut tallentaa aikaisemmin tallennetun päälle eikä myöskään eri nimellä. Kopioin tekstin uuteen asiakirjaan ja yritin tallentaa sen. Sama juttu "asiakirjaa ei ole olemassa". Tallentaminen edellisen asiakirjan päälle "sinulla ei ole oikeutta".

Loistava suojaus Libre Officella, mutta voiko sellaista ohjelmaa käyttää? Ei kai tässä muu auta kuin mennä Windowsiin. Olisi kuitenkin hienoa saada Ubuntun tärkein kirjoitusohjelma toimimaan.

Ilmeisesti ongelma ei olekaan Libre Officessa, vaan itse Ubuntussa (20.04 lts) tai sitten jossain muussa. Tallensin asiakirjan Kotihakemiston alahakemistoon ilman ongelmia, mutta Windows osiolle se ei suostunut tallentamaan, vaikka Ubunu näkee kaikki osiot ja olen avannut ne tallennettaviksi. Mikä siis on ongelman ydin? Voiko Ubuntua edelleen käyttää kahden eri järjestelmän kanssa kuten olen jo yli kymmenen vuotta tehnyt?
« Viimeksi muokattu: 02.08.21 - klo:18.57 kirjoittanut Pontus12 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16247
    • Profiili
Ilmeisesti ongelma ei olekaan Libre Officessa, vaan itse Ubuntussa (20.04 lts) tai sitten jossain muussa. Tallensin asiakirjan Kotihakemiston alahakemistoon ilman ongelmia, mutta Windows osiolle se ei suostunut tallentamaan, vaikka Ubunu näkee kaikki osiot ja olen avannut ne tallennettaviksi. Mikä siis on ongelman ydin?

Todennäköisesti Ubuntu on joutunut liittämään Windows-osion lukutilassa (read-only), eli sinne ei nyt voi tallentaa mitään, etkä voi muokata olemassa olevia tiedostoja.  Tyypillisesti tämä ongelma johtuu Windowsin nopeasta käynnistyksestä (fast startup). Varmista, että se on kytketty pois päältä Windowsin asetuksissa: https://www.digivinkit.fi/windows-10-pikakaynnistys-fast-startup-pois-kaytosta

Joskus ominaisuus kytkeytyy itsestään takaisin päälle Windowsin päivityksissä.


Voiko Ubuntua edelleen käyttää kahden eri järjestelmän kanssa kuten olen jo yli kymmenen vuotta tehnyt?

Voi käyttää, mutta saat varautua tällaisiin ristiriitoihin ja yllättäviin ongelmiin etenkin käyttöjärjestelmien päivittyessä. Yksi käyttöjärjestelmä per tietokone toimii yleisesti ottaen luotettavammin.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Kiitos. Menen jälleen Windowsiin ja tarkastan tilanteen. Luultavasti asia on juuri niin kuin kirjoitit.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Tilanne oli juuri se ja korjasin asian. Pitää muistaa seuraavalla kerralla, kun vastaavaa tapahtuu. Kiitos taas. merkitsen ratkaistuksi.