Minulla on vammaisuuteni takia (neliraajahalvaus) äänellä toimiva ympäristönhallintajärjestelmä DialoQ. DialoQ Desktop toimii vain Windows-ympäristössä, ja olen testaillut Ubuntun ohjausta äänellä.
...ja testaus jatkuu...
Et ole taatusti ainoa vammaisryhmän edustaja, jolle ääniohjauksesta olisi hyötyä. Ko. ohjelmia toki jatkuvasti kehitetään, ja ne saanevatkin rahoitusta valtiolta, erilaisilta järjestöiltä ym.
Valitettavasti vain nuo kehitysrahat ohjautuvat vain tietyille kaupallisille toimijoille.
Myös näkövammaisille ääniohjautuvuus olisi tietokoneen käyttöä helpottava vaihtoehto. Mutta näkövammaisille (ja muillakin vammaisryhmillä) toimivia ratkaisuja on olemassa.
PS. Olin vuosikymmeniä sitten tekemisissä neliraajavammaisen kanssa (kolmivuotiaasta lähtien), jolle oli rakennettu (MAC-koneeseen) joystick, jolla hän pystyi käyttämään tietokonetta suullaan.
Vielä noina vuosina ei puhuttu internetistä vaan tietoverkoista yliopistojen välillä.
Käyttöjärjestelmän ääniohjautuminen ei ole siis edes autuaaksi tekevä vaihtoehto erilaisten rajoitteiden osalta.