Kirjoittaja Aihe: DaVinci Resolve 17.0b9 ja koneen hyytyminen Ubuntussa (20.04) (RATKAISTU)  (Luettu 1674 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
DaVinci Resolev asentui ilman sen suurempia ongelmia hyvin netistä tulostamillani ohjeilla Ubuntuun. Olen tähän asti kuitenkin käyttänyt kyseistä ohjelmaa Windowsissa, jossa sde toimii hyvin. Myös Ubuntussa tuntui, että se toimii. Asennettuani sen tein siihen uuden projektin yhtä kotivideota varten. Kun yritin käyttää tuttuja näppäinkomentoja kuten aikajanan alkuu paina malla home näppäintä, se jumittui. Joskus numlock saattaa olla vääärässä asennossa, joten kokeilin muuttaa sitä, mutta sekään ei auttanut. Kone oli hyytynyt. Käynnistin uudelleen ja projektini avautui hyvin Ubuntussa, mutta hyytyi vähän ajan päästä. Harmi! Kuten olen aikaisemminkin kertonut, ohjelma on mielestäni loistava.

Syy saattaa olla siinä, että se tarvitsisi jotkut erikoisasetusket Ubuntua varten. Virallisestihan DaVinci tukee vain Gent Osia, Mutta esim. eräs ystäväni käyttää sitä Debianissa. Toinen mahdollisuus on, että Ubuntun näppäinasetukset poikkeavat, joten jos niitä pystyisi muuttamaan, ainakin tämä ongelma korjaantyuisi.

Jos joku tietäisi jotain ongelmasta, olisi se hienoa. Ubuntulle ei ole tarjolla muuta yhtä monipuolista editointiohjelmaa Kuin DaVinci, vaikka Kdenlive on erittäin hyvä peruseditointiin. Ohjelma kuitenkin toimii, jos vie kursorin hiirellä alkuun, kun tarvitaan. Play toimii myös. Kaikkia piirteitä en ole vielä testannut.
« Viimeksi muokattu: 26.03.21 - klo:14.53 kirjoittanut Pontus12 »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vastaan tässä myös itselleni. Tutkittuani DaVincia Ubuntussa tarkemmin huomasin, että nuoli ylös näppäimellä pääsee aikajanan alkuun ja nuoli alas loppuun, joten ongelmani ratkesi.
Periaatteessa DaVincin näppäimistöä voi editoida asetuksista käsin, mutta esimerkkinäppäimistö on erilainen kuin minun näppäimistöni. Hiirellä voi myös hoitaa melkein kaikkia piirteitä.