Kirjoittaja Aihe: 3d tulostin suunnitelu ohjelma  (Luettu 2345 kertaa)

Squirrel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
3d tulostin suunnitelu ohjelma
« : 24.03.21 - klo:18.55 »
Mikä ois kubuntulle hyvä sopiva ohjelma, jolla suunnitella tulostettavia palikoita? Windowssin puolella olen kuullut hyvää Sketchupista. Onko vastaavaa Kubuntulle?
Toivoisin tulevan päivä päivältä paremmaksi tietokoneen käyttäjäksi

startx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 414
    • Profiili
Vs: 3d tulostin suunnitelu ohjelma
« Vastaus #1 : 24.03.21 - klo:20.42 »
Mikä ois kubuntulle hyvä sopiva ohjelma, jolla suunnitella tulostettavia palikoita? Windowssin puolella olen kuullut hyvää Sketchupista. Onko vastaavaa Kubuntulle?

Eikö se Sketchup sitten kelpaa?

Squirrel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Vs: 3d tulostin suunnitelu ohjelma
« Vastaus #2 : 24.03.21 - klo:20.57 »
Mikä ois kubuntulle hyvä sopiva ohjelma, jolla suunnitella tulostettavia palikoita? Windowssin puolella olen kuullut hyvää Sketchupista. Onko vastaavaa Kubuntulle?

Eikö se Sketchup sitten kelpaa?

Haluaisin ettei ole pilviohjelma.
Toivoisin tulevan päivä päivältä paremmaksi tietokoneen käyttäjäksi

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: 3d tulostin suunnitelu ohjelma
« Vastaus #3 : 24.03.21 - klo:23.31 »
Itse olen ihan hirmuisesti tykästynyt tekemään noita OpenSCAD:llä. Idea on, että sillä voi koodata halutut kappaleet ja sitten tuottaa siitä tarvittavan stl-tiedoston. Muokattavuus jälkikäteen on huippua ja mallit voi parametrisoida tarpeen mukaan.

Jotkut käyttävät Blenderiä, mutta se tuntuu vähän turhan monimutkaiselta tulostettavien mallien tekoon. FreeCAD:llä voi tehdä myös, mutta sitä en ole koskaan opetellut käyttämään. Pilvisovelluksista tosiaan Sketchup ja Fusion 360 tuntuvat olevan suosittuja.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: 3d tulostin suunnitelu ohjelma
« Vastaus #4 : 25.03.21 - klo:13.31 »
Entäs https://www.tinkercad.com/ joskus tein sillä "boxin" jonbka sitten tilasin netistä tulostettuna, se olisi onnistunut itsekkin tulostaa jos olisi ollut 3D tulostin
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: 3d tulostin suunnitelu ohjelma
« Vastaus #5 : 25.03.21 - klo:14.23 »
Mikä ois kubuntulle hyvä sopiva ohjelma, jolla suunnitella tulostettavia palikoita? Windowssin puolella olen kuullut hyvää Sketchupista. Onko vastaavaa Kubuntulle?

Eikö se Sketchup sitten kelpaa?

Haluaisin ettei ole pilviohjelma.

Sketchup toimii myös offline-sovelluksena, mutta siitä täytyy maksaa 30 päivän jälkeen. Toimii Linuxissa Winellä (tai Windows-virtuaalikoneessa).

Fusion 360 on tällä hetkellä suosituin CAD/CAM-sovellus tulostettavien 3D-mallien suunnitteluun. Se soveltuu erityisesti teknisten komponenttien piirtämiseen, eli silloin kun mittojen täytyy olla täsmälleen oikein ja osien sopia yhteen. Blenderillä ja vastaavilla mallinnusohjelmilla puolestaan voi piirtää vapaamuotoisia malleja, joihin nuo CAD/CAM-ohjelmat eivät oikein taivu. Fusion 360 on mahdollista saada toimimaan Winellä, mutta kovin varmaa se ei ole Appdb:n listauksen perusteella. Sovellus toimii ilman jatkuvaa nettiyhteyttä, joskin vaatii yhteyden kahden viikon välein mm. lisenssitarkistuksia varten.

FreeCAD soveltuu vastaavaan tapaan tekniseen piirtämiseen. Itse en ole perehtynyt FreeCadiin kovin syvällisesti, mutta mielikuva on sellainen, että ohjelma on edelleen jokseenkin buginen ja epävakaa.

Kuten Tomi kertoi, mallien määrittely tekstimuotoisella skriptillä on usein hyvä vaihtoehto piirtämiselle, ja siihen OpenSCAD on mainio ohjelmisto.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: 3d tulostin suunnitelu ohjelma
« Vastaus #6 : 25.03.21 - klo:17.48 »
openSCAD on suoraan helvetistä ja sillä ei ole mitään yhteistä perinteisen parametrisen mallintamisen kanssa :D

En voi sietää koko ohjelmaa ja se pilaa kyllä täysin oman suunnittelu "flown". Se varmasti on ihan ok, jos olet esim. ohjelmoija, mutta jos omaat esim. 2D CAD pohjaa, niin unohda tuo ihan ensimmäisenä. Ehdoton ykkönen on Fusion 360, sitä käytän itse kotona ja töissä, mutta se ei ole Linuxeilla oikein hyvä vaihtoehto. FreeCAD on ihan ok Fusion korvike, mutta oppimiskäyrä on sen sekavan käyttöliittymän takia huomattavasti korkeampi. Tosin lähiaikoina on alkanut tulla ihan hyviä ohjeita YouTubeen, vaikkakin merkittävästi vähemmän mitä Fusionille.

Suosittelisin jos vain mahdollista opetella ensin Fusion360:n ja sitten siirtyä FreeCAD:iin kun perusteet on kohtuullisesti hallussa. Ai niin ja tuossa olikin mainittu että FreeCAD on buginen. En nyt sanoisi että kauhean buginen ja epävakaa nykyään olisi, mutta silti. Ihan ehdottomasti Flat:lla tms. tuorein development versio käyttöön. Melkein kaikissa jakeluissa on varsin vanhat versiot FreeCAD:sta ja uusimmissa on tapahtunut merkittäviä parannuksia käyttöliittymän ja ominaisuuksien suhteen.

*lisäys*
FreeCAD:ssä voit muuten kyllä mallintaa openSCAD:n tavalla jos haluaa ja osaa sen. Eli siinäkin mielessä valitsisin ehdottomasti FreeCAD:n ennen openSCAD:a.

*lisäys2*
Fusion360 ja FreeCAD on oikeastaan ainoat vaihtoehdot jos haluat oikean teknisen piirtämisen ottaa haltuun. Missään ei käytetä ammattimaisesti Sketchup, openSCAD tms. ohjelmia. Kaikki käytännössä pohjautuu AutoDesk:n perustalle. Toki myös esim. SolidWorks ja muutama muu, mutta ne ei ole oikein käytännössä mitenkään laillisesti mahdollisia harrastelijoille.
« Viimeksi muokattu: 25.03.21 - klo:17.53 kirjoittanut qwertyy »

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: 3d tulostin suunnitelu ohjelma
« Vastaus #7 : 26.03.21 - klo:19.43 »
Freecad toimii mielestäni kohtuullisen hyvin. Välitallennukset ovat kuitenkin suositeltavia. Siinä on lisäksi käyttöliittymä lujuuslaskennalle (FEM). Jos tietää raaka-aineen ominaisuudet niin pystyy tarkistamaan kestääkö rakenne suunnitellun käytön.