Kirjoittaja Aihe: [Ratkaistu] FreeCad ei toimi Xubuntussa  (Luettu 2042 kertaa)

Snufkin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
    • Profiili
[Ratkaistu] FreeCad ei toimi Xubuntussa
« : 18.03.21 - klo:22.26 »
Moi!

Tällainen uusi ongelma. FreeCadista puuttuu kokonaan Draft-valikon työkalut. Eli ohjelma aukeaa, ja samalla ohjelmalla aiemmin tehty tiedostokin, mutta kaikki geometriset työkalut (kuten vaikka viivan piirto) puuttuvat. Olen käyttänyt ehkä samaa FreeCad-versiota (0.18.4) Ubuntu 16.04:ssa ja toimi hyvin, mutta nyt Xubuntun (20.04) kanssa ei toimi. Onko tuo joku tiedossa oleva bugi ja löytyykö siihen jotain korjausta? Vai vaihto takaisin Ubuntu 16.04:ään? 

« Viimeksi muokattu: 18.03.21 - klo:22.45 kirjoittanut Snufkin »
Xubuntu 22.04 LTS, Fujitsu Lifebook E754

Snufkin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
    • Profiili
Vs: FreeCad ei toimi Xubuntussa
« Vastaus #1 : 18.03.21 - klo:22.45 »
Homma ratkesikin. Jostain syystä Synaptic asentaa version 0.18.4 ja sitten Software-ohjelma 0.19:n. Jälkimmäisessä työkalut toimivat.
Xubuntu 22.04 LTS, Fujitsu Lifebook E754

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: [Ratkaistu] FreeCad ei toimi Xubuntussa
« Vastaus #2 : 18.03.21 - klo:23.14 »
FreeCad 0.19 on snap-paketti, joiden olemassaolosta Synaptic ei tiedä mitään.

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: [Ratkaistu] FreeCad ei toimi Xubuntussa
« Vastaus #3 : 19.03.21 - klo:17.33 »
Moi!

Tällainen uusi ongelma. FreeCadista puuttuu kokonaan Draft-valikon työkalut. Eli ohjelma aukeaa, ja samalla ohjelmalla aiemmin tehty tiedostokin, mutta kaikki geometriset työkalut (kuten vaikka viivan piirto) puuttuvat. Olen käyttänyt ehkä samaa FreeCad-versiota (0.18.4) Ubuntu 16.04:ssa ja toimi hyvin, mutta nyt Xubuntun (20.04) kanssa ei toimi. Onko tuo joku tiedossa oleva bugi ja löytyykö siihen jotain korjausta? Vai vaihto takaisin Ubuntu 16.04:ään?

Ainakin osa työkaluista saattaa olla piilossa ikkunan oikean reunan takana. Minä olen käyttänyt PPA:n (https://launchpad.net/~freecad-maintainers/+archive/ubuntu/freecad-stable) vakaita versioita ja jouduin muistaakseni vetämään työkalut näkyviin Draft työpöydällä. Siellä on kuitenkin nuoli, joka kertoo, että osa työkaluista on piilossa.

Voi olla, että joudun kokeilemaan ensimmäistä Snap pakettia. Siinä on näköjään mukana Netgen. Sitä ei voi käyttää tuossa PPA versiossa suoraan valikosta. Erikseen asennettu Gmsh toimii kuitenkin suoraan valikosta.

Snufkin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
    • Profiili
Vs: [Ratkaistu] FreeCad ei toimi Xubuntussa
« Vastaus #4 : 19.03.21 - klo:20.26 »
Ainakin osa työkaluista saattaa olla piilossa ikkunan oikean reunan takana.

Tuossa 0.18.4-versiossa niitä työkaluja ei voinut valita edes alasvetovalikoista. Itse Draft-valikko aukesi, siihen kolme yläotsaketta ja jokaisessa nuoli ikään kuin olisi enemmän valintoja, mutta niistä ei auennut edes valikot. Eli joku softabugi tai puuttuva tiedosto tms. Versio 0.19 toimii sitten normaalisti.

En muista moista ongelmaa Ubuntun kanssa. Siinä tosin joku versio tuppasi heti kaatumaan, kun oli käynnistynyt. En ole varma, mikä se oli.

Minulle tuo snap ei sano yhtään mitään. Onko niin, että ubuntuille on nyt siis kaksi eri paketinhallintasysteemiä? Ja ne toimivat jotenkin rinnakkain/päällekäin? Synaptic-ohjelmasta olen usein löytänyt hieman harvinaisempia ohjelmia, mitä ei tuo jakelun oma Software-ohjelma tunnista.



Xubuntu 22.04 LTS, Fujitsu Lifebook E754

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: [Ratkaistu] FreeCad ei toimi Xubuntussa
« Vastaus #5 : 19.03.21 - klo:23.26 »
Minulle tuo snap ei sano yhtään mitään. Onko niin, että ubuntuille on nyt siis kaksi eri paketinhallintasysteemiä?
 Ja ne toimivat jotenkin rinnakkain/päällekäin?

Kyllä. Softwaren kautta asentaessa saa olla aika tarkkana, valitseeko sieltä snap- vai apt-paketodun sovelluksen, jotka näkyvät siellä yleensä hieman eri nimillä. Paketin tiedoissa on kyllä nähtävissä lähde.


Synaptic-ohjelmasta olen usein löytänyt hieman harvinaisempia ohjelmia, mitä ei tuo jakelun oma Software-ohjelma tunnista.

Joo, sovellusvalikoima näyttää vain graafiset työpöytäsovellukset, eikä niistäkään läheskään kaikkia.

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1200
    • Profiili
Vs: [Ratkaistu] FreeCad ei toimi Xubuntussa
« Vastaus #6 : 20.03.21 - klo:00.04 »
Minulle tuo snap ei sano yhtään mitään. Onko niin, että ubuntuille on nyt siis kaksi eri paketinhallintasysteemiä?
Google auttaa, mutta jo Linux-wikissä aiheesta:
https://www.linux.fi/wiki/Snap
Canonical ei suostu julkaisemaan Snap-palvelimen lähdekoodeja vaan pitää palvelinohjelmiston suljettuna.

Kartan snap- tai flatpak -paketteja (tarpeettomina).
Ehkäpä juuri Canonical:in snap-paketit ovat jälleen yhtiön pyrkimys kehitellä ominaisuuksia, joita muissa Linux-jakeluissa ei olisi.

Debian-jakelun ohjelmalähteet ovat hyvin laajat, joihin viralliset Ubuntu:n ohjelmavarastotkin perustuvat.
Jos virallisista ohjelmavarastoista ei ohjelmia löydy, voi jokin luotettava PPA-repo tarjota ohjelman valmiiksi
käännettynä jakeluun.

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1200
    • Profiili
Vs: [Ratkaistu] FreeCad ei toimi Xubuntussa
« Vastaus #7 : 20.03.21 - klo:01.00 »
En muista moista ongelmaa Ubuntun kanssa. Siinä tosin joku versio tuppasi heti kaatumaan, kun oli käynnistynyt. En ole varma, mikä se oli. 
Kun asennat Xubuntu-versioon ohjelman virallisista ohjelmalähteistä (apt/synaptic tms.), asennetaan myös tarvittavat riippuvuudet kuhunkin jakelun virallisesti tarjottavaan työpöytäympäristöön.
https://packages.ubuntu.com/search?keywords=freecad&searchon=names&suite=all&section=all
Vastaavasti ohjelma asentuu muihin tuettuihin työpöytäversoihin.