Kirjoittaja Aihe: Suositeltavin sähköpostiohjelma Linuxille? [Ratkaistu]  (Luettu 3663 kertaa)

HannuK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 394
    • Profiili
Vs: Suositeltavin sähköpostiohjelma Linuxille?
« Vastaus #20 : 13.03.21 - klo:23.36 »
Jos pohtii, että mikä sähköpostiohjelma on sopivin tai "paras", niin ensin kannattaa selvittää itselleen tuon imap ja pop postisysteemien eron.
Jos on paljon tärkeitä sähköposteja, siis esim. erilaisiin sopimuksiin verrattavia, niin kyllä ne kannattaa kerätä omalle koneelle eikä jättää verkkoon. Omalta koneelta ne saa varmasti varmuuskopioitua.
Itse käytän Ubuntun Thunderbirdiä ja asetuksena  POP3, eli kaikki latautuvat pysyväsi koneelleni.
Thunderbirdissä pystyn helposti jakelemaan postit eri kansioihin aihepiirin mukaan.
Kannataa muuten miettiä sellaistakin asiaa, että jos käyttää eksoottista sähköpostia, niin Ubuntun uudelleen päivityksessä tai asennuksessa saako talteen vanhat postit. Tietenkin pilvessä tätä ongelmaa ei ole, mutta käytän myös gmailia ei-tarpeellisissa asioissa ja gmailissa mielestäni postien rymittely on aika puuhaa.
Koin myös sellaisen elämyksen vähän aikaa sitten, että luulin lähes kaikki gmailini tuhonneeni ja eräässä uudelleenasennuksessa nuo riivatut vanhat postit ilmestyivät yllättäen, mistä en ollut ollenkaan tietoinen.
Siis suosittelen pöytäkoneelle Thunderbirdiä ( tärkeät postit )ja puhelimeen tai padiin sitten tuota gmailia ( huuhaa-postit ). Nehän saa myös ohjattua Thunderbirdiin, jos haluaa. MOT
Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Vs: Suositeltavin sähköpostiohjelma Linuxille?
« Vastaus #21 : 14.03.21 - klo:13.18 »
Jos pohtii, että mikä sähköpostiohjelma on sopivin tai "paras", niin ensin kannattaa selvittää itselleen tuon imap ja pop postisysteemien eron.
Jos on paljon tärkeitä sähköposteja, siis esim. erilaisiin sopimuksiin verrattavia, niin kyllä ne kannattaa kerätä omalle koneelle eikä jättää verkkoon. Omalta koneelta ne saa varmasti varmuuskopioitua.
Itse käytän Ubuntun Thunderbirdiä ja asetuksena  POP3, eli kaikki latautuvat pysyväsi koneelleni.
Tämä on kyllä varsin käyttäjäkohtainen asia. Itse luotan nimenomaan imap:in enemmän, että tiedot oikeasti löytyy jostain jos oma kone sattuisi karahtamaan juuri väärällä hetkellä ja haluan päästä posteihini kaikilta laitteilta. Itse kun en säntillisesti varmuuskopioi sähköposteja.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Suositeltavin sähköpostiohjelma Linuxille?
« Vastaus #22 : 14.03.21 - klo:13.59 »
Jos pohtii, että mikä sähköpostiohjelma on sopivin tai "paras", niin ensin kannattaa selvittää itselleen tuon imap ja pop postisysteemien eron.
Jos on paljon tärkeitä sähköposteja, siis esim. erilaisiin sopimuksiin verrattavia, niin kyllä ne kannattaa kerätä omalle koneelle eikä jättää verkkoon. Omalta koneelta ne saa varmasti varmuuskopioitua.
Itse käytän Ubuntun Thunderbirdiä ja asetuksena  POP3, eli kaikki latautuvat pysyväsi koneelleni.
Tämä on kyllä varsin käyttäjäkohtainen asia. Itse luotan nimenomaan imap:in enemmän, että tiedot oikeasti löytyy jostain jos oma kone sattuisi karahtamaan juuri väärällä hetkellä ja haluan päästä posteihini kaikilta laitteilta. Itse kun en säntillisesti varmuuskopioi sähköposteja.

Lisäksi IMAP:n yhteiskäyttö useammalta laitteelta on paljon helpompaa kuin POP3:n. IMAP:akin käytettäessä voi muuten tehdä varmuuskopion. Joskus käytin jotain komentorivityökalua tuohon ja se teki kaikista sähköposteista paikallisen kopion ulkoiselle levylle. Saman saanee aikaiseksi sopivalla Thunderbirdin lisäosallakin ja varmaan jossain ohjelmassa on siihen suoraan toimintokin.

Mitä tulee aiheeseen, niin tietokoneella oma suosikki on ollut Thunderbird jo aika monta vuotta. Sähköpostiohjelman suhteen ihmisillä tuntuu olevan yllättävänkin monenlaisia mieltymyksiä ja taitavat enemmän tai vähemmän kaikki vaihtoehdot olla tulleet tässä jo esille.
« Viimeksi muokattu: 14.03.21 - klo:14.01 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.