Kirjoittaja Aihe: Oman käynnistimen lisääminen ei enää onnistu  (Luettu 1008 kertaa)

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Olen käyttänyt Focalia (Ubuntu 20.04) toukokuusta asti. Kopioin joukon omia käynnistimiä (.desktop-tiedostot) Xenialista Focaliin ja kiinnitin niitä käynnistinpalkkiin. Silloin minulla ei ollut mitään ongelmaa, kaikki sujui kuten aikaiseminkin. Jossain vaiheessa olen myös muokannut niitä.

Nyt kun yritän lisätä uutta käynnistintä, se ei toimi. Vika ei ole .desktop-tiedoston suojauksissa eikä syntaksissa, vaan siinä että mikään hakemiston ~/.local/share/applications käynnistin ei enää toimi; täppäänpä mitä tahansa niistä tiedostoselaimessa, mikään ohjelma ei avaudu. Vain käynnistinpalkissa ennestään olevat käynnistyvät, ja nekin vain käynnnistinpalkista täppäämällä.

Olen yrittänyt selvittää mikä on muuttunut, miksi omat käynnnistimet ovat pannassa, mutta ilmeisesti en ole keksinyt oikeita hakusanoja. Missä vika ja miten se korjataan?

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Oman käynnistimen lisääminen ei enää onnistu
« Vastaus #1 : 19.05.21 - klo:08.57 »
Olen välillä pitänyt taukoa, ja yritin nyt uudellleen. Totesin että viestin otsikko ei ehkä osu ihan kohdalleen, mutta kun en vieläkään tiedä mistä on kyse, en osaa sitä korjatakaan.

Ongelma joka tapauksesa on se että jotkut omat .desktop-tiedostot toimivat ihan hyvin, jotkut eivät toimi, ja kun käynnistin ei toimi, eikä ohjelma tule esiin ruudulle, en pysty lisämään sitä käynnistinpalkkiinkaan. Useimmiten kun yritän käynnistystä Activities/Toiminnot-haulla, käynnistin kyllä löytyy mutta kun valitsen sen, ruudulla näkyy jonkin aikaa pieni pyörylä, ikään kuin jotain olisi hetken aikaa yrittämässä käynnistystä, Sitten pyörylä katoaa eikä mitään mutta tule ruutuun.

Kun yritän käynnistystä komentoriviltä, siis komennolla gtk-launch, edes pyörylä ei tule näkyviin, eikä mitään muutakaan -- ei mitään toivoa mistään virheilmoituksesta joka voisi auttaa.

Olen tarkistanut nämä käynnistimet kaikki komennolla desktop-file-validate ja suojaus on kaikilla -rwxr-xr-x.

Tässä yksi esimerkki: olen kopioinut itselleni Deja Dup -käynnistimen ja muokannut sen sisälltöä pikkuisen:

Koodia: [Valitse]
$ diff MyDejaDup.desktop /usr/share/applications/org.gnome.DejaDup.desktop
5,6c5,6
< Name=My Backups
< Comment=Run backup or change settings
---
> Name=Backups
> Comment=Change your backup settings
11c11
< Exec=deja-dup --backup
---
> Exec=deja-dup
29c29
< Exec=deja-dup
---
> Exec=deja-dup --backup

eli olen vaihtanut oletustoiminnon (asetukset) ja lisätoiminnon (varmistus) keskenään. Mutta kun yritän käynnistää tämän oman version, mitään (näkyvää) ei tapahdu.

En enää keksi mitä voisin vielä kokella.